מו"מ מתקדם לרכישת רדויז'ן ב- 200 מיליון דולר

לאחר שמניית רדויז'ן זינקה תוך ימים ב-70%, כעת מתבררת הסיבה לכך ■ על פי הערכות, אוויה מעוניינת לרכוש את חברת ציוד התקשורת של הזיסאפלים בפרמיה של 30% על השוק

מגעים למכירה לחברת אוויה (Avaya) האמריקנית הם העומדים מאחורי הזינוק האחרון במניית חברת ציוד התקשורת רדוויז'ן . כך נודע ל"גלובס". רדויז'ן, הנמצאת בשליטת האחים זהר (26.4%) ויהודה (6.3%) זיסאפל, רשמה זינוק של כ-70% בעשרת הימים האחרונים.

אוויה נמצאת, כאמור, במגעים מתקדמים לקראת רכישת החברה, כאשר על פי הערכות המחיר לפיו מתנהל המו"מ מול הזיסאפלים עומד על כ-200 מיליון דולר - פרמיה של כ-30% על מחיר השוק הנוכחי.

רדויז'ן, המייצרת ציוד תקשורת לשוק שיחות הוועידה, נמצאת בתקופה עסקית קשה במיוחד: בתשעת החודשים הראשונים של 2011 צנחו הכנסותיה ב-18.2% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, לרמה של 56.2 מיליון דולר. הפסדי החברה זינקו בכמעט פי ארבעה, והסתכמו מתחילת השנה ב-19 מיליון דולר.

התחזית שמסרה החברה לרבעון הרביעי אף היא אינה מעודדת: רדויז'ן צופה כי ברבעון זה ירדו הכנסותיה בכ-31% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, לרמה של 18 מיליון דולר, וכי ההפסד הנקי יעמוד על 6.8 מיליון דולר.

עד לזינוק בימים האחרונים, איבדה מניית רדויז'ן קרוב למחצית משוויה מתחילת השנה, וטרם הזינוק היא נסחרה לפי שווי של 88 מיליון דולר, הנמוך אף מהמזומן שהיה בקופתה בסוף הרבעון השלישי (זה הסתכם בכ-92.5 מיליון דולר).

אך למרות מצבה הקשה של החברה, החל מתחילת חודש דצמבר מתנהל מסחר סוער במנייה. בעשרת הימים האחרונים, כאמור, הוסיפה המניה לערכה כ-70%, במחזורי מסחר גבוהים במיוחד. אמש זינקה המניה ב-16.1% והגיעה למחיר של 8.4 דולר, המשקף לחברה שווי של 155 מיליון דולר.

בעבר HP הביעה התעניינות

אוויה היא חברת תקשורת פרטית כלל עולמית המתמחה בטכנולוגיות טלפוניה ומוקדי טלפוניה לחברות. בעבר הייתה החברה יחידת תקשורת לעסקים של חברת לוסנט טכנולוגיות, ובאוקטובר 2000 היא הופרדה ממנה. בספטמבר 2009 רכשה אוויה את עסקי הרשתות התאגידיות של חברת נורטל הקנדית שפשטה רגל, תמורת 915 מיליון דולר במזומן.

בשוק הישראלי אוויה מוכרת בעיקר בזכות פעילותה בשוק ה-Call Center המקומי, והיא זכתה בכמה מכרזים מהגדולים ביותר בארץ בתחום, בחברות כמו HOT, פרטנר, תקשוב ועוד. בתחום טלפוניית ה-IP עובדת החברה עם בזק בינלאומי כמשווקת של הפתרונות שלה לשוק הבינוני, וגם בו היא רשמה הישגים נאים. כמו כן לחברה ישנו שיתוף פעולה בן מספר שנים עם חברת אודיוקודס, המספקת מוצרים ופתרונות בתחום ה-VoIP - העברת קול על גבי הרשת.

רכישת רדויז'ן צפויה להכניס את אוויה לתחום בו אין לה כרגע פעילות, ובו היא תתמודד עם שתי חברות ענק אחרות: סיסקו ופוליקום. יחד עם זאת, לא מן הנמנע כי גם חברות נוספות מנהלות מגעים עם הזיסאפלים במטרה לבדוק אפשרות לרכוש את החברה.

נזכיר כי אין זו הפעם הראשונה בו מנהלים הזיסאפלים מו"מ למכירת רדויז'ן. לפני שנה התנהל מו"מ בין בעלי השליטה לבין ענקית התוכנה HP, אשר לא הבשיל לידי עסקה בשל פערי מחיר בין הצדדים.

המצב הקשה אליו נקלעה רדויז'ן, נובע בעיקר מרכישה שביצעה הלקוחה הגדולה ביותר שלה, סיסקו, שרכשה את מתחרתה טאנדברג הנורבגית תמורת 3.3 מיליארד דולר בסוף שנת 2009. על מנת לפצות על אובדן ההכנסות הצפוי, רכשה רדויז'ן בפברואר 2010 חלק מהפעילות והנכסים של חברת Aethra האיטלקית תמורת כ-10 מיליון דולר במזומן. Aethra היא חברה ותיקה שלרדויז'ן יש עמה הסכם OEM (יצרן ציוד מקורי), אשר נקלעה לקשיים פיננסיים שהקפיאו את פעילותה בחצי השנה האחרונה.

הרכישה אפשרה לרדויז'ן להציע פתרון מלא לתחום שיחות הוועידה בווידאו, תוך מתן נגישות לתחום ציוד הקצה. עם זאת, ההכנסות ממכירות ציוד הקצה טרם פיצו על הירידה מהכנסות סיסקו, וכך לא הצליחה החברה בשנתיים האחרונות לחזור לרווחיות.

מרדויז'ן נמסר בתגובה כי "החברה אינה מגיבה לשמועות".

לא הצליחה להתגבר על עזיבת סיסקו

רדוויז'ן, המנוהלת על-ידי בועז רביב, מוכרת מוצרים להעברת קול, וידאו ונתונים על גבי רשתות IP לשוק שיחות הוועידה. החברה הונפקה בשיא בועת ההיי-טק במארס 2000, וגייסה 76 מיליון דולר לפי מחיר של 20 דולר למניה - שביום המסחר הראשון קפץ ל-56 דולר.

בשנים שלאחר מכן נפלה המניה יחד עם יתר מניות הטכנולוגיה, אולם החברה עצמה צלחה את המשבר של אותן שנים בצורה טובה. לאחר הפסד מינורי בשנת 2001, חזרה החברה לרווחיות כבר בשנת 2002, זאת בשעה שיתר אחיותיה למגזר בוססו עמוק בבוץ של הפסדים.

אל שיאה הגיעה החברה בשנים 2005-2006, שבהן רשמה רווח שנתי של כ-15 מיליון דולר, אך ב-2007 החלה מגמת ירידה ברווחיות, ובשנת 2008, שהוגדרה על-ידי החברה כשנת מעבר, היא רשמה הפסד גבוה של 12.9 מיליון דולר, כתוצאה מהגדלת הוצאות המו"פ בצורה משמעותית.

ב-2009 יצאה החברה עם גל של פיתוחים חדשים, בדיוק כאשר השוק סביבה החל לגעוש. באוקטובר 2009 רכשה סיסקו, השותף העסקי והלקוח הגדול ביותר של רדוויז'ן, את מתחרתה של האחרונה, חברת טאנדברג הנורבגית, בעסקת ענק של של כ-3.3 מיליארד דולר. רדוויז'ן, שאיבדה את הלקוח העיקרי שלה, מצאה את עצמה מתמודדת מול שתי ענקיות, סיסקו ופוליקום, וביצעה רכישה שהשלימה לה את קו המוצרים, והחלה אף למכור ציוד קצה לשוק שיחות הוועידה.

עד עתה לא הצליחה החברה להתגבר על עזיבת סיסקו, ותוספת ההכנסות של תחום ציוד הקצה - אשר מאופיין ברווחיות נמוכה יותר - לא הצליח לקזז את הירידה בהכנסות סיסקו. עקב כך, משנת 2008 לא הצליחה רדוויז'ן לסיים שנה עם רווחיות בשורה התחתונה.

בעלי המניות ברדויזן
 בעלי המניות ברדויזן