סתיו שפיר: "נתקרב למצב שהוא רגע לפני הסוף"

איציק שמולי בוועידת ישראל: "זו הייתה מחאה שנבעה מכאב אמיתי. האצבע מופנית לממשלה, לא לטייקונים. נמשיך להיאבק" ■ איציק אלרוב: "אם מטרנה עולה בבני ברק 52 שקל אז גונבים אתכם, חד משמעית" ■ עשרות קמו וצעקו: "כולנו בני אדם"

"אני חושב שאנחנו לא חפים מטעויות, הרי בסופו של דבר מדובר במחאה בה הגייסות לא יצאו בלחיצת כפתור. היא התחילה בצורה מאד ספונטנית, ואם משהו אפיין אותה - זה הכאוטיות והספונטניות שלה", כך ציין היום (א') יו"ר התאחדות הסטודנטים איציק שמולי בפאנל "מחאות חברתיות - סיקור עולמי" בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" לשנת 2011. בפאנל השתתפו עוד איציק אלרוב, ממובילי המאבק החברתי ביוקר המחיה וסתיו שפיר, ממנהיגות המחאה.

לריכוז כל הידיעות מוועידת ישראל לעסקים 2011 - לחצו כאן

"מה שחשוב זה להבין את הכוונות", המשיך שמולי. "זו הייתה מחאה שנבעה מכאב אמיתי. המאבק הזה הוא על איך תיראה החברה הישראלית, ולנו יש אמירה ברורה בנושא זה. כשמסתכלים על הדברים בפרספקטיבה הזו, על תמונה הגדולה, ניתן לסלוח על הטעויות שעשינו".

שמולי כינה את המחאה החברתית "אירוע היסטורי" וציין כי "בפעם הראשונה יצאו הישראלים לרחוב ואמרו כיצד הם רוצים לראות את החברה הישראלית בעוד כמה שנים".

כשנשאלה אם היא חושבת שהציבור עדיין מאחורי מובילי המחאה, הבהירה שפיר: "יש משהו מאד משונה מאחורי השאלות הללו. אנחנו אלה שצריכים להתנצל על הטעויות שלנו? אם בכל תקופה קיימת - לפני משבר, אחרי משבר וכמובן בזמן משבר - לא ניתן יהיה לממש דרישות לקבלת צדק חברתי, אנחנו נתקרב לסיטואציה שהיא רגע לפני הסוף. אין שום סיכוי שהציבור ישתוק".

באשר לשינוי התפיסה המתקיים בחברה הישראלית, ציינה שפיר כי היא "בטוחה" שמתקיים שינוי כזה: "כולם צריכים להבין שעיני הציבור פתוחות. אנחנו נתגמל ונעריך עסקים שיפעלו באופן חברתי. עסקים שיעבירו עובדי קבלן להעסקה ישירה, למשל, אלה עסקים שנתמוך בהם כחברה".

אלרוב: "גונבים אתכם, חד משמעית. אפשר להוזיל מחירים"

אלרוב פנה לדן פרופר מנכ"ל אסם: "אם מטרנה עולה בבני ברק 52 שקל ובת"א עולה 70 שקל - אז גונבים אתכם, חד משמעתית. אפשר להוזיל את המחירים".

"אם חברה חושבת שלאחר שהעלתה מחירים מתחילת השנה ב-25% היא יכולה לקנות את הציבור על ידי הוזלת מחירים באחוזים בודדים - היא טועה, זה לעג לרש", המשיך אלרוב לתקוף את בכירי המשק. "הציבור עירני, ומודע לשינויים הללו כיום".

"חרם הצרכנים לא אמור להוביל את השינוי של החברה שלנו, הוא מהווה צעקה מהבטן - 'קשה לנו'", המשיך אלרוב, ופנה לשר התמ"ת שמחון ומנכ"ל משרדו שרון קדמי: "אנחנו רוצים מחירים כמו באירופה. קשה לנו. השכר הממוצע שלנו נמוך יותר, ובאירופה משלמים מחצית מבישראל על המוצרים שאנו קונים".

באשר לרלוונטיות המחאה והטענות כי המחאה למעשה פוגעת בכלכלה הישראלית, ציין שמולי: "אני לא מבין את ההתעסקות בהלקאה העצמית הזו. אני לא רואה מצב בו לא נשתמש במדינה דמוקרטית באלמנט המחאה כדי לנסות ולעשות שינוי".

שמולי: "האצבע שלי מופנית כלפי הממשלה, לא נגד הטייקונים"

"לפני המחאה היה הישראלי הממוצע שתפס את המציאות בצורה שטוחה, והיה בטוח שאם יעבוד יותר - כל הבעיות יפתרו", המשיך שמולי. "עכשיו אנשים מתעוררים ומבינים שניתן לעשות שינוי".

שמולי אמר: "האצבע שלי מופנית כלפי הממשלה, לא נגד הטייקונים ולא נגד אף אחד אחר. הממשלה קבעה את כללי המשחק, והיא זו שאחראית על המצב". שמולי המשיך לתקוף את שר האוצר שטייניץ ואמירותיו כי לאור המשבר הכלכלי בעולם לא ניתן לפרוץ את מסגרת התקציב, וציין: "זו הולכת להיות ההתנגשות הבאה עם הממשלה".

שמולי נפנה להתייחס לדרישה המקורית של מובילי המחאה, באשר לדיור בר-השגה, וציין כי "אם הממשלה הולכת להגיד לנו: 'יפה שהפגנתם ביולי, אבל זה לא יקרה', אז מבחינתי זה לא יהיה. אנחנו נאבק על הדרישה הזו".

"הדרך להמשיך את המתכונת הקיימת, שכוללת את הפרטת השירותים הציבוריים והמשך המדיניות הקיימת - היא לשמור עלינו מפולגים", אמרה שפיר. "מנסים לפלג אותנו לעשירים ועניים, אבל זוהי מחאה גם של עשירים וגם של עניים - נגד השיטה".

אלרוב: "אנחנו לא נגד עשירים!"

אלרוב התפרץ באמצע הפאנל, וזעק: "אנחנו לא נגד עשירים. אנחנו לא נגד אלי הורביץ או סטף ורטהיימר, אלא נגד אנשים שרוצים למקסם רווחים על גבו של הציבור בישראל".

"מי שאחראי בסופו של דבר להביא את הפתרונות היא הממשלה והכנסת", הבהיר שמולי. "התפקיד שלנו או למחות, ותפקיד המנהיגים הוא להביא את הפתרונות". שמולי הוסיף כי הישראלים לא חיים את המאקרו-כלכלה, אלא את המיקרו הכלכלה: "אנשים חיים את הפערים בשיוויון ובחינוך, ואת היעלמות מערכת הבריאות והיעדרו של שר בריאות במשרה מלאה. ההסברים האלה של 'אי אפשר' לא יעזרו במקרה הזה".

שפיר אמרה כי "אני באמת לא יודעת באילו מרתפים חשוכים יושבים נערי האוצר. מצד אחד לוקחים את ההצעות שלא טובות לציבור מוועדת טרכטנברג, ומצד שני ממסמסים את כל ההצעות החשובות שהיו בדוח - על החינוך, הבריאות והתחבורה. משתמשים בדוח כדי ליישם את אותה מדיניות קיימת של הממשלה".

שמולי סיכם: "אני חושב שהיום זה שלא רואים בשכונות ת"א אוהלים זו אשליה אופטית - המחאה עברה מתוך האוהלים לתוך האנשים. היום יש יותר ויותר אנשים שרואים ביכולתם להוביל שינוי. אנחנו עושים כל שביכולתנו כדי להיפגש עם קובעי המדיניות, והאתגר הכי גדול שלנו הוא להשפיע על מערכת הבחירות הבאה - כדי שהאזרח הישראלי יבחר בבחירות הבאה לפי שיקולים חברתיים-כלכליים, ולא רק מדיניים-ביטחוניים".

עשרות מהיושבים בקהל קמו וקראו הצהרה: "מדינת ישראל החדשה תהיה מושתת על יסודות החירות, השוויון והצדק. מדינת ישראל החדשה תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני לכל אזרחיה בלי הבדל דת גזע ומין. מדינת ישראל החדשה תדאג לחלוקה צודקת של המשאבים הכלכליים והחברתיים.

כולנו בני אדם. כולנו שווים, כולנו ערבים זה לזה, לא ניתן לאיש לפלג אותנו באמצעות הפחדה ושיסוי. ימין ושמאל, דתיים וחילונים, יהודים וערבים, גברים ונשים, עניים ועשירים, כולנו חיים כאן יחד. האחווה ושיתוף הפעולה בינינו יביאו לשגשוג שלנו. הכוח בידינו, לא ניכנע לא נירתע ולא נעצור עד שנקים מחדש חברה צודקת הגונה ושפויה - היא מדינת ישראל החדשה".