הטלטלה בשווקים: האם המשבר באירופה בדרך להסלמה?

בורסות אירופה וארה"ב פתחו את שבוע המסחר בירידות, למרות החדשות מפסגת בכירי אירופה מסוף השבוע האחרון ■ כעת תוהים האנליסטים: האם משבר החוב עלול עוד להחריף?

למרות פגישת הפסגה של מנהיגי אירופה בסוף השבוע, השווקים הגלובליים פתחו אמש את שבוע המסחר עם ירידות חדות בבורסות אירופה ו-וול סטריט. ניכר שהתקווה בשווקים ל"פיתרון קסם" מהפסגה באירופה, שוב גורם לטלטלה עזה בשווקים.

כמו הצעות רבות לפניהן, גם ההמלצות שגיבשו קברניטי אירופה הובילו לרגעים קצרים של אופוריה, שלוו אתמול ביום נוסף של אכזבה בבורסות העולם. הפוליטיקאים באירופה, נזכיר, מעוניינים להקים איחוד פיסקאלי הכולל פיקוח הדוק על גירעונן של כלכלות היבשת ה"חלשות" יותר, במטרה למנוע ממשבר החוב האירופי להתפשט עוד.

ירידות השערים אמש (ב') הובילו לסיומו של ראלי שהחל ב-28 בנובמבר, מתוך ציפייה להחלטות הפוליטיקאים באירופה לקראת הוועידה. אולם, ניכר כי חוסר הסכמתה של ממשלת בריטניה להידוק הקשרים בין מדינות האיחוד האירופי, יחד עם הצהרתו של יו"ר הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי כי הבנק לא ירכוש אג"ח ממשלתיות "ללא הגבלה" כחלק מצעדי ההתמודדות עם המשבר - הראו למדדים המרכזיים באירופה את הכיוון הכללי החדש: כלפי מטה. כעת, מנסים האנליסטים לנתח - מהן השלכותיה של הפסגה האירופאית, והאם המשבר יחריף לאחריה?

"ההיסטוריה עלולה לשפוט בחומרה את דייוויד קמרון, ראש ממשלת בריטניה, על דרישותיו הנמרצות שהובילו בסופו של דבר ליצירת פיתרון פחות כולל", סבור אנדרו ווילסון, אסטרטג במילר טבק בניו יורק. "המומחים חוששים כי כיוון שהקיצוצים במדינות אירופה דורשים את ההסכמות הפנימיות של כל ממשלה וממשלה - הדבר ימנע מיישום הפיתרון שהוצע בוועידה, בפועל".

"הדברים הגיעו לנקודת שובר השיוויון"

אולם, לא כולם חושבים כמו ווילסון. דניס גרטמן, מנהל קרן השקעות הנושאת את שמו, דווקא מעריך את ראש ממשלת בריטניה על שמירתו על האינטרסים המקומיים: "מבחינתנו של קמרון, זו הייתה מתקפה על הריבונות הבריטית. הדברים הגיעו לנקודת שובר השיוויון, ואי-אפשר היה לעבור עליהם בשתיקה", אמר.

אתמול הצטרפו גם שתי סוכנויות הדירוג האחרות, פיץ' ומודי'ס, לקו שנקטה סוכנות S&P בשבוע שעבר ויצאו בהערכות שליליות לגבי עתיד כלכלת גוש האירו. כלכלני פיץ' קבעו כי "פיתרון מקיף למשבר החוב בגוש האירו הוא לא על השולחן", בעוד במודי'ס ציינו: דירוג האשראי של כל מדינות האיחוד ייבחן מחדש אלא אם כן המדינות יינקטו צעדים גדולים לפתור את המשבר והמצב ישתפר בעתיד הקרוב".

"הבנק האירופי לא יתערב עד שגוש האירו יהיה על סף פירוק"

"בלי ה-ECB - סביר שגוש האירו יפורק"

"כבר הזהרנו כי גם צעדים נועזים מצד הבנק המרכזי האירופי לא ימנעו מגוש האירו להתפרק", סבור ג'ון היגס, מנהל השקעות ב-Capital Economics. "אבל בהיעדר התערבות שכזו מצד הבנק, פירוק הגוש הוא סביר עוד יותר".

הבנק המרכזי, נזכיר, הודיע בשבוע שעבר על הורדת הריבית בגוש האירו בכ-0.25% לרמה של 1% (שוות ערך לשפל כל הזמנים בגוש האירו), יחד עם הערכת קווי האשראי לבנקים ביבשת. מנגד, אכזב נגיד הבנק דרגי כאשר הצהיר, כאמור, כי הבנק לא יתערב בשווקי האג"ח באופן אגרסיבי.

"הבנק פוצץ את תקוות המשקיעים לגבי התערבותו במשבר באופן נחרץ על ידי רכישות אג"ח. הבנק אמנם ענה על חלק מהציפיות כשחתך את הריבית והעניק תמיכה רחבה יותר לבנקים - אבל זה לא מספיק", אמר ג'ונתן לויינס, גם הוא כלכלן ב-Capital Economics.