מריו דרגי יורה: "הבנק האירופי לא ירכוש אג"ח ממשלתיות"

בריאיון ל"פיננשל טיימס", יו"ר ה-ECB מצהיר שוב כי אינו מעוניין בהתערבות אגרסיבית של הבנק בשוק האג"ח ■ "עלינו לפעול בהתאם למנדט החוקי שניתן לנו", מבהיר ■ הבנק המרכזי ישיק השבוע 2 מכשירי הלוואות לבנקים; דרגי: "רוצים שיזרימו הון למערכת"

נגיד הבנק המרכזי האירופי (ECB), מריו דרגי, שוב מכה בהתבטאויותיו את השווקים. יו"ר ה-ECB הצהיר השבוע שוב, בפעם השנייה בחודש האחרון, כי הבנק המרכזי לא יתערב כמצופה ממנו בשווקי האג"ח על בסיס רכישות איגרות בהיקף נרחב - כדי להשיב את אמון המשקיעים בכלכלות אירופה.

בריאיון ל"פיננשל טיימס", חזר דרגי על אמירות שהשמיע כבר במסגרת נאומו לאחר החלטת הריבית של ה-ECB ב-8 בדצמבר - וציין כי הבנק המרכזי לא יוכל לרכוש אג"ח "ללא הגבלה": "אנשים יצטרכו לקבל את העובדה שעלינו לפעול בהתאם למנדט החוקי שניתן לנו, וכך נעשה תמיד", הבהיר דרגי.

"לא נוכל לפגוע באמינות ה-ECB"

"הדבר החשוב ביותר הוא להשיב את אמון האנשים - אזרחים ומשקיעים - ביבשת אירופה", הוסיף. "את זה לא נוכל להשיג על ידי פגיעה אנושה באמינות הבנק המרכזי האירופי".

ה-ECB מתנגד מזה זמן מה ללחץ החיצוני הגובר עליו להגביר את הרכישות בשווקי האג"ח האירופאיים במטרה ללחוץ את תשואות האיגרות של הכלכלות ה"מתקשות" כלפי מטה. המדיניות של דרגי, אותה כבר הבהיר ב-8 בדצמבר, הינה כי על ממשלות אירופה לפתור בעצמן את המשבר. גם מקורות המקורבים לבנק מסרו לפני כשבועיים ל-CNBC כי אין בכוונתו של דרגי להגביר את קצב רכישות האג"ח, בזמן הקרוב.

"הבנק האירופי לא יתערב עד שגוש האירו יהיה על סף פירוק"

מנגד, תוקפים המתנגדים למדיניות הבנק את "המוסר הכפול" בו הוא משתמש, כאשר מחד נמנע מלסייע לממשלות, ומאידך מבכר להעניק סיוע לבנקים באירופה: כך למשל, בתחילת החודש הכריז דרגי כי הבנק ישיק 2 מכשירי הלוואות לטווח ארוך של 3 שנים, עם אופציה לפירעון מוקדם של ההלוואה אחרי שנה. אותם מכשירים צפויים להיכנס לתוקף השבוע.

"מעוניינים מהבנקים להזרים הון למערכת"

"אחד הדברים שהם (הבנקים) יכולים לעשות זה לרכוש אג"ח ממשלתיות", ציין דרגי, בהתייחסו לערבויות שיידרשו מהבנקים לקבלת ההלוואות ה"נוחות". "אבל זה רק דבר אחד, וזה בכל מקרה לא מהווה מהלך שווה ערך להתערבות של ה-ECB ברכישות אג"ח. מה שאנחנו מעוניינים מהבנקים זה להזרים הון למערכת, בעיקר לעסקים בינוניים וקטנים".

מנגד, השווקים דווקא מתמחרים מהלך אחר: בשבוע שעבר צנחו התשואות על האג"ח הממשלתיות של איטליה וספרד, על פי הדיווחים, בציפייה להתערבות נרחבת של הבנק המרכזי בשוק האג"ח - בקרוב.

התשואה על האג"ח הספרדיות לשנתיים עמדה בשבוע שעבר על 3.14% בממוצע, הרמה הנמוכה ביותר מאז ה-18 באוגוסט. התשואה על האג"ח האיטלקיות עמדה על 5.06% בממוצע, תוך שהיא משלימה ירידה של כ-88 נקודות בסיס בשבוע. (לסיפור המלא)

זאת, למרות שדרגי הצהיר מספר פעמים כי התערבות שכזו לא באה בחשבון, ובכך שלח את הפוליטיקאים האירופאיים לפגישת פסגה נוספת היום בבריסל - בה ידונו המנהיגים במתן הלוואות באמצעות קרן המטבע למדינות במשבר.