איטליה נושמת לרווחה: אושרו קיצוצים ב-33 מיליארד אירו

(עדכון) - ר"מ איטליה החדש צלח היום הצבעה על תוכנית נוספת לקיצוצים והעלאות מס ■ המטרה: להשיב את אמון המשקיעים במדינה, המחזיקה בחובות של כ-1.9 טריליון אירו ■ הכדור עובר לסנאט האיטלקי, שיכריע בנושא עד חג המולד

ראש ממשלת איטליה, מריו מונטי, צלח היום (ו') מבחן חשוב נוסף במסגרת ניסיונותיו להציל את ממשלתו - המחזיקה בחובות של כ-1.9 טריליון אירו, מפשיטת רגל: הפרלמנט האיטלקי אישר היום ברוב בולט העברה של רפורמות כלכליות וקיצוצים נוספים, בהיקף של 33 מיליארד אירו (49 מיליארד דולר).

ניצבי הפרלמנט האיטלקי אישרו את הרפורמות והקיצוצים, שנועדו להשיב את האמון בכלכלה השלישית בגודלה בגוש האירו, ברוב של 495 "בעד" למול 88 "נגד". מטרת הרפורמות הינה להאיץ את מדיניות הצנע באיטליה, המחזיקה בחובות שבילתי ניתנים לחילוץ במסגרת הלוואות חיצוניות בלבד.

הכדור עובר לסנאט

כעת, ההצבעה עוברת להכרעתו של הסנאט האיטלקי, אשר אמור להכריע בעניין עד חג המולד - כאשר ההצבעה כנראה ותלווה בהצבעת אי-אמון ממשלתית. אם התוכנית תעבור בסנאט היא תאושר סופית. אולם, יש לציין כי הקיצוצים והעלאות המס כבר בוצעו (הלכה למעשה) על ידי הממשלה ונכנסו לפועל ב-4 בדצמבר, חרף אי-קבלת האישור הפרלמנטרי הסופי.

טרם ההצבעה הגורלית, תשואות האג"ח הממשלתיות של איטליה ל-10 שנים ירדו לרמה של 6.4%, מה שמעיד על אמון מסוים של השוק ביכולתה לצאת מהבור אליו נקלעה.

לקראת ההצבעה, הזהיר מונטי היום את מנהיגי גוש האירו מפני פילוג של אירופה שירחש אם הם יהיו נוקשים מדי במדיניות הפיסקלית, רק כדי לסיים במהירות את משבר החוב. מונטי כיוון את דבריו בעיקר לגרמניה בראשות הקנצלרית אנגלה מרקל. האחרונה, נזכיר, פועלת לענישה עתידית של מדינות הגוש שלא יעמדו ביעד גירעון של 3% מהתמ"ג.

לדעתו של מונטי, המהלך עלול לסחרר מדינות בגוש האירו, לפגוע בצמיחה שלהן וביכולתן לצאת מהמשבר. "המדיניות באירופה חייבת להסתכל על הטווח הארוך, לא רק לספק צרכים מידיים ע"י מדיניות קשה", לדבריו.

"אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו פילוג בגוש האירו. לא מתקבל על הדעת שבמסגרת המאמצים ליציאה מהמשבר מדיניות כזו תעורר קונפליקטים בין מדינות אירופה", אמר מונטי בוועידה ברומא. ממשלת הטכנוקרטים החדשה באיטליה מונתה בעיקר למטרה של יישום מהיר של הרפורמות הקשות במדינה במטרה לעמוד ביעדי הגירעון עד 2013.