שר האוצר של גרמניה: "ארה"ב לא תזרים הון לקרן המטבע"

כך אמר שר האוצר הגרמני, וולפגנג שובל ■ להערכתו, הקונגרס האמריקני לא יאשר סיוע נרחב לקרן ■ ללא ארה"ב, קרן המטבע תוכל לספק הלוואות בהיקף של 300 מיליארד אירו "בלבד"

שר האוצר הגרמני וולפגנג שובל, ציין היום (ב') כי לפי ההערכות ארה"ב לא תגדיל את מעורבותה במינוף הונה של קרן המטבע הבינלאומית (IMF) - ולא תסייע לה למנף את ההלוואות אותן תוכל להעניק לכלכלות אירופה בעתות חירום, ככל הנראה בשל ההתנגדות הצפוייה למהלך מצד הקונגרס האמריקני.

"וושינגטון לא תוכל להזרים כספים נוספים לקרן המטבע ללא אישור של הקונגרס, והממשל האמריקני דואג תמיד להבהיר זאת", דברי שובל.

כאמור, מנהיגי גוש האירו הציעו להזרים לקרן המטבע סכום כולל של כ-200 מיליארד אירו באמצעות הלוואות בילטרליות (דו-צדדיות), כאשר כ-150 מיליארד אירו יגיעו מבנקים מרכזיים באירופה; בעוד כ-50 מיליארד אירו יוזרמו אל הקרן ממדינות מחוץ לאירופה, ובכללן ארה"ב. זאת, בכדי להגדיל את יכולת הקרן שלה לסייע בפתרון כולל של משבר החובות האירופי.

דבריו של שובל נאמרו על רקע פגישתם הצפויה של שרי האוצר של מדינות גוש האירו היום בבריסל. בוועידה זו שתתקיים ב-16:30 (שעון ישראל) בבלגיה בכדי לדון בהיקף הסיוע שיינתן לקרן. "המנהיגים ינסו לעשות כל האפשר לפני חג המולד אך בספק אם הם בכלל יצליחו לעורר אווירת חג בשווקים לאור אי הוודאות הגדולה", אמר קרסטן ברזסקי, כלכלן ב-ING Group בבלגיה.

דבריו של שובל מקבלים ביסוס גם מדבריו של יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי, שצוטט בשבוע שעבר על ידי שני סנטורים שנכחו בפגישה עימו, ואמר כי ה'פד' אינו מתכוון לסייע יותר למוסדות פיננסים באירופה במקרה והם ייקלעו לקשיים עקב משבר החובות האירופי, או להזרים כספים נוספים לקרן המטבע הבינלאומית (IMF).