מחדל בכנרת: וירוס וקורמורנים טורפים פגעו אנושות בדגים

מדענים: "מצב הדגה באגם הכנרת על סף אסון" ■ האחראים במשרד החקלאות מטייחים

"מצב הדגה באגם הכנרת על סף אסון, ומשרד החקלאות עושה צחוק ממבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס, בכך שעושים תרגילים לא להעביר מתפקידו את האחראי העיקרי למצב" - כך אומרים מדענים בתחום הדיג והכנרת ובכירים במשרד החקלאות בשיחה עם "גלובס".

האחראי למצב, לדבריהם הוא מנהל אגף הדיג, חיים אנג'וני. "כך מתבקש מדוח המבקר", הם גורסים, ומאשימים כי "מנסים לטייח את המצב בפעולות סרק וחיפוי, בלי ששרת החקלאות אורית נוקד מתערבת". כל זאת, כשהעובדות, לדעתם מצביעות על "מצב חירום ללא תקדים בכנרת".

מדובר במחלה (עליה דווח ב"גלובס" ב-24 באוקטובר) הפוגעת בדגים ושהתחילה בדג אמנון הגליל (מושט) הקדוש לנוצרים. לאחרונה התפתחה המחלה לממדי מגיפה, ועברה לרוב סוגי הדגים בכנרת, תוך שהיא פוגעת בעיניהם וגורמת למותם.

ל"גלובס" נודע כי גובר החשד כי מדובר בווירוס מסוג VNN, וירוס מידבק המצוי לרוב במים מלוחים, שככל הידוע אינו מסוכן לאדם. מנהל היחידה לבריאות דגים במשרד החקלאות, ד"ר אבי אלדר, ערך בשבועות האחרונים בדיקות חירום במעבדות בישראל, באיטליה ובצרפת, אך אין עדיין תוצאות סופיות. משרד החקלאות אומר, כי אין מדובר בוירוס מסוג זה והמשרד פועל למצוא את גורם המחלה.

בתקופת הקיץ נפגעו מהמחלה כ-15% מדגי הכנרת, וכמעט 40% מהדגים בבריכות הדגים של הקיבוצים סביב הכנרת. בחודשי החורף פחת אחוז ההידבקות. התופעה, לדברי מדענים, החריפה בגלל מחדלי אגף הדיג במשרד החקלאות.

המבקר: חשש לפגיעה אקולוגית

דוח מבקר המדינה האחרון על אגף הדיג מאמת את תחקיר "גלובס" (מוסף G, 4.11.10), שהצביע על מחדלים בניהול ענף הדיג: התרשלות באיכלוס דגיגים; הימנעות מעריכת מחקרים וסקרים חיוניים; אי אכיפה של הנחיות כלפי הדייגים; היעדר פיקוח וטרינרי וטיפול כושל בבעיית הקורמורנים, הטורף הגדול בכנרת של דג האמנון.

המבקר מתייחס בחומרה לכך שאנג'וני אישר ללא סמכות שימוש ברשתות בעלות עיניים קטנות מהתקן בכנרת, ואף מימן לדייגים רשתות בלתי חוקיות, מה שפגע אוכלוסיית הדגים הצעירים.

"אנג'וני נושא באחריות להיתר דיג ברשתות בלתי תקניות, שפגעה בדגה בכנרת. אגף הדיג לא ניהל את הדיג באגם באופן תקין, והוא אחד האחראים להידרדרות שחלה במצב הדגה באגם. אנג'וני נושא באחריות למצב שנוצר", קובע המבקר ומדגיש כי מחדלי אגף הדיג "מעוררים חשש ממשי לפגיעה אקולוגית, אם חלילה תהפוך הכנרת לאגם שחיים בו מעט דגים מזנים ספורים. התמונה שהציג אנג'וני גם על השקעות בהפלגות הסקר וגם על המחקרים אינה מדויקת".

המפקחים נקראו לשימוע

דוח המבקר הועבר ליועץ המשפטי לממשלה, ובעקבותיו נערכו גם דיונים בכנסת. בוועדת הכלכלה דרש ח"כ ציון פיניאן פעמים אחדות לפטר את אנג'וני, לאור דוח המבקר. אולם מנכ"ל המשרד, יוסי ישי, אינו נוקט בצעד הנדרש, וגם השרה נוקד אינה פועלת להדחתו.

ישי החליט לאחרונה להעביר את 5 מפקחי הדיג של אגף הדיג ליחידת הפיקוח על הצומח והחי במשרד החקלאות (יחידת הפיצו"ח). המפקחים נקראו בימים האחרונים לשימועים, כאילו הם אחראים למחדלי האגף. יחידת הפיצו"ח ספגה בעצמה ביקורת חמורה בדוח המבקר בגין מחדליה בתחום הפיקוח למניעת הברחות בשר, שימוש בתרופות וטרינריות מזויפות, וחוסר התמודדות עם מחלות בעלי חיים.

המבקר הצביע על ניגודי עניינים חמורים ביחידת הפיצו"ח, בה מועסקים בעלי אינטרסים בחקלאות, ובעיקר ראש היחידה, רועי קליגר, שהיה מעורב בעסקי בשר.

לדברי בכיר במשרד החקלאות, "העברת מפקחי אגף הדיג לתוך יחידת הפיצו"ח היא מראית עין של פעולה, כי במקום לפטר את האחראי למחדלים באגף הדיג, מתחילים בפירוק האגף על-ידי העברת הפקחים ליחידה חולה אחרת".

להקות ענק

חוקר דגת הכנרת משה גופן והדייג מנחם לב מקיבוץ עין גב התריעו במשך שנים על מחלת הדגים, ובשנים האחרונות הם מתריעים על בעיה חדשה הפוגעת בדגי הכנרת: להקות ענק של קורמורנים המגיעות לאגם בחודשי החורף וטורפות עשרות טונות של דגים.

בשנה שעברה הגיעו לאזור הכנרת בשיא החורף כ-5,000 קורמורנים וגרמו לדייגי הכנרת נזק של כ-7 מיליון שקל. השנה צפויים להגיע יותר קורמורנים והנזק צפוי להיות גדול יותר. דייגי הכנרת מנהלים מאבק מתמשך להפעיל אמצעים לסילוק הקורמורנים מהכנרת, אמצעים שהוקצו בשנים האחרונות רק לבריכות הדגים של הקיבוצים, מה שהוביל לכך שהקורמורנים שגורשו מבריכות הדגים של הקיבוצים הסתערו על הכנרת.

לדברי מנחם לב, "הממשלה החליטה על גירוש הקורמורנים מהכנרת ובוועדת הכלכלה הוקצבו 2.2 מיליון שקל, אבל כל האמצעים שוב הופנו לבריכות הדגים של הקיבוצים ואין גירוש קורמורנים מהכנרת. זה המשך המגמה של העדפת הקיבוצים, זלזול בממשלה, בכנסת ובמבקר המדינה, כל זמן שאנג'וני בראש אגף הדיג, והמנכ"ל ישי מגבה אותו וזורה חול בעיני השרה נוקד. משרד החקלאות אחראי למחדל לאומי בכנרת".

"אין המלצה לצעדים אישיים"

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה כי הוא פועל לתיקון הליקויים באגף הדיג וכי "בדוח מבקר המדינה אין המלצה לנקוט צעדים אישיים כנגד גורמים באגף הדיג. למרבה הצער, לאחרונה נסוגה רשות הטבע והגנים מההסכמות הקודמות לאפשר לצוותי הקבלן לגרש את הקורמורנים מאזור שמורת הטבע בטיחה, בה הם לנים".

במשרד מדגישים כי "לא ניתן להפחית משמעותית את מספר הקורמורנים הניזונים מדגי הכנרת ללא הטרדתם במקום הלינה בבטיחה". וכדי לטפל בבעיה למרות האיסור להיכנס לשמורה, "החל משרד החקלאות לפני כשבוע להפעיל סירה מהירה לגירוש הקורמורנים הפועלת במי האגם סמוך לשמורה".

במשרד החקלאות מוסיפים כי "אין כל הפרדה בין התקציב המופנה לגירוש קורמורנים מהכנרת לבין הגירוש מבריכות הדגים".