"צפון קוריאה יכולה לייצר אטום; תמשיך למכור נשק לאיראן"

היותה של צפון קוריאה ספקית נשק בהחלט צריך להמשיך ולהדאיג אותנו בישראל", סבור ד"ר יעקב כהן, מהחוג ללימודי מזרח אסיה באוניברסיטה העברית ■ אולם למי שכיהן בעבר כשגריר ישראל בקוריאה, יש גם מסר מרגיע: "לא תהיה הפיכה בזמן חילופי השלטון"

"צפון קוריאה היא ספק נשק גדול מאד של טילים וטכנולוגיה לאיראן, סוריה ולוב - וזה בהחלט צריך להמשיך ולהדאיג אותנו כאן בישראל", סך סבור ד"ר יעקב כהן, מהחוג ללימודי מזרח אסיה באוניברסיטה העברית, לאחר היוודא דבר מותו של שליט צפון קוריאה קים-ז'ונג איל.

כהן, מזהיר בשיחה עם "גלובס" כי המגעים שמנהלת צפון קוריאה מול ארה"ב באשר להפסקת תהליכי העשרת אורניום כנגד אספקת מזון לתושבי המדינה, אינם מהווים פיתרון כולל מדיניות הגרעין של המדינה: "העשרת האורניום היא רק חלק קטן מהבעיה".

כהן מספר כי בשנים 2006 ו-2009 ביצעה צפון קוריאה שני ניסויים בנשק גרעיני שהכיל פלוטוניום, וכי הערכות גורסות כי למשטר כמות מספקת של פלוטוניום כדי לייצר לפחות כ-6 פצצות גרעין. "למרות שראוי לציין שלא יודעים לומר אם הניסויים הללו הצליחו במלואם", מציין כהן. "בכל מקרה, המו"מ עם ארה"ב נוגע רק להעשרת אורניום - ולא פלוטוניום".

הטלוויזיה הממלכתית של קוריאה הצפונית דיווחה הלילה על מותו של ז'ונג איל בן ה-69. קים, המכונה "המנהיג האהוב", היה בנו של מייסד המדינה ומנהיג הצפון משנת 1994. לאחרונה הוא החל להכין את בנו הצעיר לרשת את כסאו. על פי הדיווחים במדינה, הדיקטטור מת ביום שבת כתוצאה מהתקף לב שנבע מתשישות מנטלית ופיזית בשל עבודה מאומצת.

לדעתו של כהן בצפון קוריאה מסתמנת מגמה של "כמיהה לשינוי" על רקע חילופי השלטון, בעיקר בגלל המצב הקשה בו שרויים מרבית תושביה: "יש רעב קשה, ויש בעיית תשתיות", מספר כהן. "כל הניתוחים בצפון קוריאה מתבצעים באור יום בגלל שאין חשמל, אספקת המזון לקויה - והמשטר החדש כנראה ישים דגש על הנושא הזה. כעת הם יכולים לקבל אספקת מארה"ב על ידי הפסקת העשרת האורניום, אבל זו רק אחת הדרכים".

"לא תהיה הפיכה"

אולם לצד אזהרות בדבר הסכנה הביטחונית הטמונה במשטר הצפון קוריאני, לכהן - שגריר ישראל לשעבר בקוריאה - גם בשורות מרגיעות. הוא טוען כי אין לחשוש מיציבותו של המשטר החדש, למרות חילופי השלטון.

"החל משנת 2009 הכין קים ז'ונג-איל את בנו השלישי כיורש, מה שכלל הסכמה של שלושה גורמים מכריעים במשטר בצפון קוריאה בהם הצבא, המפלגה ומשפחת קים", מספר כהן. "העברת השלטון הזו פורסמה בציבור, והיא צפוייה להתרחש בצורה מסודרת. תהליך הורשת השלטון מבטיח שקט במערכת הפנימית, וכל ההתנגדויות כבר הוסרו".

- ייתכן שתהיה הפיכה, או מהומות אזרחיות?

כהן: "לא. אין צפי למהומות כמו שראינו באזור המזרח התיכון. הבסיס של המשטר אינו אידיאולוגי כמו במדינות קומוניסטיות למשל, וכל המערכת הבינלאומית - ארה"ב וסין מצד אחד, ויפן, רוסיה ודרום קוריאה מצד שני - מעוניינת לשמור על הסטטוס-קוו למרות חילופי השלטון".

גם לגבי השפעת המהלך על היציבות הכלכלית באזור, לכהן בשורות אופטימיות: "היציבות הכלכלית בסין ןבדרום קוריאה לא תלויה במה שקורה בצפון", הוא מסביר. "סין עסוקה בבעיות שלה, וכלכלת דרום קוריאה תלויה בהתפתחויות כלכליות בקנה מידה עולמי - הצמיחה שם יציבה, וזה לא ישפיע על שתיהן".

- ובכל זאת?

"חילופי השלטון כן עלולים להשפיע על כלכלת צפון קוריאה פנימה", סובר כהן. "אבל איך? אנחנו נראה בהמשך".