שורפים כסף בחו"ל: הפועלים ולאומי מפסידים בטורקיה ורומניה

בנק פוזיטיף הסב לפועלים הפסד של 4 מיליון דולר ברבעון השלישי ■ מתחילת השנה הפסיד לאומי רומניה כ-4 מיליון דולר

בנק פוזיטיף, שלוחת בנק הפועלים בטורקיה, ממשיך להפסיד. ברבעון השלישי רשם פוזיטיף הפסד של 4 מיליון דולר (7.5 מיליון לירות טורקיות). מתחילת השנה עומד ההפסד המצטבר של פוזיטיף על 3.3 מיליון דולר (6.1 מיליון לירות טורקיות), כך עולה מדוחות בנק הפועלים.

ההפסד ברבעון השלישי נבע מהוצאה של 3.6 מיליון דולר (6.6 מיליון לירות טורקיות) משערוך לשווי הוגן של אופציות CAP, אותן רכש הבנק כדי לגדר את הריבית המשתנה באיגרות החוב שהנפיק בשנת 2009. בנוסף פוזיטיף נפגע מעודף התחייבויות דולריות, שהושפעו מפיחות של 19% בלירה הטורקית מול הדולר מתחילת 2011.

לפוזיטיף, בו מחזיק הפועלים (69.8%), אין היתר לקבלת פיקדונות מהרגולטור הטורקי ובנק הפועלים פועל מספר שנים להשגתו אך ללא הצלחה. לאור ההרעה ביחסי ישראל טורקיה, הערכות כי הסיכוי לקבלת ההיתר אפסי. לכן יכולת הבנק לצמוח תלויה בהון שמזרים אליו בנק הפועלים או בהנפקת איגרות חוב. עם זאת בהפועלים מכחישים בעקביות כוונה למכור את השלוחה.

ההון העצמי של פוזיטיף עומד על 218 מיליון דולר ומאזן הבנק הגיע ל-1.06 מיליארד דולר. הפועלים השקיע בפוזיטיף 155 מיליון דולר ברכישת מניות והזרמת הון לבנק. ההשקעה רשומה בספרי הפועלים לפי 591 מיליון שקל, לאחר שבשנתיים האחרונות מחק הפועלים 173 מיליון שקל. זאת כתוצאה מירידת ערך של פוזיטיף והפסדים בחברת הבת בנק JSC בקזחסטן.

הפסד ללאומי ברומניה

שלוחת לאומי רומניה מציגה הפסד גם ברבעון השלישי - 200 אלף דולר, לאחר הפסד של 2.9 מיליון דולר ברבעון השני. מתחילת השנה הפסיד לאומי רומניה 3.9 מיליון דולר, לאחר שב-2010 הפסידה השלוחה 16.5 מיליון דולר. ההפסד המצטבר של לאומי רומניה מאז רכישתו ב-2006, כולל הרבעון השלישי, הוא 12.8 מיליון דולר. במארס האחרון נאלץ לאומי למחוק כמחצית מהשקעתו בלאומי רומניה. ההון העצמי של לאומי רומניה עומד על כ-58 מיליון דולר ומאזן הבנק מסתכם ב-350 מיליון דולר. מאז 2009 מעמיד בנק לאומי ללאומי רומניה קו נזילות מיוחד של 50 מיליון דולר בנוסף לקו אשראי ללא מגבלת זמן של 79 מיליון דולר.

פוזיטיף
 פוזיטיף