בדיקת "גלובס": האם הדילים באתרי הקופונים באמת אטרקטיביים?

לא פעם הדיל באתר הקופונים מוצע במחיר אטרקטיבי לא פחות גם במקומות אחרים

עשרות דילים מציפים מדי יום את תיבות הדואר האלקטרוני של חובבי הקניות, עם שיעורי הנחות מפתים במיוחד. אלא ששיכורים מתחושת "דפקנו את המערכת", לא פעם ממהרים הצרכנים להזמין את הדילים מבלי שבדקו לפני כן את כדאיותם.

מבדיקת "גלובס" עולה כי לא פעם ההנחה המובטחת אינה כזו אטרקטיבית, או שאותו דיל מדהים מוצע לכל דורש באתרי מכירה אחרים.

למען הסר ספק, יש דילים שהם אטרקטיביים בהחלט. רק לאחרונה הוצעו קופונים בשווי 100 שקל ובמחיר של 50 שקל לרכישת בשמים בניו-פארם, כולל כפל מבצעים. מהלך אחר שעשו הדילים הם הורדה גורפת של מחירי השוק, למשל בתחום טיפולי הגוף והעיסויים - אחד מהענפים הבולטים בתרבות הקופונים. לכן, המסקנה היא פשוט לבדוק לפני ההזמנה.

נופש: הנחות מנופחות

בתחום התיירות, המככב באתרי הקופונים, לא תמיד הדיל שמוצע מצדיק את סימני הקריאה האמורים להלהיב את הגולש, משום ששיעורי ההנחה המובטחים לא תמיד אמיתיים.

"אי-אפשר להציג דיל לארה"ב בחצי מחיר, זה פשוט לא קיים", אומר גורם בענף, "הצעות פיקטיביות וחוסר אמינות פוגעים בכולנו: הרבה אתרים יודעים שמה שמושך את הקונים הם שיעורי ההנחה, ולכן מנסים לנפח כמה שיותר - זה לא רק מוגזם אלא גם טיפשי. בתחום התיירות, גם הנחה של 10% היא משמעותית ובעיקר ריאלית, ולהציג דילים בחצי מחיר, ברוב המקרים, זה תלוש מהמציאות".

גורם בכיר בענף התיירות מוסיף: "הרווחיות בענף עומדת על 5%-8%. היות ואתרי הקופונים דורשים מרווחי הנחה של 50%, ספקי התיירות מצאו פתרון שרלוונטי לימים אלה: מציגים את מחיר המחירון התקף לשיא העונה (חודשי הקיץ) ומנפחים את שיעורי ההנחה ממחיר המבצע כיום בתקופת השפל. דרך אחרת היא למכור שוברים למימוש אצל סוכני הנסיעות, אבל המימוש כולל סייגים והגבלות עד שאמנם רוכשים שובר ב-50% הנחה, אבל בפועל מממשים שיעורי הנחה בודדים על המוצר עצמו".

לדבריו, הצגה של מחיר מחירון מנופח לטיסה או לבית-מלון כוללת סיכון של פגיעה בערך המוצר, ולכן רבים מהשחקנים בענף נמנעים מלהיכנס לתחום בכלל.

"תחום התיירות הוא דינמי, והמחירים משתנים חדשות לבקרים בגלל תנודות של היצע וביקוש. ברור שעדיף לספק שהתחייב על הדיל למכור את המקומות שנותרו בזול מאשר להוציא טיסה עם מושבים ריקים, ולכן גם דיל שמוצע היום במחיר X עשוי להיות זול יותר מחר".

אחת הדוגמאות לכך הוא דיל שהוצע לחבילת נופש בברצלונה באתר bestours. הדיל עמד על 600 יורו, וכעבור כמה ימים, למהירי החלטה (שיכולים לטוס למחרת), מחירו ירד ל-300 אירו. השאלה אם להמתין לרגע האחרון תלויה בספונטניות ובצורך לשריין בוודאות את הנופש.

"לא נעבוד עם בית עסק שמטעה אותנו"

טל לב, מנכ"לית באליגם, מודעת לבעייתיות של הצגת עסקה שהיא מכנה "בלתי אמינה", בגלל ניפוח שיעורי ההנחה או הפרת הבלעדיות. "אני לא מסתפקת במה שאומר בית העסק ותמיד עושה בדיקת לקוח סמוי. אם יימצא שבית העסק מטעה אותנו או שנותן הצעה דומה בעוד ערוץ, לא אעבוד איתו, וזה קרה לנו כבר.

"סוג ההתקשרות שלנו עם הצרכן הוא כזה שבטווח הקצר הוא יכול להבין שעבדו עליו, ולכן הבלעדיות על ההטבה דרכנו היא לב ההסכם. זה בעצם הרעיון של קנייה חברתית שבה מגייסים את כוח הקבוצה במטרה לקבל עסקה שאין להשיג אותה במקום אחר בשוק", היא אומרת.

- לעתים צרכנים מגלים שההנחה מוענקת לכלל הציבור.

"זו טענה מוכרת ומרגיזה. המחיר שמוצג בקופון יכול להטעות, והרי מה שקובע הוא המחיר בפועל, לכן, לא נעלה קופון לחנות שנמצאת בסייל, אלא אם ההסכם יכלול כפל מבצעים".

- האם יש פחות בתי עסק שששים לשיתופי-פעולה?

"הצלחת הקופון לבית העסק צריכה להיות בהלימה עם המטרות שהוגדרו: להיפטר ממלאי או להגדיל תנועת קונים. אם נערכים נכון, זה מצב שבו כולם מרוויחים".

דיל או תרגיל?

נופש בלאס וגאס באתר יו-טו: ההנחה באתר השטיח המעופף זהה

באתר הדילים יו-טו (youtoo.co.il) הובטחה הנחה של 48% על נופש בלאס וגאס, אך בדיקה באתר השטיח המעופף הראתה דיל זהה לחלוטין במחיר נמוך יותר.

* תגובת האתר: "קטגוריית youtoo חופשות מנוהלת בבלעדיות על-ידי חברת כנפי משק, הפועלת להשיג דילים בהנחות הנעות בין 10% ל-50%. למען ההגינות ומכיוון שהשוק דינמי והמחירים משתנים באופן תדיר, בכל דיל מצוין כי מחיר שווי החבילה אינו בהכרח המחיר הנמוך ביותר שבנמצא.

"לאחר שאנו מעלים דיל לאוויר, שאר החברות נאלצות להוריד את המחיר בהתאם. אנו שמחים כי בעקבות פעילותינו הצלחנו להוזיל משמעותית את מחירי ענף התיירות בישראל".

מצלמה של קנון בגרופון: חיפוש בזאפ העלה מחירים דומים

אתר גרופון (groupon.co.il) הציע מצלמת קנון במחיר של 1,900 שקל, המגלם, לפי האתר, 30% הנחה שהם כ-800 שקל חסכון מהמחיר המקורי. הקנייה התבצעה דרך רשת החנויות קמרה. באותו יום ממש מצאנו באתר ההשוואה זאפ כמה אתרים המשווקים את המצלמה הזאת בכ-1,860 שקל.

* תגובת גרופון ישראל: "החברה בוררת את הדילים ומציעה רק את הטובים ביותר. אתרי השוואות המחירים אינם בהכרח מהווים מדד, כי במקרים רבים בעקבות דילים המוצעים באתרים, חנויות האלקטרוניקה מציעות מחירים זולים יותר למוצרים שלא קיימים במלאי. חשוב להשוות גם את מכלול התנאים והאחריות. במקרה הנ"ל, עסקת גרופון כללה אחריות של 4 שנים על-ידי מעבדת רשת מומחית, לעומת אחריות של שנה במעבדת חנות מקומית".

חנוכייה באתרים יו-טו וגרופון: מחיר שונה לאותה חנוכייה בשני אתרים

התחרות על כיסו של הצרכן אינה רק בין האתרים לחנויות שמחוץ לעולם הווירטואלי, אלא גם בינם לבין עצמם. הנה למשל דיל שהוצע באתר youtoo לחנוכייה מדגם יהלום של ארט יודיאקה ב-100 שקל במקום ב-200 שקל. דיל לאותה חנוכייה באתר גרופון הציע אותה ב-179 שקל במקום ב-360 שקל.

* תגובת גרופון ישראל: באתר מסבירים כי העסקה המדוברת הועלתה באתר ב-23.11 למספר ימים, ונכון לתקופה זו החנוכייה נמכרה במחיר הזול והאטרקטיבי בהשוואה למחירי השוק. "האתר המתחרה העלה את העסקה לאחר שזו ירדה מאתר גרופון. אין לנו שליטה על עסקאות המועלות אחרינו ולעיתים במחירי הפסד מתוך כוונה למשוך לקוחות".

כנען ספא באתר זינג: המחיר באמצעות קופון זהה למחיר ב"בוקינג"

באתר זינג הובטחה לגולשים הנחה מפתה של כמעט 30% על לילה זוגי במלון כנען ספא באמצע השבוע. המחיר שהוצע למי שירכוש את הקופון הוא 1,162 שקל, במקום 1,600 שקל המחיר הרגיל. אין ספק כי מדובר בעסקה מוצלחת, אך מסתבר שהיא לא ממש ייחודית לגולשי האתר. בדיקה באתר התיירות הבינלאומי בוקינג (booking.com) גילתה את אותה הצעה בדיוק ב-1,178 שקל.

* תגובת זינג: "מחירון הספק הוא זה שמוצג באתר האינטרנט של בית-המלון. אנחנו עושים מאמצים ובודקים בכל מיני אתרים מקומיים ובינלאומיים למצוא עסקאות זולות יותר, ולתאריכים שמוצעים בדיל הנ"ל לא מצאנו דבר. כמו תמיד, אנחנו משתדלים לעמוד בהבטחות לגולשים ולהביא את העסקאות האטרקטיביות ביותר".

אתרי קופונים
 אתרי קופונים

אתרי קופונים
 אתרי קופונים

אתרי קופונים
 אתרי קופונים

אתרי קופונים
 אתרי קופונים