מאינד תובעת מקסלמן 8 מיליון שקל על הפסדיה הפיננסיים

תובעת את משרד רואי החשבון בגין אחריותו להשקעתה הכושלת ב-ARS ■ קסלמן: "זוהי תביעה מופרכת והזויה שגורמת לקורא לשפשף את עיניו בחוסר הבנה"

המשקיעים במאינד CTI בוודאי זוכרים את סאגת ההשקעה באג"ח מובנות מסוג ARS, שנראה היה כי הסתיימה כבר ב-2009. אולם מסתבר כי לסיפור ישנם ספיחים, ואחד מהם מגיע בדמות תביעה שמגישה החברה נגד משרד רואי החשבון שלה לשעבר, קסלמן וקסלמן (PWC ישראל). מאינד, באמצעות עו"ד גיא גיסין ממשרד גיסין ושות', תובעת 8 מיליון שקל (משיקולי אגרה בלבד) בטענה להפרת חוזה, התרשלות והפרת חובת הזהירות.

מאינד, שהוקמה ומנוהלת על-ידי מוניקה ינקו, מספקת למפעילות תקשורת פתרונות תוכנה לבילינג וטיפול בלקוחות. החברה נסחרת בשווי 35 מיליון דולר בנאסד"ק. ב-2006, לאחר שהימור שגוי על גובה הריבית הוביל לכך שהחברה לא קיבלה ריבית על פיקדונות בסך 30 מיליון דולר, הוחלט על שינוי מדיניות ההשקעות. מאינד העבירה את הכסף למה שהגדירה כפיקדונות בנק חסרי-סיכון, או כך לפחות חשבו בחברה.

למעשה, חלק נכבד מהכסף - 20.3 מיליון דולר - הושקע דווקא בניירות ערך מסוג ARS, אג"ח פרטיות שמועד הפירעון שלהן הוא לזמן ארוך, אך עם ריבית שמשתנה מדי חודש במכרז. בעקבות המשבר נפגעה הנזילות באותן אג"ח, ומאינד, כמו חברות רבות, נאלצה לבצע מחיקות בגין ההשקעה בדוחותיה.

מאינד טענה כי בנק קרדיט סוויס, באמצעותו בוצעה ההשקעה ב-ARS, השקיע את הכסף בניגוד להנחיותיה, ואכן לאחר בוררות נקבע כי עליו לפצות אותה ב-18.5 מיליון דולר. כעת מגיעים הליכים משפטיים נגד רואי החשבון, שלטענת החברה התרשלותם גרמה לה נזק כלכלי ותדמיתי גדול.

החליפה רואי חשבון לפני שנתיים

הטענה המרכזית היא שקסלמן התרשלו כשאישרו את סיווג ההשקעה ב-ARS כ"מזומנים ושווה מזומנים" ולא כ"השקעה לטווח קצר" - וזאת בניגוד להנחיית ה-SEC (רשות ניירות ערך בארה"ב) - משום שאינה השקעה נזילה.

"רק לאחר שהחברה התוודעה לטעות בסיווג... הואילו הנתבעים להכיר בטעותם והורו לפרסם דיווח בדבר הטעות בסיווג", נכתב בכתב התביעה.

לטענת מאינד, בישיבת דירקטוריון בסוף 2007, רואה חשבון מטעם קסלמן הכיר בטעות והודיע כי הפירמה תישא בעלויות התיקון.

מאינד מחשבת את הנזק שנגרם לה כסך ההפרש בין הפיצוי שקיבלה וההשקעה המקורית; עלויות תביעה ייצוגית שהוגשה נגדה; וכן אובדן תשואה, פעילות כלכלית ומוניטין. בסך-הכול - כ-5 מיליון דולר.

בד-בבד, לאחר שעבדה עם קסלמן 12 שנה, מאינד מינתה לפני שנתיים את בריטמן-אלמגור-זוהר כמשרד רואי החשבון שלה. הדוח השנתי המורחב שפרסמה החברה לאחר ההחלפה הראה כי ב-2007-2008 היא שילמה לקסלמן 180 אלף דולר. עוד נכתב באותו דוח כי "מאז ינואר 2007, לא היו חילוקי דעות עם קסלמן וקסלמן בכל נושא חשבונאי או דיווח פיננסי".

מ-PWC ישראל (קסלמן וקסלמן) נמסר בתגובה: "זוהי תביעה מופרכת והזויה, שגורמת לקורא לשפשף את עיניו בחוסר הבנה".

הנזק שלטענת מאינד נגרם לה:

* 1.8 מיליון דולר - השקעה שנמחקה

* 150 אלף דולר - עלויות שנגרמו בגלל תביעת משקיעים בנושא

* מעל 2 מיליון דולר - אובדן תשואה וריביות

* כ-1 מיליון דולר - אובדן עסקאות, מוניטין, ובזבוז תשומות ניהוליות