גם מגדל שוקי הון החל לגבות דמי ניהול בקרנות הכספיות שלו

זהו בית ההשקעות היחיד שלא גבה עד כה דמי ניהול בקרנות הללו ■ גביית דמי ניהול של 0.15% תניב לו הכנסות שנתיות של 8 מיליון שקל

סוף עידן סבסוד דמי הניהול בקרנות הנאמנות הכספיות? אתמול הודיעה מגדל שוקי הון על העלאת דמי הניהול בקרן הכספית שלה ל-0.15%, לאחר שזו צברה 5.2 מיליארד שקל.

העלאת דמי הניהול תניב למגדל שוקי הון תוספת הכנסות שנתית של כ-8 מיליון שקל (אם כי בפועל המהלך ודאי יגרור פדיונות, כך שתוספת ההכנסות תהיה נמוכה יותר).

הקרן - מגדל כספית עם הנפקות מק"מ, הייתה האחרונה מבין הקרנות הכספיות שלא גבו דמי ניהול. עם הודעתה, תמה תקופה בת כמעט ארבע שנים במהלכן סבסדו מנהלי הקרנות את הלקוחות שהשקיעו בקרנות אלה, והפסידו בשל כך עשרות מיליוני שקלים בשנה. באפיק הקרנות הכספיות מנוהלים כיום 36 מיליארד שקל, כאשר דמי הניהול בהן נעים בין 0.13%-0.25%.

במכתב ששלח ליועצים, הסביר מנכ"ל הקרנות, שגיא שטיין, כי עלויות הניהול הגבוהות, המוערכות בכ-0.2% לשנה, הן שהביאו להחלטה, ובכל מקרה התחייב כי דמי הניהול החדשים יישארו בעינם עד סוף 2012.

המהלך הראשון להעלאת דמי הניהול בקרנות הכספיות נעשה בפסגות. בסוף דצמבר 2010 הורתה זהבית כהן, אז יו"ר פסגות ומנכ"לית קרן אייפקס - בעלת השליטה בפסגות, על העלאת דמי הניהול בכל הקרנות הכספיות, מהלך שגרר פדיונות עתק של כ-6 מיליארד שקל מהן.

אחרי פסגות, העלו את דמי הניהול בקרנות אלו גם כלל פיננסים, מיטב (בחלק מהקרנות), אקסלנס והראל פיא, ולמעשה הייתה זו שאלה של זמן עד שכל המנהלים יישרו קו עם המגמה. יחד עם זאת, לא מן הנמנע כי יהיו מנהלי קרנות שינצלו את המצב וישיקו קרן כספית ללא דמי ניהול, או יורידו את דמי הניהול בקרן קיימת שלהם, על מנת למשוך אליהם משקיעים שמחפשים כיום "חוף מבטחים" לכספם.

מפסידים היום על קרנות המק"מ

מהלכי הייקור של דמי הניהול בקרנות הכספיות שננקטו השנה נעשו בכלל בגלל קרנות אחרות - עד לפני כמה חודשים בתי ההשקעות עוד גייסו כספים בקרנות המסורתיות, ויכלו לבצע סבסוד צולב עם הקרנות הכספיות שבניהולם. אולם, מחודש מארס האחרון החלו הקרנות המסורתיות לסבול מפדיונות, שמגיעים כבר ל-25 מיליארד שקל, ומרבית הכספים שנשארו בענף, או שמגויסים - זורמים בעיקר לקרנות המק"מ.

בהקשר זה נציין כי על קרנות המק"מ (המשקיעות במק"מ בודד), שמנהלות כיום כ-10 מיליארד שקל, המנהלים מפסידים יותר משהפסידו על הכספיות, שכן עמלת ההפצה בגינן עומדת על 0.25% - בדומה לשיעור דמי הניהול שגובים עליהן המנהלים. מבחינה זו, קרנות המק"מ הן למעשה "אותה הגברת בשינוי אדרת".

הקרנות הכספיות הגדולות
 הקרנות הכספיות הגדולות