מרקל וסרקוזי: מדינות שלא יעמדו בגירעון 3% ייענשו

(עדכון) - שבוע גורלי באירופה לקראת הפסגה ביום שישי: צמד "מרקוזי" במסיבת עיתונאים מיוחדת: הגענו להסכם סופי על אמנה לחיזוק המשמעת הפיסקאלית באירופה ■ אין הסכמות על הגברת התערבות הבנק המרכזי האירופי במשבר

עוד שבוע עמוס באירופה בניסיון למצוא פתרונות יצירתיים למשבר החוב: קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת ניקולא סרקוזי נפגשו היום (ב') בצהריים וקיימו מסיבת עיתונאים מיד לאחר הפגישה, בשבוע גורלי עבור גוש האירו. סרקוזי ומרקל אמרו שהם קרובים מאוד להסכם סופי על אמנה שתחזק את המשמעת הפיסקאלית באירופה.

מרקל וסרקוזי אמרו במסיבת העיתונאים כי האמנה המיוחדת "תעניש" מדינות סוררות שלא יעמדו ביעד גירעון תקציבי של 3% מהתמ"ג שלהן. השניים גם הסכימו שלא ללכת על פתרון של הנפקת אג"ח כלל-אירופיות, כיוון שלדעתם זה לא מה שיפתור את המשבר.

"המנהיגים חייבים להשיב את אמון המשקיעים בגוש האירו", אמרה מרקל. היא קראה לכללים פיסקאליים נוקשים יותר, אך לא ציינה האם היא וסרקוזי הגיעו להסכמות באשר להתערבות אגרסיבית יותר של הבנק המרכזי האירופי במשבר.

ידיעות נוספות במשבר החוב באירופה מהיום:

איטליה: צעדי צנע בהיקף של 30 מיליארד אירו

דיווח: הפד מצטרף לבנקים ביבשת - ילווה לקרן המטבע

השניים, הידועים גם בכינוי "מרקוזי", ייפגשו גם בהמשך השבוע לקראת פסגת מנהיגי האיחוד האירופי בבריסל ביום שישי. מטרת השניים היא להגיע לנוסח של אמנה שתחזק את המשמעת הפיסקאלית בגוש האירו ולהביא אותה להצבעה בקרב 27 מדינות האיחוד ביום בסוף השבוע.

בנאומים שלהם בשבוע החולף הכינו השניים את הקרקע לשינויים מהותיים בגוש האירו. האנס סטארק מה-French Institute of International Relations טוען כי הפעם מרקל וסרקוזי רציניים: "השינויים נועדו להפוך את האיחוד האירופי לאיחוד פיסקאלי זו הדרך היחידה להציל את האירו".

בשבוע שעבר החלו לצוץ הדיווחים בתקשורת הזרה על האמנה האמורה, מה שהקפיץ את השווקים. ההערכות הן כי במידה ותושג אמנה כזו בה יתחייבו מדינות האיחוד האירופי לצמצם את הגירעונות שלהן, הבנק המרכזי של אירופה יגביר את התערבותו במשבר וירכוש אגרות חוב של ממשלות אירופה בהיקפים גדולים יותר.