חרף ההאטה: סין תמשיך לפעול לפיצוץ בועת הנדל"ן

מכירות הבתים בסין צנחו ב-27 מתוך 35 ערים שבהם הוטלו ההגבלות המחמירות ביותר בשנה האחרונה ■ על פי ההערכות: הצמיחה הסינית תמשיך להאט את הקצב ותסיים את השנה עם צמיחה של 8.5%

בכירים סינים אישרו היום (ד') כי הם יפעלו בשנה הבאה להוריד את מחירי הדיור באופן אינטנסיבי גם אם במידה של איומים כלכליים גלובלים שיאטו את הצמיחה בסין. כמו כן, הממשל הסיני מתכוון לבצע הקלות המוניטריות ופיסקליות שנועדו לעודד את הצמיחה.

עד כה, הממשל הסיני נלחם בבועת הנדל"ן שהתפתחה במדינה בעשור האחרון באמצעות הגבלת רכישת דירות בכ-40 ערים, העלאת שיעור המקדמה הנדרשת לקבלת משכנתא ובקביעת ריבית גבוהה שלא השתנתה במשך 3 שנים.

לפי אתר הנדל"ן הסיני סאופון הולדינגס, שנחשב לגדול ביותר מסוגו, מתחילת חודש דצמבר צנחו מכירות הבתים ב-27 מתוך 35 ערים שבהם הוטלו ההגבלות המחמירות ביותר בשנה האחרונה.

"הרשויות נזהרות מנקיטת מדיניות אגריסיבית או מקלה מדי שעלולה להאט עוד יותר את הצמיחה", כך אומר צ'נג זיאן, כלכלן בכיר בחברת ההשקעות ברקליס. "המדיניות הסינית מתכננת להתמקד יותר בעידוד הצמיחה מאשר בשמירה על יעדי האינפלציה".

הציפיות בשוק הן כי יבוצעו צעדי הקלה ממוקדים שמטרתם לתמוך בעסקים הקטנים ויביאו לתמיכה בשוק הדיור הציבורי ובתשתיות. לאור האטה המשמעותית באינפלציה בחודשים האחרונים, הבנק המרכזי של סין עשוי להקל בדרישות רזרבות המזומנים של הבנקים, מה שעשוי לסייע בהקלה על מתן אשראי. הבנק המרכזי כבר הוריד לאחרונה את יחס רזרבות המזומנים כדי לשחרר יותר אשראי למשק.

"השילוב של האטה בלחצים האינפלציוניים ומשבר חוב באירופה, מניח את היסודות למדיניות של הקלה בסין" אמר ליו-לי גנג, כלכלן בקבוצת Australia & New Zealand Banking Group Ltd בהונג קונג. "הגיע הזמן לחתוך בדרישות הבנקים המלווים".

על-פי הערכות אנליסטים, בעקבות ההאטה בכלכלת סין, הצמיחה תואט לרמה של 8.5% השנה - הנמוכה ביותר ב-11 שנים האחרונות.