"הפיצוץ האדיר ליד טהרן - מכה קשה לתכנית הטילים"

"ניו יורק טיימס": אחת מהתיאוריות - הפיצוץ, לפני שלושה שבועות, נגרם ע"י פצצה שנורתה ממל"ט ■ תיאוריה אחרת: תאונה שנבעה מחוסר ניסיון בטיפול בדלק מוצק

הפיצוץ האדיר שהרס בסיס מרכזי לניסויי טילים ליד טהרן , לפני שלושה שבועות, הנחית מכה קשה על תכנית הטילים ארוכי הטווח המתקדמים ביותר של איראן. המכה נובעת לא רק מחורבן מתקני ניסוי אלא גם מאובדן הידע של מומחים שנפגעו בהתפקה. כך אמרו אנשי מודיעין ומומחים לטכנולוגיות טילים מארה"ב ומישראל. הם מצוטטים היום (ב') ב"ניו יורק טיימס".

לדברי מקורות שמכהנים בתפקידים רשמיים, או כיהנו בהם בעבר, מראים תצלומי מעקב מלוויינים, שהבסיס האיראני שימש כאתר ניסויים עיקרי לטילים שמונעים בדלק מוצק. בהערכה זו תומכים מומחים מחוץ לשירות הממשלתי שבחנו את התצלומים. הם מראים שהבסיס הושמד כמעט כליל בעקבות הפיצוץ.

היתרון של טילים שמונעים בדלק מוצק הוא, שאפשר לשגרם באופן מיידי, כמעט ללא הכנה מוקדמת. איראן עשויה לנצל איפיון זה כגורם התרעה למניעת הפצצות מנע של ישראל או ארה"ב על מתקנים גרעיניים איראניים. טילי דלק מוצק גם מתאימים יותר מטילים מונעים בדלק נוזלי לנשיאת ראשי חץ למרחקים ארוכים.

טרם ברור מה גרם לפיצוץ, אמר ה"טיימס", אך פקידים אמריקניים אומרים כי מקורו כנראה בתאונה, שנובעת אולי מחוסר הניסיון של איראן בטיפול בדלק מוצק, שנחשב נפיץ ומסוכן. איראן הכריזה, שמדובר בתאונה, אך פרסומים בתקשורת האיראנית הגדירו את ראש תכנית הטילים האיראנית, שנספה בפיצוץ, כ"מארטיר". הגדרה זו יכולה ללמד על כך, שאיראן חושדת שהפיצוץ לא נבע מתאונה. כמה פקידים איראניים השמיעו התבטאויות על "חבלה", אך לא ברור אם אמירות אלה מבוססות על ראיות או על ניחושים שנובעים מניסיונות החיסול, חלקם מוצלחים, של מדעני גרעין איראניים בשנים האחרונות, או מתולעת המחשבים סטאקסנט, שחדרה לצנטריפוגות להעשרת אוראניום של איראן.

נוסף להיותה גורם פוטנציאלי להרתעת תוקפים פוטנציאליים, עלולה הטכנולוגיה של דלק מוצק לשמש בידי איראן לתכנון טילים בעלי טווח טראנס-אטלנטי, שעלולים להגיע לארה"ב. לדברי העיתון, חשש זה מניע את דרישתו התקיפה של ממשל אובמה להשיק תכניות חדשות להגנה מפני טילים.

אחת מהתיאוריות הרבות שמנסות להסביר את הפיצוץ גורסת שהוא נגרם ע"י כלי נשק כלשהו, אולי פצצה שהושלכה ממל"ט. מאחר שזרים אינם יכולים להתקרב לבסיס ההרוס וללקט הוכחות, לא ברור אם המערב ידע אי פעם מה חולל את הפיצוץ.

גם אם הפיצוץ באיראן נבע מתאונה, ובארה"ב כבר נרשמו בעבר תאונות דומות בעקבות טיפול בדלק מוצק, הוא מהווה פגיעה משמעותית בתכנית הטילים האיראנית, אומר ה"טיימס".

גורמים אמריקניים וישראלים הפגינו עניין מועט בסיבות לפיצוץ, אומר העיתון. "כל דבר שקונה לנו זמן ומעכב את היום שבו תוכל איראן להרכיב ראש חץ גרעיני על טיל בעל רמת דיוק גבוהה, הוא ניצחון קטן",אמר גורם מודיעיני מערבי, שמעורב במאמצים לשבש את תכנית הגרעין האיראנית. "בשלב זה אנחנו מוכנים לקחת כל מה שרק אפשר, ולא חשוב איך זה קורה".

ככל שגדלים החששות במערב מפני תכנית הגרעין של איראן, כן נעשים מאמצים אינטנסיביים יותר להגביר את מאמצי המעקב אחרי אתרים גרעיניים איראניים, אומר ה"טיימס". טהרן האשימה פעמים רבות את ארה"ב וישראל בחבלה וריגול. אתמול (א') טענו האיראנים שעלה בידם להפיל מל"ט חמקן, RQ-170. מל"ט זה נחשב אחד מהרגישים ביותר בצי המל"טים של ארה"ב ויש הערכות שמל"ט מסוג זה ריחף מעל ביתו של אוסמה בין לאדן בשעות שלפני ובמהלך ההתקפה שהביאה לחיסולו של מנהיג אל קאעדה.