מפלצות התהילה

"הכול אודות חוה" הוא מחזה שמציב מראה כעורה במיוחד לשואו-ביז ולתרבות הוונביז

"מהרגע שהיא נתנה לכם את התפוח, אתם לא מסוגלים לבטוח בה". הכוכבת הגדולה של התיאטרון מרגו קריין (רמה מסינגר) מטיפה לגברים הסובבים אותה ונופלת גם היא בקסמיה של איב. שלא כמו חוה ההיא, איב הרינגטון (יונית טובי), של המחזאית האמריקאית מרי אור רחוקה מלהיות כלי תמים בידיו של נחש ערמומי. היא-היא הנחש. היא הגיעה לעיר הגדולה בשביל להיות כוכבת, בשביל להיות מרגו קריין, והיא מוכנה לעשות הכול בשביל להשיג את מטרתה. היא תשקר לגבי עברה, היא תתחנף עד שתסמיקו מבושה, היא תנהג במניפולטיביות, היא תאיים ותסחט, היא תשכב את דרכה לתפקיד - היא תעשה את כל מה שלא מוסרי לעשות. וכן, היא גם תהיה כוכבת. הכוכבת.

האם כל זה אומר שהיא תהפוך גם לדמות מעוררת סלידה? לא ממש. איב מצליחה אמנם להוציא משלווה פה ושם אבל לא באמת לעורר זעם כלפיה. מעבר לכך שקשה לסלוד מיונית טובי המקסימה, טובי מגישה דמות מוכשרת ואמביציוזית מאוד, שפשוט משחקת את המשחק, פעם היא למטה, פעם למעלה. רגע היא פוגענית בתמונה זוגית למזכרת עם מרגו, שבה איב לא מהססת להישאר בהלבשה תחתונה על מנת להראות לדיווה המתבגרת וחסרת הביטחון, מידותיה של מי צרות דיין כדי להיכנס לשמלה. רגע היא פגיעה כאשר תככיה מתגלים על-ידי מבקר התיאטרון המניפולטיבי לא פחות ממנה, טאלי-הו תומפסון (אלון אופיר), שמצדו, לא מהסס להשתמש בידע על מנת להשיג שליטה.

כך, גם אם המעשים של איב נתפסים כלא מי יודע מה מוסריים כלפי הקולגות שלה, הם עדיין מתקבלים ככאלה שפועלים בתוך כללי המשחק שהעולם הזה, השואו-ביז - על מפלצות האגו והתהילה שהוא משרת - סיגל לעצמו.

סודות, שקרים וים של אינטרסים מאחורי הקלעים - "הכול אודות חוה" בבימויה האפקטיבי של איה קפלן, מיטיב לשרטט את חוקי הג'ונגל הללו, ולהציב מראה כעורה מול הדבר הזה שנקרא "התעשייה". זרקור ריאליסטי

כיום, יותר מ-60 שנה מאז שהגירסה הקולנועית ל"הכול אודות חוה" גרפה את פסלון האוסקר (1950), וכשאנשים מוכנים פחות או יותר לעשות הכול מול המצלמות רק כדי "להיות מפורסמים", וכשכוכבים נולדים מעלימים את אלה שנולדו רק בברייק הזהב עתיר הרייטינג של העונה הקודמת; מדובר במסר רלבנטי מתמיד להאיר עליו זרקור ריאליסטי, ובבחירה מוצלחת של תיאטרון באר-שבע.

בחירות מוצלחות נוספות מתקבלות בתפאורה בסגנון של קירות מסתובבים, המאפשרת לדלג בקלות בין עולם הזוהר ובין מאחורי הקלעים הקודרים (יהודית אהרון); ובמופע הווינטאז' בטוב טעם של מעצב התלבושות מוני מדניק. והיו כמובן גם צוות השחקנים שמייצרים ביחד שלם עתיר נוכחות.

טובי ומסינגר המצוינות כאיב וכמרגו, מייצרות דואט מדויק שמהווה מרכז כובד חזק להצגה. אלון אופיר מגיש את תומפסון המבקר הערמומי במיומנות, ואם כבר מישהו מצליח לייצר כלפיו אנטגוניזם זה הוא. טוב, הכי קל לסנוט בתקשורת.

לסיכום, "הכול אודות חוה" היא הצגה שמגישה סיפור בטעם של פעם, עם ארומה אקטואלית מתמיד.

"הכול אודות חוה" מאת מרי אור, בימוי: איה קפלן, תיאטרון באר-שבע.