דירקטוריון מסביר, אנחנו שואלים

איך חברת נדל"ן קטנה והפסדית רוצה לצ'פר את בעל השליטה בדמי ניהול שמנים?

רובכם, קרוב לוודאי, לא שמע על חברת הנדל"ן הקטנה טאגור קפיטל, שפועלת בייזום פרויקטים ברומניה. ההיסטוריה הקצרה של החברה הזו מלמדת כי השליטה בה נרכשה באוגוסט 2006, זמן קצר בטרם התפוצצה בועת הנדל"ן במזרח אירופה - על ידי קבוצת משקיעים בראשות עופר ליברזון, שקנתה אז "שלד בורסאי" עם קופה גדושת מזומנים.

אין פלא, אפוא, שבשנים האחרונות רשמה טאגור הפסדים כבדים, בעיקר כתוצאה מירידת שווי של קרקעות ופרויקטים שרכשה. בד בבד, הפסידו המשקיעים במניות החברה את רוב השקעתם.

על רקע ההפסדים והשחיקה המתמשכת במחיר מניית טאגור, פרסמה השבוע החברה זימון אסיפה כללית כדי לאשר - בהתאם לתיקון 16 לחוק החברות - את התקשרותה עם היו"ר, ליברזון, בהסכם ניהול לשלוש שנים נוספות. וראו זה פלא: מהזימון עולה כי בטאגור מתכוונים לצ'פר את בעל השליטה בדמי ניהול ובמענקים שיגיעו ב-2012 לכ-1.8 מיליון שקל, שהם 150 אלף שקל בחודש - שדרוג של כ-20% לעומת עלות העסקתו של ליברזון בשנים קודמות (בחלק מהשכר נושאת קרן פטרון קפיטל, השותפה עם טאגור במספר פרויקטים).

לפניכם הנימוקים של ועדת הביקורת והדירקטוריון של טאגור שמצדיקים את התגמול, ומתחת לכל אחד מהם השאלות והתהיות שלנו, שנראות לנו מתבקשות לאור ביצועיה העסקיים של החברה עד היום.

דירקטוריון טאגור: "ליברזון הינו בעל מיומנות מקצועית, ניהולית ותפעולית בתחומים הרלבנטיים לפעילות החברה... תרומתו כיו"ר הוכחה כתרומה משמעותית לחברה, ליעדיה, לפיתוחה ולתוצאותיה העסקיות... לא בנקל יעלה בידי החברה למצוא תחליף מתאים למר ליברזון".

ואנחנו שואלים: את השליטה בטאגור רכשה קבוצת המשקיעים בראשות ליברזון לפי שווי חברה של 100 מיליון שקל. חמש שנים לאחר מכן החברה נסחרת בשווי הנמוך מכך ב-85%. מהן המיומנות שנדרשו לשם כך מליברזון, יו"ר החברה, ומהי תרומתו למצב הזה?

דירקטוריון טאגור: "מהיכרותם של חברי ועדת הביקורת והדירקטוריון את תנאי התגמול המקובלים בחברות ציבוריות אחרות הפועלות בתחום עיסוקה של החברה... תנאי ההתקשרות עם מר ליברזון הינם הוגנים וראויים והינם במבחן הסבירות של תנאי השוק".

ואנחנו שואלים: חיפשנו מנהלים בסקטור הנדל"ן שזכו אשתקד לשכר בעלות של 1.8 מיליון שקל. השמות שמצאנו כוללים מנכ"לים של חברות כמו אלעד קנדה (הנסחרת בשווי של 1.1 מיליארד שקל), מבני תעשייה (1.8 מיליארד שקל), דניה סיבוס (300 מיליון שקל), או קבוצת דורי (160 מיליון שקל). האם זהו בסיס ההשוואה עליו הסתמכתם כשאישרתם את דמי הניהול ליו"ר חברה הנסחרת בשווי של פחות מ-15 מיליון שקל?

דירקטוריון טאגור: "המענק החד פעמי נקבע בהתחשב בהישגיו של ליברזון בחברה משנת 2007 ועד היום".

ואנחנו שואלים: מבדיקת הדוחות של טאגור קפיטל בארבע השנים האחרונות, עולה כי החברה הפסידה במצטבר כ-55 מיליון שקל ובכך מחקה כ-80% מההון העצמי שלה. בד בבד, נפלה מניית החברה והאג"ח שלה נסחרות ב"תשואת זבל" של 32% (הגם שטאגור, יש לציין, עמדה עד היום בכל התחייבויותיה). האם אלו ההישגים שמזכים את ליברזון במענק חד פעמי ובלתי מותנה בסך 150 אלף אירו במהלך שלוש השנים הבאות?

וכעת, לשאלה שאתם ודאי שואלים: האם יש סיכוי שהסכם הניהול של ליברזון אכן יאושר באסיפה הכללית? ואנחנו עונים: הסיכוי קיים.

תיקון 16 קובע כי נדרש רוב מקרב בעלי מניות המיעוט כדי לאשר את שכרו של בעל השליטה. שתי חברות ציבוריות, הכשרת הישוב וחבס השקעות, חולשות יחד על כרבע ממניות טאגור, והצבעתן היא שתקבע את גורל ההחלטה. נכון להיום, בשתי החברות טוענים כי הן עדיין לומדות את הפרטים, וטרם החליטו כיצד להצביע.