הראלי בדרך? הטבות מס בארה"ב יאושרו כנראה מחר

הסנאט אישר אמש את הארכת הטבות המס - אך רק בחודשיים; מחר - אישור בקונגרס

האם השווקים יקבלו השבוע זרז נוסף להמשך עליות? נשיא ארה"ב ברק אובמה הביע שביעות רצון מהארכת הטבות המס בארה"ב למשך חודשיים בסנאט אמש, וזאת לקראת הצבעה מלאה בקונגרס מחרתיים לאחר שהרפובליקנים והדמוקרטים הגיעו להסכמות ביניהם. עם זאת, העסקה תאפשר הארכת הטבות המס רק עד חודש פברואר, ולא לשנה שלמה כפי שמצפים אנליסטים ומשקיעים רבים.

מלבד הטבות המס עומדת על הפרק התוכנית של אובמה לעידוד התעסוקה בהיקף של 447 מיליארד דולר, אותה הציג בספטמבר, אך היא טרם אושרה. עם זאת, ברוח הבחירות והקרב בין הרפובליקנים לדמוקרטים השנה, התחולל בוושינגטון ויכוח סוער באשר לשאלה מאין יבוא השנה הכסף להארכת הטבות המס בשנה נוספת. הדמוקרטים רצו לממן את התוכנית ע"י הטלת מס עשירים ואילו הרפובליקנים התנגדו ורצו לכפות קיצוץ בתקציב.

לאחר אישור ההארכה הזמנית של הטבות המס אמש בסנאט, הדמוקרטים והרפובליקנים טעו לניצחון. הרפובליקנים אמרו שאילצו את אובמה לקצץ בתקציב ושהם ימשיכו לדון עימו בנושא זה בעוד חודשיים, כשההארכה הזמנית של הטבות המס תגיע לקיצה.

הרפובליקנים גם דחקו את אובמה לפינה בכל הנוגע לפרויקט צינור הנפט keystone XL של חברת טרנס קנדה (TransCanada); פעילי איכות הסביבה בארה"ב התנגדו למתן אישור לפרויקט בעוד שוועדי עובדים תמכו בו. מדובר בהקמת צינור נפט מקנדה לבתי זיקוק בארה"ב, כאשר הרפובליקנים נאבקו על הפרויקט וטוענים כי הוא ייצור מקומות עבודה רבים. אובמה רצה לבחון את הנושא במשך שנה; כעת, בעקבות לחץ הרפובליקנים, אובמה צריך לאשר את הפרויקט מיידית או לכל הפחות לצאת בהצהרה תוך 60 יום לפיה אין זה נושא ברמה לאומית של ארה"ב.

"עכשיו הנשיא יצטרך להחליט האם הוא ניצב לצידם של הקיצוניים הסביבתיים עם האג'נדה של התחממות גלובלית שלהם, או לעמוד לצידו של העם האמריקני שרוצה לחזק את הביטחון האנרגטי וליצור מאות אלפי מקומות עבודה", אמר הסנטור הרפובליקני ג'יימס אינהוף.

משמעות הטבות המס היא שאושרו אמש בסנאט היא ששיעור המס אותו ישלמו 160 מיליון עובדים בארה"ב יוותר על 4.2% ולא יזנק ל-6.2% החל מה-1 בינואר. כלכלנים הזהירו כי אי-הארכת הטבות המס תפגע בכלכלת ארה"ב ואף עלולה "לגלח" כ-1% מצמיחת התמ"ג. עלות הארכת הטבות המס בחודשיים הינה 33 מיליארד דולר ואילו הארכה בשנה - 200 מיליארד דולר.