עלות הפרישה המוקדמת של עובד בבזק: קרוב למיליון שקל

דירקטוריון חברת התקשורת של שאול אלוביץ' אישר פרישתם של 91 עובדים נוספים, בעלות כוללת של כ-80 מיליון שקל

בדומה לדוחות הרבעון הראשון של שנת 2011, גם בדוחות הרבעון האחרון של שנה זו תרשום חברת התקשורת בזק הפרשה משמעותית בגין פרישת עובדים. בזק, שבשליטת שאול אלוביץ', דיווחה אמש לבורסה כי דירקטוריון החברה אישר פרישה מוקדמת של 91 עובדים, בעלות כוללת של כ-80 מיליון שקל - כלומר עלות של כ-880 אלף שקל עבור כל עובד שיפרוש.

בשנה שעברה אושרה פרישתם המוקדמת של עד 260 עובדי בזק, והחברה הכירה בעקבות זאת בהפרשה של 281.5 מיליון שקל בדוחות הרבעון הראשון, כלומר עלות של למעלה ממיליון שקל עבור כל עובד שפרש.

הסכימו לדיבידנד המיוחד

בשני המקרים, פרישת העובדים מגיעה בהמשך להסכם הקיבוצי של בזק עם ארגון העובדים וההסתדרות, שנחתם בסוף 2006 ותוקן לפני שנה. במסגרת ההסכם הקיבוצי, שתוקפו הוארך עד לסוף שנת 2015, רשאית בזק לסיים על פי שיקול דעתה את עבודתם של עד 245 עובדים קבועים מדי שנה, בין 2010 ל-2016.

עוד הוסכם אז על חלוקת 70 מיליון אופציות לעובדי החברה, בעלות של כ-267 מיליון שקל, וכן על תשלום מענק שהוגדר "מיוחד וחד-פעמי" לעובדים בגין ביצועי שנת 2010, בסך 52 מיליון שקל.

כחלק מחתימת ההסכם הקיבוצי החדש לפני שנה, הסכימו עובדי החברה לחלוקת הדיבידנד המיוחד של בזק, שכלל גם הפחתת הון. בזק מחלקת במסגרת הדיבידנד המיוחד, שאינו מקיים את מבחן הרווח, 3 מיליארד שקל בשש מנות שוות. הנהנה העיקרי מהדיבידנד הנדיב הוא בעל השליטה אלוביץ', שמחזיק בכ-31% ממניות בזק בשרשור באמצעות חברת יורוקום.

אלוביץ' רכש את השליטה בבזק בשנת 2010 מידי קבוצת איפקס סבן ארקין, לאחר שהפסיד בהתמודדות על רכישת השליטה בחברת הסלולר פרטנר לאילן בן-דב. בדיעבד, על רקע השינויים הרגולטוריים שמשפיעים על שוק הסלולר המקומי, וכן על רקע השינויים במפת התחרות בשוק זה, נראה שלאלוביץ' אין תלונות על ההפסד לבן-דב. בזק פגיעה פחות לשינויים, משום שהיא כוללת פעילויות שונות ולא רק סלולר (באמצעות פלאפון).

אלוביץ' שילם באמצעות חברת בי קומיוניקיישנס (לשעבר 012 סמייל) 6.5 מיליארד שקל תמורת 30.4% ממניות בזק. לאלוביץ' היה אז הון עצמי שהגיע לכ-20% מהיקף הרכישה, והיתר הגיע מהלוואות שונות. אלוביץ' החזיר לעצמו חלק מעלויות הרכישה באמצעות הדיבידנדים שבזק מחלקת. נכון להיום, לאחר שחולקו שתי מנות מתוך הדיבידנד המיוחד, ובתוספת הדיבידנדים הרגילים שבזק מחלקת, אלוביץ' כבר קיבל דיבידנדים בהיקף של כ-2.06 מיליארד שקל.

מניית בזק ידעה כבר ימים טובים יותר, והיא נסחרת היום בבורסה המקומית במחיר של כ-7 שקלים, שמשקף לחברה שווי שוק של 19.1 מיליארד שקל.

שווי השוק של החזקות אלוביץ' בחברת התקשורת מגיע ל-5.93 מיליארד שקל. נכון להיום, אלוביץ' מרוויח "על הנייר" כ-1.5 מיליארד שקל על עסקת בזק - רחוק מרווח השיא (גם הוא על הנייר) של קרוב ל-3 מיליארד שקל רק לפני שנה, אך עדיין רווח נאה.

קבוצת בזק כוללת את פעילות בזק קווי, חברת הסלולר פלאפון, חברת בזק בינלאומי, שפועלת בתחום השיחות הבינלאומיות ושירותי האינטרנט, וחברת שידורי הלוויין yes. ברבעון השלישי, הכנסות הקבוצה ירדו ב-3.8% לרמה של 2.92 מיליארד שקל, והרווח הנקי שלה ירד ב-6.5% ל-550 מיליון שקל.

פרישה מרופדת בגיל 50

ההסכם של בזק עם ועד העובדים שלה, והודעת הפרישה של 91 עובדים, מראה לכל הוועדים הגדולים במשק, ולכל ההנהלות, איך אפשר לייצר הסכם שטוב לשני הצדדים, ושאף צד לא יוצא ממנו רע.

העובדים מרוויחים הדרגתיות, הסכמי פרישה נדיבים, נחיתה רכה מחוץ למעגל עבודה מוכר וטוב, ותוך כדי מאפשרים לחברה להתייעל, כדי שלבעל הבית יהיה מאיפה לשלם.

הודעת בזק על פרישת העובדים הנוכחית היא חלק מההסכם עם הוועד. כאן לא תראו מחזות קשים של מפוטרים שנזרקים מהחברה בבושת פנים, לאחר עשרות שנים, עם מינימום פיצויים. עובדי בזק שפורשים עכשיו הם השמנת - הם הוותיקים שכמותם לא נשארו הרבה. כל מי שמגיע בבזק לגיל חמישים, אוטומטית מראים לא את הדרך המרופדת החוצה.

זה חבל, זה לא נעים, אבל העובדים שפורשים בגיל חמישים מקבלים פנסיה נאה, ויכולים לפתוח בקריירה שנייה, וגם זה יש בו כדי להמתיק את הגלולה. הרבה מהפורשים אף יוצאים בשמחה מבזק, וניתן להבין למה, עם פיצויים מוגדלים של כמיליון שקל לעובד בממוצע, ובהתאם לוותק בחברה.

למרות עודף כוח האדם (בבזק יש 7,500 עובדים), החברה נמנית עם החברות הרווחיות במשק. בזק היא מכונת מזומנים משומנת שממשיכה להתייעל כל הזמן, המנהלים שלה מתוגמלים בצורה יפה מאוד, והיא מפרישה 250 עובדים מדי שנה על בסיס קבוע עד 2016.

בזק אמנם יכולה הייתה להסתדר יפה עם אלף עובדים פחות, ויש המעריכים שגם עם אלפיים עובדים בלבד החברה הייתה יכולה לתפקד בצורה טובה, אבל לא זה מה שחשוב. בסופו של דבר, יש סדר יום לחברה הזו, למתחילים ולוותיקים יש אופק, וכמו שאמרנו קודם, כל אחד גם יכול להתחיל בקריירה שנייה בגיל חמישים ומשהו.

ההסכם של עובדי בזק צריך להוות דוגמה לוועד עובדי חברת החשמל, לוועדי הנמלים, הרכבת ועוד. המטרה היא משותפת: הוועדים מכירים בצורך של ההנהלה לייצר מזומנים, לנהל ללא התערבות ולהרוויח, וההנהלה מכירה בזכותם של העובדים לשם טוב, לתנאי פרישה נאותים, ליחס הוגן ולהכרה בתרומה שלהם להצלחה - כך שיש בסיס לדיון משותף. ההפרטה של בזק לפי הפרמטרים של טובת העובדים, החברה ובעלי המניות שלה, הוכחה כמוצלחת מעבר לכל ספק.

פרישה
 פרישה