"גדל פה דור של מרוששים מתפרנסים; ואני אומר לכם: תרימו עליהם יד, תעצרו אותם. השמשות בכיכר המדינה ובמגדלי אקירוב לא יישארו שלמות בחורף"

שמעון שבס בראיון לאלדד יניב: "ביבי וברק מובילים אותנו ליום כיפור, רק שהפעם אולי ניעלם" ■ "במדינה בלי מנהיגות סמרטוטיאדה, רה"מ או שר אוצר היו מרימים טלפון לתשובה ואומרים לו: תכניס יד לכיס" ■ "יריב לוין ואופיר אקוניס? ילדי כאפות"

שמעון שבס, 59, מתגורר בשש השנים האחרונות בלונדון, נשוי לדנה ואב לשני בנים ובת. הוא אבא לשלושה ילדים בוגרים ממערכת נישואים קודמת, וסבא לשלושה נכדים. 12 שנה עבד עם יצחק רבין, ולאחר ניצחונו בבחירות 92', שירת כמנכ"ל משרד ראש הממשלה. הוא הראשון בתפקיד זה שכונה "מנכ"ל המדינה", בעיקר בגלל הגיבוי המוחלט שקיבל מרבין ומעורבותו המשמעותית בניהול המדינה. כשרבין נרצח, אמר ש"הלכה המדינה" וחזר על כך בהספד שנשא מעל קברו.

לאחר שפרש משירות המדינה, החל לייעץ למנהיגים בניהול מערכות בחירות בעולם. בעיקר בדמוקרטיות המתפתחות באירופה. בתחילה בשותפות עם טל זילברשטיין וארתור פינקלשטיין, ואחר כך לבדו. ב-2004 הורשע בבית המשפט העליון בהפרת אמונים בשתי פרשות. הרשעתו הפכה לפסק דין מנחה בעבירת הפרת האמונים ומכונה, בקיצור, פסק דין שבס.

- אז אתה חוזר. מתי?

"חוזר. חוזר. תכתוב: חו-זר. זה לא יקרה היום או מחר, ולא צריך לחכות לי עם תזמורת צה"ל ושטיח אדום, אבל אני חוזר לישראל. בלונדון יש לדנה ולי עוד שלושה ילדים צעירים, שחייבים לגדול כישראלים. כמו שאני גדלתי. בנוער העובד והלומד... במלחמת יום כיפור, ישראלים פטריוטים מכל חור בעולם עלו על מטוסים עם וואן וויי טיקט לנתב"ג".

- אנחנו לא במלחמת יום הכיפורים.

"זה מה שאתה באמת חושב? אני מכיר אותך כבנאדם יותר רציני. תקשיב לי טוב: אנחנו בספטמבר 73'. תקלוט: ספטמבר 73'".

- תסביר. לא מבין.

"מה יש להסביר? אתה שם. בארץ. אתה לא רואה? אתה לא שומע? אתה לא מבין? גולדה חזרה לתפקיד ראש הממשלה ומשה דיין חזר להיות שר הביטחון".

- אהוד ברק בביטחון זו אשמה שלך.

"אשמה שלי? אין עליך. אשמה שלי?! שלך. גילוי נאות: אתה הרי חבר שלי, ואני חבר שלך, אז למה לספר סיפורים? אתה עמדת בראש הקמפיין לחזרתו. אתה שכנעת את כל העולם שהוא השתנה. בגללך הוא עשה את הבלתי אפשרי וניצח את עמי איילון. אני הייתי זבוב על הקיר".

- נאה לך הצניעות.

"בסדר, אשמה שלי, שלך, של כל מי שנתן יד להחזיר את ברק לפוליטיקה הישראלית. כמו שבן כספית ואלון פנקס אומרים: כולנו צריכים לשבת על ספסל הנאשמים בבית הדין הבינלאומי בהאג, ולקבל מאסר עולם עם עבודת פרך. אבל זה לא יציל את ישראל. ביבי וברק, גולדה ודיינצ'יק לעניים, מובילים אותנו למלחמת יום כיפור שנייה. רק שהפעם החברה הישראלית מפורקת. שבטים שבטים. עם חברה מפורקת כזו לא מנצחים.

"ביום כיפור נלחמתי בסיני וברמת הגולן. שתי חזיתות במלחמה אחת. איבדתי חמישה חברי ילדות מגבעתיים, שני חברים טובים מקיבוץ אפיק ועוד עשרה חבר'ה מהפלוגה. בכינו ונלחמנו. כי היה קולקטיב ישראלי. כי הייתה ערבות הדדית. לכן ניצחנו. היום אין. לכן אנחנו עלולים להפסיד, ולהיעלם".

- אז מה עושים?

"הפוך ממה שאני והחברים שלי עשינו בספטמבר 73'. הייתי אז צנחן ונח"לאי. היינו אז צעירים וטיפשים ונתנו להנהגה גלותית, מבוהלת, יהירה וגמדה, להוביל אותנו לאבדון. ראינו ושמענו, אבל לא הבנו. היום זה אחרת. אתם צעירים וחכמים. יש לכם פייסבוק ותקשורת שלא מאפשרת למנוולים האלה להסתיר מכם דבר. כשהייתי בקיץ בארץ, התמלאתי תקווה גדולה שאתם תרימו עליהם יד ותעצרו אותם. צעדתי עם מאות האלפים ברחובות, שמונה שבועות, עם עיניים דומעות מאושר. פעם חשבתי שהלכה המדינה. היום אני בטוח שתצילו אותה".

- אבל מאז הקיץ המופלא הגיעו הסתיו והגשם. האוהלים קופלו והצעירים חזרו להתבונן ולא להתערב. השלטון מגיב בפאניקה ובחקיקה מטורללת בכנסת ומעניש את העם על הקיץ המופלא.

"זה קשקוש. עם שקם לא חוזר לשבת, ושום שלטון לא מסוגל להרדים אותו מחדש. העולם כולו קם. זה מאבק של 99 האחוזים באחוז. גם כאן זה כך. אולי זו הפוגה במהפכה, אבל בקרוב זה יתחדש. ועוד איך יתחדש. ואם הממשלה תישאר חירשת, זה יהיה גם אלים. השמשות בכיכר המדינה ובמגדלי אקירוב לא יישארו שלמות בחורף. במקרה הטוב".

- איך עוצרים, בכוח? באלימות?

"בגיוס כללי. בצו 8. מתגייסים. חוזרים לרחובות. מקימים פה מחדש את הקולקטיב הישראלי. את הערבות ההדדית. משרטטים חזון לישראל חדשה. ראיתי בקיץ מנהיגות ומנהיגים צעירים. לא הרבה יותר מבוגרים מרבין וחבריו בימים שהתגייסו בהתחלה נגד הבריטים ואחר כך נגד הערבים, והקימו פה מדינה. אם הצעירים האלה יניחו את האגו בצד ויתחברו למבוגרים יותר ומנוסים יותר, ניתן יהיה להציל פה את העסק".

- מאיפה נייבא מנהיגים. מהודו?

"מאיפה? תסתכלו במראה. קחו מנהיגות. קחו פיקוד. אל תתבכיינו ואל תייללו ואל תחפשו. הכול מתחת לפנס. אמרתי לשלי יחימוביץ', שאת הנאום שלה על רבין בכנסת מאוד אהבתי, שאם היא חולמת שתצליח לבד, היא טועה. כמו שציפי לבני טעתה והתרסקה בסקרים. לבד היא לא תצליח. היא אומרת 'אנחנו', אבל עושה לבד. לבד היא תגמור כמו שמעון פרס. חזקה בסקרים, חלשה בקלפי. היא שדה ומוכשרת וחכמה, אבל לבד אי אפשר. היא צריכה לזרוק את כולם. את כו-לם. די. שיילכו הביתה. שיילכו לעשות לביתם. שיילכו לנכדים. ולהביא ממס' 2 עד מס' 22, צעירות וצעירים.

"במלחמת יום כיפור, שני גמדים כמעט חיסלו את המדינה. וזה בדיוק מה שהגמדים היום עושים. הם יפציצו באיראן. כאילו שזה משחק. רק 500 הרוגים מבטיח ברק. כמו דיין עם התחזיות שלו לפני יום כיפור. כבר ראינו כיצד גולדה ודיינצ'יק האלה חיסלו את חאלד משעל, פתחו את מנהרת הכותל, כיצד הם ניהלו את מבצע ענבי זעם, את הבריחה מלבנון, את קמפ דיוויד. אבל מהם לא צריך לצפות להצניע לכת. מהם לא צריך לצפות שיפיקו לקח. אלה הצעירים שצריכים לעצור אותם".

- זה כבר נשמע כמו דין רודף.

"נו, באמת. לעצור אותם, אני מתכוון, באמצעים דמוקרטיים. צריך לנער את המדינה עם מפלגה חדשה. אם זה יישאר רק קדימה או מפלגת העבודה, זה משחק הכיסאות. שלי תיקח מציפי או מופז ייקח משלי, וגולדה ודיינצ'יק יישארו גם בממשלה הבאה. הממשלה האחרונה של ישראל. צריך להביא את המצביעים של הימין, ברבבותיהם. הם היו ברחובות בקיץ. ראיתי אותם שם. הם מעמד הביניים לא פחות מהשמאלנים".

- ומאיפה הכסף?

"את כל הפוגלים צריך לשלוח הביתה. מזמן היה צריך לשלוח את נערי האוצר הביתה. את כולם. אי אפשר להאמין שבישראל 2011 יש עדיין חוק הסדרים או תקציב מדינה שאין כלכלן אחד שיודע לקרוא אותו. צריך להביא מומחים מבחוץ שיבנו תקציב מן היסוד. כמו במשק בית. כמו במפעל. קודם בודקים מה רוצים. מה סדרי העדיפויות. מה הצרכים. ואז מחלקים את הכסף שיש. מי אמר שכדי להגן על מדינת ישראל צריך 55 מיליארד שקל?"

- אהוד ברק אומר.

"חבל להשחית מילה אחת נוספת על המשה דיינצ'יק הזה. היום הוא סתם פחדן, מבוהל, עושה במכנסיים. כמו שצ'רצ'יל אמר פעם על מישהו אחר. עוצרת מכונית השרד, ובתוכה ריק. אני רואה את דיינצ'יק על כל מסך בכל תחנת טלוויזיה זרה. הבנאדם בלע מכונת דיבור. רק שיתנו לו להפציץ באיראן. כמו תינוק עם צעצוע. בפעם הקודמת זה נגמר בצאלים ב'.

"כל מי שיש לו טיפת שכל בראש וניהל בחייו עשרה אנשים, יודע שגוף שמתפקד בעלות של 55 מיליארד שקל, יכול לספוג קיצוץ של 10%-5% בשנה בלי להרגיש. גיל שויד, שהוא המנהל הטוב בישראל, מקצץ כל שנה את ההוצאות של צ'ק פוינט ב-10%, והיא רק הולכת והופכת למכונת מלחמה יותר גדולה. אז הדיינצ'יק הזה לא יודע לעשות את זה, שיקראו לגיל שויד לעשות את זה".

- אמרת צריך לקצץ בביטחון. אמרת צריך להביא כסף מיהודים עשירי עולם. נחזור להיות תלויים באחרים?

"זו לא בושה לא להסתדר לבד. אנחנו מדינה קטנטונת. קצת צניעות ופרופורציות. ובכלל, העושר בעולם צריך להתחלק מחדש. וורן באפט הקים עכשיו קרן שמשכנעת עשירים אמריקאים לתרום בחזרה לחברה שעשתה אותם עשירים, מחצית מרכושם אחרי מותם. למה זה לא קורה פה? למה ביבי לא מוביל מהלך כזה? כי "אבל במדינה נורמלית, כשהמנהיגות היא לא סמרטוטיאדה, ראש ממשלה או שר אוצר היו מרימים טלפון ליצחק תשובה ואומרים לו: חביבי, תכניס יד לכיס. לקחת הלוואה מהציבור, לקחת את הפנסיות של העמלים והמעמד הבינוני לאג"חים שלך, עכשיו הגיע הזמן להחזיר. אין לך? תמכור נכסים. תמכור למדינה חלק מהגז, תמכור לציבור, תמכור את מלון פלאזה. מה זה לקחת ולא להחזיר? לא תחזיר? המדינה תתערב. נזרוק אותך מהבורסה".

- אתה מדבר על שינוי חשיבתי.

"צריך לחזור לסדרי העדיפויות של שלטון למען העם, האדם העובד. חמישה עשירונים שחיים מ-5,000 שקל? מי יכול לחיות מסכום כזה? אפשר לשרוד. לא לחיות. הילדים שלי, כולם עשו צבא. אוניברסיטה. מלומדים. עובדים. משלמים מסים. ואני עוזר להם לגמור את החודש. אני יכול. מה עם הורים שלא יכולים?

"גדל פה דור עני. דור של עניים שמתפרנסים. דור מרושש. הילדים שלי כבר לא יוכלו לעזור לילדים שלהם כמו שאני עוזר להם. הבטחתי להם רצפט להצלחה בחיים: תלמדו. תעבדו. תהיו אזרחים טובים ותצליחו. שיקרנו להם. הם לא יצליחו. באנגליה המשכורת הממוצעת היא 12,500 שקל. עגלה בסופר שעולה פה 700 שקל עולה שם 400 שקל. אז את זה צריך לשנות מן היסוד. אמרתי לאפי רוזנהויז ולמודי כידון באיזו ארוחת צהריים, שאם הם ימשיכו לגזור קופונים כאלה, להרוויח עשרות אחוזים משופרסל, בסוף לא יהיו להם קונים. את הדור של הילדים שלנו צריך להציל. זה הדור שהקים בקיץ אוהלים."

- המזרח התיכון מתחמס, מתאסלם ומתפרק. כל ישראלי מרגיש פחד עמוק בלב.

"לכן ההנהגה צריכה להביא את העם למקום אחר ולא למרר את עצביו מפחד. להוביל. להנהיג. לתת תקווה. רק צמד מטורפים כמו גולדה ודיינצ'יק האלה מסתכסכים עם הטורקים. הרגנו להם אזרחים. מה הסיפור להתנצל? זה לא כבוד לאומי. זו זקפה לאומית. צריך לחזק את הפלסטינים. צריך לחזק את הקשר עם מצרים. צריך להניח תוכנית נועזת לסדר חדש באזור. כבר פירקנו פה בית ראשון ושני בהצלחה. אם נפרק את השלישי, נחזור לעוד 5,000 שנה בגלות".

- איך מגייסים את החרדים לצבא?

"נותנים לאריה דרעי לרוץ. נכון, הוא ישב בכלא. דרעי הוא לא הדלאי למה. אבל כשצריך להציל את ישראל, עושים חשבון אחר. אריה דרעי חזק יגרום לכל החרדים ללכת לשירות אזרחי ואחר כך לשוק העבודה. בדיוק כמו שברגותי בחוץ, יעשה שלום עם ישראל. אבל גולדה ודיינצ'יק החליטו להשאיר אותו בכלא. גולדה, ששחרר את אחמד יאסין והתחבק עם ערפאת שהרג הכי הרבה יהודים, השאיר את ברגותי בפנים. וכמה פעמים הדיינצ'יק הזה דיבר עם ברגותי לפני שחרבן את קמפ דיוויד והביא עלינו אינתיפאדה שנייה. אז זה היה בסדר. אז הוא היה פרטנר. ברגותי אחראי להרג של הרבה יהודים, אבל את החשבון יעשו איתו בשמים. עכשיו צריך להציל את החיים. והפרטנרים שלנו תמיד היו כאלה שטבלו בדם, מכף רגל ועד ראש".

-אתה מכיר את אביגדור ליברמן טוב. הוא פשיסט?

"נכון שאני לא מסכים עם שום דבר שאיווט אומר, אבל הוא לא פשיסט. הוא סתם בנאדם לא אחראי. בכלל, כל אווירת הבכי והנהי שהתפתחה פה בחודשים האחרונים היא עצובה. איך קוראים להם, לשני הליצנים האלה שגורמים לכולם לעשות במכנסיים? ללוין הזה ולאדוניס ההוא?"

- בשבילך: הח"כים יריב לוין ואופיר אקוניס.

"כן, כן. אלה לגמרי ילדי כאפות שמכפכפים מדינה שלמה".

- ככה צומחות מדינות פשיסטיות.

"בחייך. שני מוקיונים מרקידים מדינה שלמה שמקרקרת סביבם. ואני אומר, תעשו בדיוק הפוך. תקלטו: צריך לנצח אותם. ואז זורקים את כל ערימת החוקים שלהם לפח הזבל. כמו שרבין ביום אחד העביר מיליארדים מההתנחלויות לחינוך. ביום אחד. לנצח ולמשול. זה המתכון. די כבר ליילל ברחובות בהפגנות נרות. צריך לעשות את מה שעשינו ב-92'. לנצח ולהציל את ישראל. ואתם יכולים להציל פה את העסק. תאמין לי. תעשו ריפרש בראש. קטן עליכם".