הפרקליטות: "אולמרט העיד ביודעין עדות שכל-כולה אי-אמת"

‎בשלב הסיכומים טענה הפרקליטות כי בפרשת ראשונטורס ניצל אולמרט לרעה את מעמדו כדי לקבל לעצמו טובות הנאה, ופעל עם שולה זקן ליצירת עודפי מימון לטיסות לצורך נסיעות פרטיות ■ יועצו של אולמרט: "נוח לתובע להתעלם ממה שהיה במשפט"

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ניצל לרעה את מעמדו כדי לקבל לעצמו טובות הנאה, והוא פעל בצוותא עם מזכירתו שולה זקן - כך טוענת הפרקליטות בפתח שלב הסיכומים במשפטם של אולמרט וזקן, שהחל היום (ב') בבית המשפט המחוזי בירושלים.

לטענת התובע, עו"ד אורי קורב, בפרשת ראשונטורס "אולמרט יצר לעצמו במשך שנים עודפי מימון כתוצאה מגבייה עודפת מארגונים שונים".

לאחר חודשים אחדים של הפסקה במשפט אולמרט, עם תום שלב ההוכחות, החלה התביעה בסיכומיה באישומים השונים שבמסגרת משפטו של אולמרט.

התובע, עו"ד קורב, פתח את דבריו היום בדברים המתייחסים לפרשת ראשונטורס, ובימים הבאים תסכם התביעה גם בפרשות האחרות - טלנסקי, מרכז ההשקעות והדיווחים הכוזבים למבקר המדינה.

התביעה טוענת כי "אולמרט, באופן עקבי, הרבה להשיב תשובות שאינן אמת בפרשות השונות. מעבר לאי-אמירת אמת במשטרה, התווסה לזה גם אי-אמירת אמת בבית המשפט. אולמרט העיד כמו פרשן, הוא לא דיבר עובדות אלא פרשנות. אני מלא הערכה", הוסיף התובע קורב, "לשוטרי יאח"ה על כל עובדה שהצליחו לחלץ מפיו. הוא נאם נאומים, פרשנויות וסתירות לאין-ספור. אלה פרשנויות שאין סיכוי שהוא עצמו מאין בהן, אלה לא פרשנויות אמת אלא פרשנויות מסולפות במכוון. גם בנושא האזנות הסתר, אולמרט עמד כאן במשך שעות והעיד ביודעין עדות שכל-כולה אי-אמת".

"גירסת הנאשם במשטרה היתה פתלתלה ומתחמקת", המשיך קורב, "כזו המבקשת לגלות טפח ולהסתיר טפחיים. הוא לא נתן תשובת אמת מלאה. על דוכן העדים הוא התחמק ממתן תשובות. בעניינים רבים הוא ביצע סיבוב פרסה וחזר מגירסתו הראשונית.

"התנהלות הנאשם על הדוכן תוכננה בקפידה. הוא הרים את קולו כשרצה שישמעו אותו, והנמיך את קולו כשרצה להשיג אפקט אחר. חלק מההתפרצויות היו מתוכננות, כמו העלבון שלו כביכול על עצם העובדה שהוא מואשם בקבלת כספים במירמה מהארגונים. זה לא עלבון צורב אלא מהלך מתוכנן מראש".

"רוב הארגונים לא ידעו שיש ארגון נוסף שמשלם", אמר קורב, "הם לא ידעו שמאחורי החשבונית שנשלחה להם עומד כרטיס טיסה לא אמיתי. ככלל הם העידו כי אילו ידעו את התמונה המלאה, הם לא היו פועלים כפי שפעלו. עמדו כאן אנשים ואמרו 'אנחנו לא משלמים שכר עבור הרצאות'. הם אמרו: 'לא זו בלבד שרומינו, אנחנו גם באופן עקרוני לא מוכנים לעשות דבר כזה'. משרד ראשונטורס סיפק את הפלטפורמה של המירמה - אותן חשבוניות כוזבות שנשלחו לארגונים. באותם עודפים נעשה שימוש להוצאות אישיות של אולמרט - נסיעות פרטיות שלו עם רעייתו וילדיו ובני-זוגם".

בנוגע ליצירת הקשר בין לשכתו של אולמרט, בתפקידיו השונים, עם סוכנות ראשונטורס, ציין התובע כי "הם עקפו במכוון ובמזיד את משרד החשב הכללי, כדי להמשיך את אותה דרך פעולה של יצירת עודפים. סך כל העודפים שיצרו הנאשמים עומד על 92 אלף דולר, מתוכם 87 אלף דולר הושגו במירמה, והיתר בדרך שלדעתנו מהווה מרמה והפרת אמונים".

לדברי קורב, התביעה הצליחה לבסס בראיות עבירה של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, ותבקש להרשיע בעבירת קבלת דבר בתחבולה.

קורב מנה את עדי התביעה שביססו לדעתו את אשמתו של אולמרט בפרשת ראשונטורס - סוכנת הנסיעות הדר זלצמן, שלדברי קורב "מסרה גירסה ברורה, עקבית וחד-משמעית. הממצאים העיקריים שהוכחו במשפט: הוכח כי היתה פעילות אסורה בראשונטורס עבור אולמקט וזקן. כפי שהעידה זלצמן, בהנחייתה ובהנחיית רייצ'ל רז-ריסבי הנפיקו עבור אולמרט חשבוניות כוזבות ופיקטיביות".

באשר לעדות ההגנה של אולמרט, טוענת התביעה כי עדות זו דווקא סיבכה אותו עוד יותר, והיא מסייעת להוכחת אשמתו. "שמענו מהנאשם גירסה שלא קידמה את עניינו", אמר קורב, "הוא לא אמר אמת, וגם הדבר הזה נזקף לחובתו, זה מחזק את ראיות התביעה. בניגוד למה שנאמר על-ידי ההגנה, אולמרט לא שילם לראשונטורס במשך שנים, כשהוא ידע וזקן ידעה על החובות האלה, שהגיעו ליותר מ-100 אלף דולר. טענתו בעניין הנקודות היא מופרכת על פניה".

עוד ציין קורב כי "הכעס שהביע אולמרט בעדותו על משרד ראשונטורס הוא כעס מדומה. הוא לא כועס, הוא ידע בדיוק מה קרה וידע שהם פעלו לטובתו. העדות שלו היא לא אמיתית. שתיקתה הרועמת של זקן מחזקת את הראיות נגדה, ועומדת נגדה".

זקן, אמר התובע, היא "יד-ימינו של אולמרט, היא האדם הנאמן ביותר לאולמרט, ואם היא יודעת שיש חוב - גם הוא יודע שיש חוב".

התביעה ציינה כי לשיטתה, העבירות שבהן מואשם אולמרט נעברו ברגע שהוא קיבל את הכסף או טובות ההנאה, לא ברגע שעשה בהם שימוש. "יש לנו תמונה ברורה וחד-משמעית לגבי השימוש במסמכים", אמר קורב, "נגד המסמכים האלה נתן הנאשם את גירסתו היצירתית, שאנחנו יודעים שלא קרתה בפועל במציאות. אפילו לגבי נסיעה אחת לא ניתן לקבל את הפרשנות של הנאשם למסמכים".

באשר למתאמת הנסיעות רז-ריסבי ציינה התביעה כי אף שהיא שימשה עדת תביעה, היא הפגינה עוינות רבה לפרקליטות ועשתה כל שביכולתה כדי לסייע לנאשמים. ולמרות זאת, היא העידה כי מילאה אחר הוראותיהם של אולמרט וזקן.

"ינסו לשכנע אותנו שזו טעות, אי-הבנה מצד מי שעובד חדר לידך במשך שנים", אמר קורב, "להגנה לא נעים להטיח ברז-ריסבי את הטענה הברורה שהיא הביאה ליצירת העודפים. יצירת העודפים נוצרה על-פי הנחיית הנאשמים".

יועץ התקשורת של אלמרט, אמיר דן, מסר בתגובה כי "כצפוי, סיכומי התביעה מתעלמים מכל מה שקרה בבית המשפט, ופשוט חוזרים מילה במילה על כתב האישום, כאילו במשך חודשים לא התנהל כלל משפט. נוח לעו"ד קורב להתעלם מהמשפט וממה שהוכח בו, כולל העובדה שלא היתה שום שיטה, לא היתה הנחיה כלשהי למימון עודף, ונאסף מספר נקודות רב שהיה יכול להספיק לעשרות טיסות הלוך חזור ללא צורך במימון נוסף".