שרי האוצר הודיעו: נזרים 150 מיליארד אירו לקרן המטבע

(עדכון) - בפגישת שרי האוצר הייתה אמורה להגיע הסכמה על הזרמת 200 מיליארד אירו, אולם בריטניה התנגדה, והסכום קוצץ ל-150 מיליארד אירו בלבד ■ "הבהרנו שלא ניקח חלק בתרומות", אמר מקור במשרד האוצר הבריטי

לאחר שהיה נראה כי פגישת שרי האוצר של האיחוד האירופי הגיעה למבוי סתום, הודיעו היום שרי האוצר כי יזרימו לקרן המטבע הבינלאומית 150 מיליארד אירו בהלוואות דו צדדיות. זאת, לאחר שבריטניה הודיעה מוקדם יותר כי לא תשתתף בתוכנית.

"השרים אישרו היום שהמדינות החברות בגוש האירו יספקו 150 מיליארד אירו דרך הלוואות דו צדדיות לקרן המטבע", נאמר בהודעה שפורסמה מטעם שרי האוצר. בהודעה נאמר גם שצ'כיה, דנמרק, פולין ושוודיה מוכנות גם הן להשתתף בהלוואות, בתנאי שיעבירו את התוכנית בפרלמנטים המקומיים. בריטניה ציינה כי היא תשקול זאת בשנה הקרובה.

עוד נאמר בהודעה כי "האיחוד האירופי יקדם בברכה חברות ב-G20 וחברות חזקות כלכלית נוספות בקרן המטבע שיתמכו במאמצים לשמור על היציבות הכלכלית העולמית, על ידי כך שיתרמו להגדלת מקורות קרן המטבע".

בריטניה הודיעה מוקדם יותר כי לא תיקח חלק בתוכנית הזו: "הבהרנו שלא ניקח חלק בתרומות", אמר מקור במשרד האוצר הבריטי. מקור נוסף אמר כי "לא הושג הסכם בנוגע ל-200 מיליארד האירו". שוודיה הודיעה כי תסכים לקחת חלק בהלוואות, אולם בתנאים מסוימים.

שרי האוצר נפגשו היום (ב') בבריסל, בפגישה נוספת שמטרתה לדון בפתרונות העומדים על הפרק למשבר החוב באירופה. הפגישה שמה לה למטרה איפשור מתן הלוואות דו-צדדיות ממדינות אירופה לקרן המטבע הבינלאומית בהיקף 200 מיליארד אירו, כאשר 150 מיליארד יגיעו מתוך הבנקים המרכזיים באירופה. עוד בנושאי הפגישה מינוף קרן החילוץ האירופאית (EFSF) להיקף של טריליון דולר - עליו המליצו השרים באוקטובר האחרון, ודיון באיחוד הפיסקלי אותו מנסים להגשים.

בנאום שנשא בפני הפרלמנט האירופי, אמר נגיד הבנק המרכזי האירופי, מריו דרגי, כי "אין לי ספק בכלל בקשר לחוזקו של האירו. יש הרבה אנשים, בייחוד מחוץ לגוש האירו, שמשקיעים המון זמן במה שנראה לי כספקולציות חולניות - 'מה אם?'. לכולם יש תרחישים קטסטרופליים בקשר לגוש האירו".

עוד דיווח שאכזב מוקדם יותר היום, הגיע משר האוצר הגרמני וולפגנג שובל, שציין כי לפי ההערכות ארה"ב לא תגדיל את מעורבותה במינוף הונה של קרן המטבע - ולא תסייע לה למנף את ההלוואות אותן תוכל להעניק לכלכלות אירופה בעתות חירום, ככל הנראה בשל ההתנגדות הצפוייה למהלך מצד הקונגרס האמריקני. "וושינגטון לא תוכל להזרים כספים נוספים לקרן המטבע ללא אישור של הקונגרס, והממשל האמריקני דואג תמיד להבהיר זאת", דברי שובל.