פסגות: "S&P תוריד דירוג צרפת, בשווקים זה מגולם מזמן"

אורי גרינפלד מפסגות: "הורדת דירוג האשראי לצרפת - רק עניין של זמן, לולא הבנק המרכזי לא יתערב" ■ "מבחינת השווקים צרפת כבר מזמן לא מדורגת 'AAA'"

אורי גרינפלד, מנהל מחלקת המאקרו בפסגות, סבור כי הורדת דירוג האשראי המושלם ("AAA") לכלכלת צרפת הינה "רק עניין של זמן", וכי הורדות דירוג למדינות נוספות יעמוד על הפרק לולא הבנק המרכזי האירופי (ECB) יתעקב בשווקי האג"ח.

"הורדות דירוג למדינות 'AAA' נוספות יעמדו על הפרק אם ה-ECB לא יתערב באופן רחב יותר", כותב גרינפלד בסקירה השבועית שהתפרסמה היום. "בכל אופן, מבחינת השווקים צרפת כבר מזמן לא מדורגת 'AAA', כאשר אם נביט בשוק ה-CDS (חוזי ביטוח מפני חדלות פירעון של אג"ח - ג.ק.) עלות ביטוח החוב הצרפתי יקרה יותר מזו של ברזיל ('BBB'), מקסיקו ('BBB'), סין ('A+'), צ'כיה ('A+'), אינדונזיה ('BB+'), יפן ('AA-'), פיליפינים ('BB+') וישראל ('A').

דבריו של גרינפלד נכתבים לאחר שבסוף השבוע האחרון היו אלה אזהרות סוכנויות הדירוג הגדולות מודי'ס ופיץ', שהצטרפו לאזהרות קודמות של סוכנות S&P מפגיעה בדירוג האשראי של כלכלות אירופה - והעלו מחדש על הפרק את האפשרות כי יפגעו גם בדירוגן של הכלכלות ה"חזקות" באירופה, דוגמת גרמניה וכן צרפת.

בסוכנויות הזרות העלו בסוף השבוע שלל ספוקלציות באשר לאפשרות כי דירוג האשראי הצרפתי המושלם (ברמה "AAA") ייפגע על ידי אחת משלושת הסוכנויות, מה שיגרור הורדת דירוג אוטומטית גם למנגנון החילוץ האירופי (EFSF) ויפגע משמעותית באחד הכלים המרכזיים לטיפול במשבר החוב הפוקד את היבשת. בתוך כך, הוציאה פיץ' אזהרה מהורדת דירוג של כלכלות אירופה, בעוד מודי'ס חתכה בליל שבת את דירוג האשראי של בלגיה בשתי רמות - לרמה "Aa3" מרמה של "Aa1".

עוד כותבים בפסגות: "בתרחיש המרכזי שלנו אנו מעריכים כי הבעיות באירופה ימשיכו ללוות אותנו גם במהלך 2012 וכי בשל הבחירות הקרובות בצרפת (2012) ובגרמניה (2013) הפוליטיקאים יתמידו בשיטת כיבוי השריפות ולא יבצעו את הצעדים הנדרשים (כולל הדפסת כסף) עד אשר גבם יהיה לחוץ בחוזקה אל הקיר".

בפסגות מעריכים כי כאשר רגע זה יגיע הבנק המרכזי האירופי וגרמניה "יעשו הכל" כדי למנוע משבר ויסכימו להדפיס כסף ולנקוט בצעדים נוספים, שירגיעו את השוק.