אם נתניהו יגדיל תקציב הביטחון - רק כנגד קיצוץ רוחבי

כך נודע ל"גלובס" ■ תנאי נוסף לתוספת - הקיצוצים לא יתנגשו עם המלצות טרכטנברג ■ משרד הביטחון ממשיך לתמוך בפריצת מסגרת התקציב ב-7-8 מיליארד שקל

רה"מ בנימין נתניהו, נועד הבוקר (ה') עם בכירי המערכת הכלכלית, על מנת לדון בהיקף תקציב הביטחון. בדיון השתתפו: שר האוצר, יובל שטייניץ; נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר; יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, יוג'ין קנדל; החשבת הכללית, מיכל עבדאי; והממונה על אגף התקציבים, גל הרשקוביץ'.

משרד הביטחון כזכור, דורש תוספת תקציבית לנוכח האיומים האסטרטגיים לדבריו, תוך פריצת מסגרת הגירעון בכ-7-8 מיליארד שקל ל-2012. משתתפים בפגישה מסרו ל"גלובס" כי נתניהו התנגד להצעת ברק והצהיר כי אין בכוונתו לפרוץ את מסגרת הגירעון באופן מכוון. בכירי האוצר התנגדו להגדלת התקציב, אך הפצירו בפני נתניהו כי במידה ותתקבל החלטה כזו, היא תמומן באמצעות קיצוצים בתקציב משרדים אחרים ולא בפריצת מסגרת הגירעון או בהעלאת מסים. הבכירים הביעו התנגדותם המפורשת להעלאת מסים נוספים לצורך מימון ההוצאה.

זאת לעומת עמדת נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, המצדד בהעלאת מסים במידה שיוחלט להגדיל את התקציב. אתמול הציג פישר לראשונה את התנגדותו לקיצוצים רוחביים: "בסוף היום לא עושים פלאט על זה ולא על זה ולא על זה. אז בסוף עושים קיצוץ גדול על חלק מאוד קטן של התקציב וזה מאוד לא יעיל ובעיקר מאוד לא צודק ולא הוגן", אמר אתמול פישר בדיון בפני חברי ועדת הכספים.

ל"גלובס" נודע כי גם קנדל וגם גבאי צידדו בעמדת האוצר.

טרם הכריע

גורמים בסביבת רה"מ מסרו כי נתניהו טרם הכריע בסוגיית הגדלת תקציב הביטחון והוא יעשה זאת רק בשבועות הקרובים, אחרי שישמע את כל הצדדים. עם זאת, נראה כי נתניהו נחוש שלא לבצע העלאות נוספות במסים, ואם יידרש להכריע, יבצע קיצוץ רוחבי (פלאט). ההערכה הרווחת הזו נובעת מהחלטתו אתמול לממן את תוכניתו לטיפול במסתנני עבודה לא חוקיים, באמצעות קיצוץ רוחבי בכל משרדי הממשלה, כולל משרד הביטחון. ההצעה תובא לאישור הממשלה ביום א' הקרוב, ועלותה מוערכת ב-630 מיליון שקל. נתניהו מעביר מסר חד וברור: ראשית, הוא לא יסכים לפריצה מכוונת בגירעון. שנית, הוא מעדיף "פלאט" על פני כל צעד אחר. שלישית, ואולי חשוב מכל, הוא לא רואה ב"מתווה ברודט" כ"כזה ראה וקדש". בדוח זה נכתב במפורש כי משרד הביטחון מוחרג מכל קיצוץ רוחבי.

גורמים כלכליים בכירים מעריכים כי נתניהו יתמוך בהגדלת תקציב הביטחון, רק אם יצליח לגבש תוכנית קיצוצים שלא פוגעת מהותית באף אחת מההחלטות העיקריות של דוח טרכטנברג.