הרשויות ייגבו פחות ארנונה מחב' החשמל

בהכרעת בית המשפט העליון באחרונה, נקבע שרק עמודי חשמל הגבוהים מ-32 מ"ר יחויבו בארנונה בסיווג קרקע תפוסה

מחיר החשמל לצרכן בישראל אמור להיות נגזרת מעלויות הייצור והתפעול של חברת החשמל, המספקת אותו. בימים אלו הכריע בית המשפט העליון במחלוקת בין חברת החשמל והרשויות המקומיות שנמשכה קרוב ל-15 שנה. העליון דחה כמעט לחלוטין את דרישת הרשויות המקומיות לחיובי ארנונה לחברה, ובכך הקל עליה ואולי ממנה, גם על הצרכנים.

סיפור המעשה הוא כזה: עד לפני כ-15 שנה לא שילמה חברת החשמל לרשויות המקומיות ארנונה על השטח שעליו ניצבו עמודים ונמתחו חוטי החשמל. זאת מתוקף היותם "מתקני חיבור והולכה", הזכאים לפטור. אלא שאז, כנראה שהרשויות זיהו החברה כגוף שניתן לגבות ממנו ארנונה בתעריפים "טובים", והחלו להטיל ארנונה בגין שטח עמודי החשמל, כולל הבטון שתומך בהם, בסיווג "מבנה" - בהגדרת תעריפים אשר במקרים רבים שווים, ולעיתים אף גבוהים, מתעריפי ארנונה למסחר.

הרשויות אף הטילו ארנונה על שטח הקרקע שמתחת לקווים הפרושים בין עמודי החשמל, בטענה שזו "קרקע תפוסה". שערו בנפשכם: כל הקרקע שמעליה פרושה רשת החשמל מחוייבת בארנונה, מדובר במאות ק"מ, ובסופו של דבר, יש להניח, הוצאה זו הושתה על הצרכן.

בתום דיונים משפטיים, שהגיעו לסופם בהכרעת בית המשפט העליון באחרונה, נקבע שרק עמודי חשמל הגבוהים מ-32 מ"ר יחויבו בארנונה בסיווג קרקע תפוסה, ושאר העמודים וקווי ההולכה לא יחויבו כלל.

עמודים ששטחם 32 מ"ר ומעלה הם עמודי מתח גבוה שהחוקים אוסרים על הקמתם בשטחים בנויים. בשכונות עירוניות שהוקמו בשנים האחרונות כבר הוטמנו קווי מתח כאלה בקרקע. בשכונות ותיקות בערים עדיין פרושה הרשת בין עמודים כאלו, והם שכיחים גם במועצות האזוריות שבהן הבנייה למגורים אינה צפופה. בדקנו את ההבדלים בתעריפי הארנונה על עמודי חשמל לאורך קו החוף במרכז הארץ - משטחי המועצה האזורית עמק חפר ועד לעיר ראשון לציון.

הטבלה מציגה הבדלים עצומים: יותר מפי 320 בין התעריפים שגובות עיריית ת"א ומועצה אזורית חוף השרון.

ארנונה חברת החשמל מחיר למר לשנה בשקלים
 ארנונה חברת החשמל מחיר למר לשנה בשקלים

נאור אליהו הכותב הוא מנכ"ל חברת ערך-מיסוי עירוני וניהול נדל"ן