המקום 4 במדד הארנונה הבינלאומי

עוד סיבה שכדאי בגינה להרהר שוב לפני קניית דירה להשקעה בישראל, קנדה, אנגליה וארה"ב

הנה עוד סיבה למה צריך לחשוב פעמיים לפני שקונים דירה. סקירת OECD שפורסמה בשבוע שעבר בדקה את החובות השוטפים שלנו למדינה בגין החזקת דירה, מה שבארץ נקרא מס הארנונה. מס שאמור להזכיר להרבה ישראלים שקונים דירה (או משרד או חנות), שבזמן שהם חולמים על פירות ההשכרה, לא מן הנמנע שהם יתקעו עם קרן שהולכת ונאכלת, בגלל שהנכס נותר ריק בלא שוכר, ותשלומי הארנונה ממשיכים להגיע מהעירייה.

באופן מאוד לא מפתיע, מגלה הסקירה כי "בישראל, המס המוניציפאלי על הרכוש נרחב יותר מאשר בכלכלות רבות אחרות ב-OECD". על פי הנתונים, המס המוניציפלי בישראל מגיע ל-2.5% מהתמ"ג, בזמן שבמרבית מדינות הארגון, ההכנסות ממסים דומים נמוכות מאחוז אחד.

ישראל הגיעה למקום הרביעי והלא ממש מכובד ביחס הארנונה לתוצר המקומי, אחרי בריטניה (3.5%), ארה"ב וקנדה (3%), לתשומת הלב, אגב, של כל אלה שבטוחים שבלונדון או בצפון אמריקה הכי משתלם לקנות דירה.

עם זאת, לפחות בהתבוננות ברמת מאקרו, יש גם יתרונות למס הכרוך בבעלות על דירה. "במונחים רחבים, זהו מס מבורך", כותבים בארגון על אחד המסים השנואים כאן. זאת, "בהתחשב בסיכון הנמוך להתחמקות, השלכות פחות מעוותות על ההתנהגות הכלכלית ופרוגרסיביות סבירה". אולי למישהו זו חצי נחמה.