מורד דרכה של רדויז'ן

אובדן סיסקו, חוסר הפשרה של הזיסאפלים - כך הובלה אל מדפי החברות המחכות לקונה

לפני כשנה החלה מניית רדויז'ן לטפס עקב בצד אגודל במשך כמה שבועות, עד שהגיעה לשיא של 12 דולר למניה בחודש מארס השנה. מלבד העובדה שההכנסות צמחו, והחברה אף הצליחה לעבור לרווחיות קטנה במחצית השנייה של 2010, העליות נבעו גם מאירוע אחר - בדיקת נאותות שביצעה באותה תקופה ענקית התוכנה HP, אשר הייתה מעוניינת לרכוש את רדויז'ן.

ככל הידוע, העסקה לא יצאה לפועל, בשל פערי מחיר בין HP לבין בעלי השליטה ברדויז'ן, האחים יהודה וזהר זיסאפל. HP הציעה לרכוש את החברה תמורת 12 דולר למניה (כ-225 מיליון דולר) בעוד הזיסאפלים התעקשו על מחיר הגבוה ב-50%.

ייתכן כי אחת הסיבות שבגינן הזיסאפלים לא היו מוכנים להתפשר על המחיר הייתה מצבה של רדויז'ן באותה תקופה. לאחר שסיסקו הודיעה על רכישת מתחרתה של רדויז'ן, חברת טאנדברג הנורבגית, ספגה רדויז'ן מהלומה, כיוון שסיסקו הייתה באופן מסורתי הלקוחה הגדולה ביותר שלה, ואחראית ל-40% ממכירותיה. משמעות רכישה זו עבור רדויז'ן הייתה, כי ההכנסות מסיסקו צפויות בעתיד לרדת בצורה משמעותית.

לאחר האירוע, קיבלו ברדויז'ן החלטה אסטרטגית של כניסה לתחום ציוד הקצה של שוק שיחות הוועידה בווידיאו, שבו לא הייתה פעילה עד אז, באמצעות רכישת חברת Aethra שהושלמה בראשית 2010. במחצית השנייה של 2010 החלה פעילות זו לתרום לרדויז'ן, ההכנסות צמחו, החברה עברה לרווח, והעתיד נראה ורוד.

אזהרת הרווח מגיעה

ואז הגיע הרבעון הראשון של 2011, וזמן קצר לאחר שערכה כנס משקיעים בבורסה בת"א, פרסמה החברה אזהרת רווח. הסיבה העיקרית לאזהרה: ירידה מוקדמת מהצפוי בהזמנות מסיסקו. בהמשך השנה, כאשר ההכנסות מסיסקו התייצבו על רמה נמוכה, התברר מצבה האמיתי של רדויז'ן: החברה לא רק שאינה מצליחה לרשום צמיחה ורווחיות בשורה התחתונה, אלא שגם הראות שלה קדימה כמעט לא קיימת, דבר שבא לידי ביטוי בשלוש אזהרות הכנסות ורווח רצופות. חמור מכך, בשני הרבעונים האחרונים שרפה רדויז'ן 8 מיליון דולר מדי רבעון, וקופת המזומנים שלה ירדה אל מתחת לרף 100 מיליון הדולרים.

האובדן של סיסקו עלה לרדויז'ן ביוקר פעמיים: בפעם הראשונה, היא איבדה את הלקוח הגדול ביותר שלה, שעבר להשתמש במוצרים של המתחרה. בפעם השנייה, סיסקו גם הייתה המפיצה של מוצריה בארה"ב, ובלעדיה נדרשה רדויז'ן להתחיל לבנות מאפס רשת הפצה משלה בארה"ב. משימה זו התבררה השנה כמאתגרת במיוחד, ואחת הסיבות העיקריות לירידה בהכנסות החברה בשנה האחרונה היא הירידה בהיקפי הפעילות בארה"ב.

כעת, כמעט שנה לאחר אותו אירוע, שוב עומדת מכירת החברה על הפרק, אלא שהמציאות השתנתה לחלוטין, כמשתקף מירידה של כמעט 50% במחיר המניה מתחילת השנה, ועד הזינוק שרשמה בשבוע וחצי האחרון.