הדרת הדת מהשלטון

הקשיבו טוב, פרס ונתניהו וכל אחד אחר: הדרת נשים תוביל וכבר מובילה להדרת כל דבר חילוני

"אני שיחררתי בחורי ישיבה משרות צבאי. אמנם עשיתי זאת כשמספרם היה קטן, אבל הם הולכים ומתרבים. ובהתפרעותם הם מהווים סכנה לכבוד המדינה. אין אנו יכולים להופיע בעולם כאלבמה או כדרום-אפריקה"- אלה דבריו של אדם המכה על חטא, החטא שלו.

דוד בן גוריון היה המייסד של המדינה, וראש הממשלה הראשון שלה. היה לו את החזון לפרק את הפלמ"ח, לפרוק את האצ"ל מנשקו, להקים תעשיות חיוניות, לאפשר לשמעון פרס להביא ארצה את הכור האטומי, ושאר מעשים שיצקו את הבסיס למדינה הצעירה. אבל בן גוריון גם היה האדם שהנהיג את החיבור בין הדת, באמצעות המפלגות הדתיות, לשלטון.

טעה למען המדינה

את בן גוריון אפשר אולי, בקושי רב, להבין על רקע התקופה. הקומץ של היהודים בארץ היה בסכנת השמדה מוחשית ביותר, לנוכח צבאות מדינות ערב שקמו עליהם. הצורך באחדות מלאה היה חיוני. אבל את ההצדקה הזאת בוודאי אי אפשר להחיל על ראשי הממשלה, שבאו אחרי בן גוריון. אם מיסד המדינה טעה, הוא טעה למען המדינה. יורשי בן גוריון גרמו להנצחת השתלטות הדת והדתיים - למען עצמם והישרדותם בתפקיד.

חלק מתהליך

העובדה ששמעון פרס ובנימין נתניהו מתנגדים לתופעה הדוחה של הדרת נשים אמנם משובבת נפש, אבל לא זה העניין. הרי זה לא שבוקר אחד קם איזה רב והחליט להדיר נשים. זה חלק מתהליך, שהתחיל עוד בימי בן גוריון. שחרור בני ישיבה מגיוס היה רק ההתחלה. אחר-כך באו חוקים דתיים, בתי דין דתיים, חברי ממשלה של מפלגות דתיות, ממסד דתי שלם, המכתיב עד היום את חיי היום יום של כולנו, גם אלה הרחוקים מהדת.

להיות כמו טורקיה

היו כמה הזדמנויות במהלך קיום המדינה להקים ממשלות ללא המפלגות הדתיות. גם היו בפועל ממשלות כאלה. אבל אף אחד לא העז. אף ראש ממשלה לא היה מוכן לסכן את מעמדו, למען הפיכתה של ישראל למדינה חילונית, כמו כל המדינות הנאורות בעולם.

כולם רצו את תמיכת המפלגות הדתיות, והיו מוכנים לשלם ביוקר למען תמיכה זו. וכך הפכנו למדינה שהולכת ונדמית, יותר ויותר, למשטרים ואורח החיים, הקיימים אצל רוב שכנינו. אנחנו מתרחקים מלהיות משטר, לפי הדגם החילוני כמו בטורקיה; לעומת זאת, אנחנו מאוד מתקרבים לדגם האיראני ודומיו.

הדרת חילונים

אני רוצה לומר לפרס ולנתניהו ולכולנו - הדרת נשים תהפוך מהר מאוד - כבר הופכת - להדרת כל מה שהוא חילוני, גברים ונשים. אם אתם רוצים באמת לשנות, צריך לעשות את זה מן השורש. כלומר, נראה אתכם נאבקים למען העיקר, שהוא הדרת הדת מהשלטון. כי זה שורש הרע, וכל זמן שזה לא יקרה, ימשיכו להיטוות סביבנו קורים של חוקי ומנהגי דת.