קרנות זומבי

ההתפוררות של קהילת ההון סיכון עשויה להשפיע על כולנו בטווח הארוך יותר

1. במשך יותר משנתיים אנחנו מזהירים מפני היעלמותן של קרנות ההון סיכון. עכשיו, כאשר כולם יודעים שמדובר בעובדה מוגמרת, מתחלקת התעשייה לשני מחנות. בחלק הראשון נמצאות קרנות שניתן להגדיר אותן כ"קרנות זומבי"; אלה קרנות שנגמר להן ההון והמשקיעים שלהן מבצעות להן החייאה מלאכותית. המשרדים חוסלו והשותפים מחפשים מודל עסקי חדש.

בעבר השני ניתן למצוא את השורדים, אלא שהיה להם מזל או שכל וכעת יש להם בקופה עוד מאה מיליון דולר בערך, סכום שיאפשר לקרן להמשיך לרוץ עוד שנתיים בערך, עד לגיוס הקרן הבאה.

מסתבר שגם השורדים, רחוקים מלהיות שמחים מהמצב. שותף בקרן כזו שהגיע השבוע לוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" אמר לנו: "זה לא נעים להישאר לבד. בעבר הייתה קהילה, היה עם מי לדבר, תמיד היה אפשר לעשות עסקאות ביחד, להתייעץ, לקבל חיזוקים. היום זה נגמר כמעט לגמרי. כשאנחנו רוצים לחפש שותפים להשקעה חדשה בחברה, אנחנו פונים רק למשקיעים הזרים. זה הרבה פחות נוח, כשלא נפגשים לחצי שעה בקפה סמוך אלא צריכים לטוס לקליפורניה".

השותף ציין שאפילו המשקיעים האמריקנים, שמגיעים לכאן כבר שנים ומשקיעים בחברות המקומיות, לא באמת מכירים את השוק, את אופיו ותרבותו, כמו השחקנים המקומיים.

צרה אחרת נוגעת למספר היזמים, שמטפס לדבריו בקצב אקספוננציאלי. "אנחנו רואים עלייה של עשרות אחוזים בכמות הפניות, היזמים המנוסים אך גם הצעירים יודעים לקרוא את המפה, ויודעים למי יש כסף. אנחנו אומרים יותר 'לא' מתמיד. יש גבול גם לכמה השקעות אנחנו יכולים לעשות".

הצרות של השורדים הן צרות של עשירים, אך ההתפוררות של קהילת ההון סיכון עשויה להשפיע על כולנו בטווח הארוך יותר.

2. בשעה שבה ההון סיכון בדמדומים, הניסיונות לייצר מודלים חדשים וכלים שיחברו בין היזמים לכסף לא פוסקים. אתר חדש הפגיש השבוע מיזמים עם משקיעים, בשידור חי באינטרנט. חברת Face-Them השיקה את האתר שמטרתו להעניק במה ליזמים שרוצים להציג את המרכולת שלהם, ולמשקיעים שרוצים, במקום לראות כדורגל - לצפות ביזמים עושים פיץ'.

התוכנית, ששודרה כבר פעמיים, מתנהלת באנגלית. היזם מקבל 20 דקות לספר על החזון העסקי והטכנולוגי ולציין איזו השקעה הוא מחפש. הרעיון הוא לחסוך ליזמים ומנהלי חברות את הצורך במסע הופעות אצל קרנות ומשקיעים בחו"ל ולחסוך למשקיעים מפגשים מסתכלים עם הרבה יותר מדי יזמים.