"אזהרות הדירוג של S&P הן פשוט אסון לכלכלות אירופה"

לאחר שהורידה בחודש אוגוסט את דירוג ארה"ב ואיימה אתמול לפגוע בדירוג האשראי של כלכלות אירופה, נפנים אנליסטים לנתח את המהלך של S&P ■ מנהל השקעות: "היא צריכה לרדת מהעץ"

לאחר שהורידה בחודש אוגוסט האחרון את דירוג האשראי המושלם של ארה"ב ("AAA"), סוכנות S&P שוב מבכרת להתערב בפוליטיקה הפנימית של כלכלות העולם - כאשר יצאה אמש באזהרה מפני הורדת דירוג האשראי ל-17 כלכלות גוש האירו, כולל גרמניה וצרפת. כך נכתב היום (ג') במאמר שפורסם ב"בלומברג", לקראת פסגת קברניטי אירופה שתתקיים בסוף השבוע.

"S&P צריכה לרדת מהעץ", סבור אנטוני ואלרי, מנהל השקעות ב-LPL פיננשל. "זה מסבך את עבודתם של מנהיגי אירופה לפיתרון משבר החוב ביבשת".

על פי הדיווח מאתמול, S&P תציב את כל 17 מדינות גוש האירו תחת ביקורת באזהרה להורדת דירוג, וזאת אם הסוכנות לא תשתכנע כי קובעי המדיניות במדינות עושים התקדמות מספיקה על מנת להצדיק את הדירוג הנוכחי. הרשימה כוללת 6 מדינות בעלות דירוג מושלם ("AAA"), הכוללת את גרמניה, צרפת, הולנד, אוסטריה, פינלנד ולוקסמבורג.

לאחר ההודעה, יצאו אנליסטים רבים בביקורות על S&P בפרט ועל סוכנויות הדירוג בכלל, אשר תורמות לא מעט בעצמן ללחץ בשווקים על רקע אזהרות הורדות הדירוג אותן הן מפרסמות.

"למה ללחוץ על ההדק עכשיו?", שואל כריס רופסקי, מנהל השקעות בבנק אוף טוקיו. "זה מסוכן מאד לתת כל כך הרבה כוח למוסדות הללו (חברות הדירוג), וזה גורם לתרחיש במסגרתו כולנו נמצאים במירוץ לתחתית".

בהמשך היום, הטילה S&P פצצה נוספת בזירה האירופאית, והודיעה כי היא מכניסה את דירוג האשראי של קרן החילוץ האירופאית (EFSF) למעקב שלילי, עם אפשרות להורדת דירוג תוך 90 יום.

מארק גרנט, מנהל השקעות ב-Southwest Securities מפלורידה, סבור כי "התחזית השלילית היא פשוט אסון לאירופה". גרנט מסביר כי "כל בנק באירופה הולך גם הוא לספוג הורדת דירוג, ושלל תאגידים יספגו הורדות יחד עם הבנקים. גוש האירו הולך להתמודד עם לחץ עצום, והכל בגלל הדיווח הזה".