גולשי "טיים" בחרו: ארדואן "איש השנה" ו"הכי פחות אהוב"

איך הוא זכה בשני התארים בו זמנית? ■ קמפיין גולשים בטורקיה קרא לטורקים לא לתמוך בו כאיש השנה, ורבים מהם השתכנעו

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, מצליח לרכוש אוהבים ושונאים ברחבי תבל, לא רק בטורקיה. שבועון החדשות "טיים" הודיע אתמול, כי הגולשים באתר של המגזין בחרו בארדואן כ"איש השנה ב-2011", ובה בעת הם בחרו בו גם כ"אישיות הכי פחות פופולרית ב-2011".

איך הצליח ארדואן, פוליטיקאי שנוי במחלוקת בארצו, לזרוע פלגנות גם בקהילייה הבינלאומית? "וול סטריט ג'ורנל", שחקר את כיצד זכה ארדואן בתואר הכפול, מטיל את האחריות על קמפיין של מתנגדי ארדואן בטורקיה, שקרא לטורקים להצביע נגד מינויו של ראש ממשלתם כאיש השנה. המסר הזה הגיע, כמובן, גם לטורקים בארה"ב ובמדינות אחרות בעולם. למעשה, הקמפיין נגד ארדואן זכה בניצחון גדול: מניין מתנגדיו בקרב גולשי "טיים" גדול בהרבה ממניין חסידיו.

במסר של קמפיין נגד ארדואן נאמר, בין היתר, כך: "אני מקווה שאתה יכול לדמות בנפשך מה יהיו תוצאות הזכיה במשאל כזה מבחינתו של מישהו שתאב להיות סולטן. אם אתה משתתף במשאל, אני מזמין אותך לא לתרום להיווצרות סביבה כזו".

והגולשים הפנימו את המסר: לפי נתוני השבועון, הצביעו בעד ארדואן כאיש השנה 122,931 גולשים. אבל מספר הגולשים שהצביעו נגד המינוי היה 180,564. בשתי הקטגוריות, ארדואן גבר בפער גדול על אלה שמתחתיו.

בקטגוריית האישיות הפופולרית ביותר (איש השנה), הכדורגלן הארגנטיני ליונל מסי זכה במקום השני (74,415 קולות); 99%, כלומר נתח האוכלוסיה הענקי בארה"ב, שמוצא עצמו מקופח בהשוואה למאין העליון, שובץ במקום השלישי עם 61,388 קולות. להשוואה: במקום החמישי שובץ סטיב ג'ובס (30,047), במקום השישי המפגינים הערבים הצעירים בעצרות המחאה בבירות ערב (23259), במקום השמיני צוות מחסלי אוסמה בין לאדן (12,097), במקום ה-11 נשיא ארה"ב, ברק אובמה (11,165) ובמקום ה-12 - וורן באפט (8854).

ברשימה הנגדית, האישיות הכי פחות פופולרית, משובצים מתחת לארדואן, בסדר יורד: המאיון העליון, קייסי אנתוני (אמריקנית מטקסאס שנחשדה ברצח בתה אך יצאה זכאית מחוסר הוכחות), קים קרדאשיאן, מישל בקמן, הפוליטקאית שמתמודדת על מועמדות המפלגה הרפובליקנית בבחירות לנשיאות), 99%, הרמן קיין, הפוליטיקאי הרפובליקני שפרש מההתמודדות על המועדות בגלל חשיפת בגידה באשתו, סילוויו ברלוסקוני, ראש ממשלת איטליה, אישיות אנונימית. ברק אובמה חותם את העשיריה הראשונה.

תומכי ארדואן בטורקיה גינו את הקמפיין נגד ראש הממשלה ואמרו שמסתתרים מאחוריו החילונים בטורקיה, הבונים החופשיים ואפילו מועדון רוטארי. בעל טור בעיתון טורקי טען שהקמפיין הוא פרי יזמתם של "אויבי ארדואן". מי שתומך בקמפיין הזה כמוהו כמי שמריע לנבחרת יוון במשחק כדורגל נגד נבחרת טורקיה, כתב בעל הטור.