"גלובס" בדק 5 מכונות קפה בקפסולות - וחזר מרוצה

ענף מכונות הקפה הפועלות באמצעות קפסולות כובש נתחי שוק הגדלים מדי שנה ■ "גלובס" התנסה ב-5 מכונות - ושיבח במיוחד את הלטיסימה של נספרסו

בתום כמה שבועות של שתיית קפה ממכונות קפסולות בלבד, הציף אותנו געגוע עז למכונת הקפה הרגילה, שבה השיש מתלכלך וההכנה מסורבלת יותר - וזאת משום שקפסולה, טובה ככל שתהיה, לא תוכל לספק את הטעם, את הריח המשכר ואת התחושה של לגימת קפה שהופק מפולים טריים ולא מכאלה שנשתמרו בתוך אריזת פלסטיק זעירה.

אבל - ויש אבל גדול - מי שלא עושה עניין מקפה או שאינו מגדיר את עצמו כפריק של המשקה הפופולרי בעולם, ימצא כי מכונות הקפסולות הן פתרון יעיל ופשוט להפקת אספרסו או קפוצ'ינו ברמה סבירה ויותר.

מהי מכונת קפסולות?

קפסולת הקפה מכילה תערובת סגורה, המפיקה קפה עם הכנסתה למכונת הקפה ובלחיצת כפתור. לכל מכונה הקפסולות הייעודיות לה (רובן אף מוגנות בפטנט), ובדומה למחסניות דיו המזינות את יצרניות המדפסות - כך הקפסולות מזינות את משווקות הקפה.

מחיר כל קפסולה נע בין 1.5 ל-2.5 שקלים, ולפיכך התחזוקה השוטפת של המכונה כוללת עלות קבועה הגבוהה מקניית פולי קפה בתפזורת.

השימוש בקפסולות מבטל את יצר ההרפתקנות בהתנסות בתערובות קפה אחרות. כדי לפתור בעיה זו, יצרניות הקפה עמלות על העשרת מגוון הקפסולות, וחלקן (שאינן משויכות ליצרנית קפה בהגדרה) גם מציעות מערכת פתוחה אליה מותאמות קפסולות של יצרניות שונות.

מכיוון שהדגש על חיסכון בזמן ותפעול פשוט ניצב בראש הטכנולוגיה של יצרניות מוצרי החשמל, לא בכדי נמצאות מכונות אלה בנסיקה ודוחקות החוצה את מכונות הקפה הרגילות.

אריק סודאי, מנכ"ל קופי טים המשווקת מכונות קפה, מספר על עלייה של עשרות אחוזים במכירות של מכונות הקפסולות בשנה האחרונה.

עלייה זו באה לידי ביטוי בריבוי שחקנים בענף ולא רק כאלה המתמחים בקפה - לאחרונה החלה שופרסל משווקת מכונת קפסולות, וגם בחנויות Yellow של פז נמכרות מכונות לוואצה עם קפסולות.

"שוק האספרסו גדל ב-20% על חשבון קפה נמס וקפה שחור", אומר סודאי ומעריך כי ענף הקפסולות יוסיף להתחזק. "המגמה כיום היא התאמת מגוון רחב של קפסולות לאותה מכונה, והסרת החסם העיקרי של בחירת מכונת קפסולת המוגדר כחתונה קתולית עם יצרנית הקפה".

"גלובס" בדק 5 מכונות קפסולות באמצעות התנסות ברמה הביתית וחוות-דעת של טועמים שונים.

המכונות שנבדקו שונות האחת מהשנייה: ברמת המחיר, בשפת העיצוב ובמגוון הקפסולות. עם זאת, כולן עונות על הצורך של הפקת קפה מיידי וללא כל מאמץ, כך שהן מבייתות את משקאות האספרסו לכל דורש ובכל כיס.

לטיסימה: האסתטית והידידותית למשתמש

נספרסו, חברת-בת של נסטלה העולמית, היא שהביאה את בשורת הקפסולות לפני 25 שנים.

חוויית שימוש

נספרסו יודעת לייצר שפה ידידותית למשתמש. ריקון מיכל האשפה והפקת הקפה פשוטות. יחידת החלב מנקה את עצמה בלחיצת כפתור לאחר השימוש. המכונה כוללת מנגנון של כיבוי אוטומטי. מיכל המים ממוקם בחלקה האחורי של המכונה, והוא קטן יחסית.

אספרסו

מתקבל במרקם אחיד עם קרמה טובה. חובבי הקפה החזק לא מצאו את מבוקשם בין סוגי הקפסולות הרבים, לעומת לחובבי הטעם החלש והעדין.

קפוצ'ינו

מתקבל בלחיצת כפתור, מפתיע ואפילו כולל 3 שכבות הודות למזיגת החלב לפני הקפה. המכונה מתחממת במהירות ותוך דקה מאפשרת הכנת קפוצ'ינו או לאטה. ההקצפה המתקבלת סמיכה וטובה, וניתנת לוויסות. ניתן להתאים את היחס בין כמות הקפה לחלב. יחידת החלב ניתנת לאחסן במקרר.

קפסולות

הן לא רק האסתטיות מכולן (גם לטובת אחסון נוח) אלא גם כוללות מבחר גדול, הן בגירסאות לנטול. יש להניח כי בערכת ההתנסות המגיעה עם המכונה תוכלו לסמן את הפייבוריטיות שלכם.

עיצוב

המכונה קומפקטית, וזהו יתרונה הגדול, לצד העיצוב העדין בקווים ריבועיים ומודרניים. המכונה מגיעה בצבעים אדום, שחור, לבן וכחול.

שורה תחתונה

מכונה מוצלחת, שקטה וחכמה הנותנת מענה לאוהבי הקפוצ'ינו שקצרים בזמן או בחשק להתעסק עם הכנת הקפה. העיצוב הקומפקטי מסומן כיתרון, וכך גם מבחר הקפסולות.

מחיר

1,900 שקל למכונה; 2-2.30 שקלים לקפסולה (בשרוולים של 10 יחידות).

לוואצה בלו: עיצוב קלאסי, קפה טוב ומחיר יקר

משווקת על-ידי פאוזה מקבוצת מי עדן. ראשי התיבות של שם המכונה: Best Lavazza Ultimate Espresso.

חוויית שימוש

זו מכונה אוטומטית עם בקרת הפעלת ופיקוד אלקטרוניים. המכונה של לוואצה מתחממת בשניות, היא יעילה ופשוטה לשימוש. מיכל המים גדול במיוחד (1.8 ליטר) ומצויד משום מה במפתח לנעילתו. המכונה מתריעה שיש צורך במילוי מים או בריקון מיכל הקפסולות, שגם הוא גדול ביחס למכונות האחרות. ניתן לכוונן את כמות הקפה הרצויה במזיגה ולכוון את מגש הכוסות בהתאם לגובה הכוס. המכונה נכבית באופן אוטומטי.

אספרסו

הקפה המתקבל הוא מוצלח, בטמפרטורה הנכונה וכולל שכבת קרמה יפה ואחידה. הטועמים ציינו לטובה את קפסולת ה"דולצ'ה קרמה" שגם מכילה 9 גרם של קפה (לעומת 7 גרם בדרך-כלל).

קפוצ'ינו

מקציף החלב האינטגרלי פועל בעוצמה חזקה שלא ניתנת לוויסות. לאחר מספר ניסיונות הצלחנו לקבל הקצפה מצוינת וחלקה.

קפסולות

5 טעמים, בהם שילובים של פולי קפה לחובבי הטעם החזק או המעודן.

עיצוב

המכונה בעלת ממדים גדולים יחסית, מגיעה בצבע לבן, בקווים מודרניים ונקיים שמזכים אותה במחמאות. על עיצובה חתום מעצב המכוניות של פרארי.

שורה תחתונה

המכונה מפיקה קפה מוצלח, אולם מבחר טעמי הקפה מצומצם. יש להניח כי הבחירה במכונה זו, היקרה בהשוואה, תושפע מהעיצוב הייחודי שאינו מניח לה לעמוד בהיחבא על השיש במטבח הביתי או בלשכת המנכ"ל.

מחיר

2,900 שקל למכונה, 2.65 שקלים לקפסולה (2.37 שקלים ל-50 יחידות).

פרנסיס x7: עיצוב רטרו ואספרסו מוצלח

המכונה משווקת על-ידי לנדוור, יבואנית illy בישראל.

חוויית שימוש

הקפסולה נכנסת לידית קפה, בדומה למכונה רגילה, ולכן אין צורך במיכל פסולת.

קפסולות

תהליך הכנת האספרסו מתבצע בתוך הקפסולה, כך שאין מגע לקפה עם המכונה. 4 הקפסולות מכילות 100% ערביקה.

אספרסו

קפסולת הקלייה הכהה נותנת תוצאה טובה מאוד, לרבות שכבת קרמה עשירה ויציבה.

קפוצי'נו

ידית ההקצפה האינטגרלית עושה עבודה לא רעה, כשעוצמת הקיטור ניתנת לוויסות.

עיצוב

על עיצוב הרטרו, שזכה לשבחים, חתום אמן איטלקי. המכונה מגיעה בצבעים אדום, לבן ושחור.

שורה תחתונה

אם אינכם צרכני קפוצ'ינו ושומרים מקום של כבוד לקפה של אילי, ופריקים של ז'אנר הרטרו - זו המכונה עבורכם.

מחיר

1,500 שקל למכונה; 2.50 שקלים לקפסולה (למארז 21 יחידות).

הזולות: mushroom וליריקו

במחלקת זו נמצאות שתי מכונות הדומות בתכונותיהן: ה"משרום" (mushroom) של אספרסו קלאב שנרכשה לאחרונה על-ידי שטראוס, וה"ליריקו" של קופי טים. לשתיהן תג מחיר נמוך, והיתרון הגדול שלהן הוא שהן פועלות כמערכת פתוחה המתאימה למבחר גדול של קפסולות (ל"משרום" יש גם קפסולות חליטות תה מצוינת של "ריקולה" וקפסולות להכנת שוקו).

גם חוויית השימוש דומה, כולל העובדה כי ברוב המקרים צריך לעזור לקפסולה המשומשת לרדת למיכל האשפה עם דחיפה קלה. שתיהן לא כוללות מקציף אינטגרלי, ולחובבי הקפוצ'ינו מומלץ להוסיף מקציף חלב אוטומטי.

שתי המכונות קלות לתפעול ונוחות לשימוש וכוללות מבחר מרשים של קפסולות, חלקן מוצלחות יותר וחלקן פחות, אולם מבין עשרות הקפסולות שטעמנו עולה כי הפער לעומת קפה מפולים טריים הוא גדול.

ליריקו: הקופמקטית

הקפה

אספרסו: מתקבל בטמפרטורה הנכונה, כולל שכבת קרמה נאה (לעיתים אוורירית מדי).

קפוצ'ינו: למקציף הנלווה המיכל גדול, ניתן לווסת את טמפרטורת החלב (קר, פושר או חם), והוא נשטף במדיח כלים. מתקבלת הקצפה סמיכה מאוד.

עיצוב

זו המכונה הקטנה ביותר, ועל כך היא מקבלת נקודת ציון. היא מגיעה במבחר צבעים, אולם ההתרשמות היא שיופי הוא לא הצד החזק שלה.

בשורה התחתונה

לצד יתרון הגודל, היתרון של המכונה הוא מבחר הקפסולות - שחבל שמגיעות בשקיות נפרדות ותופסות נפח אחסון מיותר.

מחיר

900 שקל למכונה; 1.5-2 שקלים לקפסולה (בהתאם היצרן).

מחיר למקציף חלב: 400 שקל.

מכונה מקציף: 1,200 שקל.

משרום: תמורה טובה לכסף

הקפה

אספרסו: מתקבל אספרסו טוב הודות למגוון טעמים של יצרניות קפה מובילות.

קפוצ'ינו: המקציף הנלווה עושה את עבודתו בלחיצת כפתור. מתקבל חלב חם עם קצף סמיך, יש שיאמרו מדי.

עיצוב

עיצוב חביב ביותר בקווים עגולים עם פאנלים צבעונים בשילוב גוון מתכתי.

בשורה התחתונה

ה"משרום" מקבלת יתרון בשל חליטות התה המצוינות ובשל המחיר הזול מבין המכונות שנבדקו. זוהי המכונה המוגדרת כתמורה הטובה ביותר עבור הכסף.

מחיר

700 שקל (במבצע במקום 1,150 שקל) למכונה; 2 שקלים לקפסולה (בשרוולים של 20 יחידות); 400 שקל למקציף חלב.

מבצע למכונה ומקציף: 900 שקל.