"שבאוצר יעשו סיבוב פרסה - דמי הניהול גבוהים מדי"

(עדכון) - גפני בראיון ל"גלובס": "יש להפחית את תקרת דמי הניהול שמציע האוצר ל-0.3%" ■ בשבוע הבא צפויה להתקיים ישיבה על התקנות המוצעות

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) מכריז מלחמה על דמי הניהול: לקראת הצגת התקנות החדשות בנושא קרנות הפנסיה ובדמי הניהול הגבוהים הנגבים כיום ברוב הקופות, שגובשו באגף שוק ההון באוצר, מצהיר יו"ר ועדת הכספים כי בתוכנית האוצר אין בכדי לפתור את הבעיה.

"צריך לעשות בעניין הזה רברס גדול. אם דואגים לציבור צריך לדאוג שלא יעשקו אותו עם דמי ניהול מופרזים. במצב הקיים, מי שיותר עני נהיה יותר עני בקרנות האלה ומי שיותר עשיר - יותר עשיר. את זה התפקיד שלנו למנוע", הוא אומר.

בעוד באוצר מתכוונים לקבוע את תקרת דמי הניהול שניתן יהיה לגבות על קרנות הפנסיה והגמל על 1.2%, מבהיר יו"ר ועדת הכספים כי לא יאפשר זאת. "אמנם תקרה של 1.2% דמי ניהול נמוכה בצורה משמעותית מהמצב הקיים היום שבו אזרחים רבים משלמים אפילו 2% דמי ניהול, אבל צריך להפחית עוד את התקרה", הוא אומר. שאיפתו היא להוריד את גובה דמי הניהול ל-0.3% או 0.4%.

"הייתי רוצה לשאוף לכך שגם למי שאין לו עורך דין, יהיה מי שידאג לו", אומר גפני ומוסיף: "אני רוצה שבאוצר יעשו סיבוב פרסה. אנחנו לא נאפשר את המצב הקיים. לא ננוח עד שהכסף שהציבור חסך כל חייו, יישאר בידיו, ולא ילך לאיבוד".

כמי שהיה חבר בוועדת הכספים שאישרה את המלצות ועדת בכר, סבור היום גפני אחרת. הוא קורא לעצור את מתווה הוועדה ולהפוך את הקערה על פיה. "הנתונים שהיו נכונים אז, לפני כמה שנים, פשוט אינם נכונים כיום. המגמה של חזרה בתשובה היא חיובית. רק חמור לא חוזר אחורנית. עם השנים מתברר שהחברות מעלות את דמי הניהול ולוקחות כסף מהמבוטחים, לפעמים אנשים קשיי יום שחסכו פרוטה לפרוטה. מתברר שמאות אלפים ולפעמים יותר מזה הולך לחברות הניהול", הוא אומר.

העדות לדברים, אומר גפני, היא מאות הפניות שמגיעות ללשכתו בנושא. "זה מוכיח שהציבור פשוט נפגע מהמצב הקיים, כך שצריך לשנות זאת, בהקדם, ובצורה דרסטית. לא ייתכן שאנשים יחסכו בכל חודש כסף, ובסוף, אחרי כל אותן שנים שבהן עבדו, חסכו והפחיתו משכרם לעת זקנה, מוצאים את הקופה הפנסיונית שלהם חסרה עשרות ומאות אלפי שקלים".

גפני אומר עוד כי היוזמה עליה מדברים גורמים בממשלה ובאוצר שיש לקיים "חינוך פנסיוני" ולתת לציבור עצמו את האחריות והכלים להתמקח עם החברות והקרנות השונות, אינה מעשית: "אמנם צריך לאפשר זאת לציבור, אבל צריך להכיר בעובדות כפי שהן. ראשית, רבים בכלל לא יודעים איפה הפנסיה שלהם נמצאת, באיזו קרן, מי הסוכן ובוודאי היכן הכספים עצמם מושקעים. חינוך פנסיוני לא יעזור בכך ולא יביא פתרון. הדרך הנכונה היא הרגולציה, ובכך שהרגולטור יאכוף ויקבע נהלים ותקנות ברורות בכל הנושא של קרנות הפנסיה, השקעתם באפיקים השונים, ולא פחות בגובה דמי הניהול".

"הבעיה הקשה ביותר", מבהיר גפני בשיחתו עם "גלובס", "היא התחושה שיש בציבור שאין רגולטור בנושא קרנות הפנסיה, הרגולטור פשוט לא קיים, לא עושה את תפקידו בנושא וזה דבר שפשוט בלתי מתקבל על הדעת". גפני מביע אמנם אמון רב באגף שוק ההון, אבל אומר שהוא דורש מהם לדפוק על השולחן, כדבריו, ולקבוע תקנות נוקשות.

ל"גלובס" נודע כי בשבוע הבא צפוי גפני לקיים ישיבה סגורה עם אנשי אגף שוק ההון בנושא התקנות הצפויות בנושא דמי הניהול והתנהלות הקרנות וקופות הפנסיה.

במקביל, יתאם עמדות עם שותפו למאבק, ח"כ חיים כץ, במטרה ליצור אחדות פוליטית משותפת ולחץ פוליטי חזק שיוביל לבסוף להישגים משמעותיים בנושא.

סדרת תחקירי "גלובס" על דמי הניהול:

הצעתי להגביל את דמי הניהול ל-0.4% - ומנהל קרנות אמר לי שאני לא מבין כלום

פער של פי 611 בדמי הניהול בגמל בין אנשי צה"ל לפרטיים

עמית בקופת גמל שחוסך מגיל 25 ומשתכר 10,000 שקל בחודש - ישלם עד הפרישה 577 אלף שקל דמי ניהול

בדיקת "גלובס": כך "נוגסים" דמי הניהול בפנסיה שלכם