מחפשים בילוי לחנוכה? נסו את מרכזי המבקרים בישראל

מי שנואש ממופעים יקרים ומיצה את השיטוט בקניונים, יוכל לשלב בלו"ז של חופשת חנוכה בילוי במרכז מבקרים ■ ברבים מהם הכניסה ללא תשלום, אך קחו בחשבון שתצאו עם שטיפת מוח קלה

מרכזי המבקרים נועדו בדרך-כלל למטרה ברורה: להגביר את אהדת הצרכן למוצר או למותג. הכניסה לחלק מהמרכזים הללו חינם, ובאחרים עולה עד 50 שקל. לרגל חופשת חנוכה קיבץ "גלובס" חוות דעת של מבקרים ב-9 מרכזים כאלה, מתוך עשרות הפזורים ברחבי הארץ.

המסקנה: זו דרך חביבה ללמוד כמה מרזי התעשייה (לא את המתכון של קוקה קולה אבל איך מנפחים במבה או מטהרים את מי השתייה), אך חבל שחלק מהחברות לא משקיעות בהתנסות חווייתית ומסתפקות במיצגי וידיאו. בסך הכול הילדים יוצאים מרוצים עם מעט יותר ידע וחשיפה לתחומים שונים (תהליך ייצור, סיפורים היסטוריים). אל חלק מהמרכזים שווה לנסוע במיוחד, בעוד שאחרים יכולים להשתלב "על הדרך" במהלך טיול באזור.

קוקה קולה: חוויה חושית

מרכז החושים של קוקה קוקה-קולה ממוקם בבני ברק והוא כולל עשרה אולמות על טהרת המשקה הפופולרי.

* מה בסיור? הדרכה בין החדרים השונים כולל התנסות אינטראקטיבית, הסבר על סיפורו של המשקה וההיסטוריה של החברה והצצה על תהליך הייצור.

* דבר המבקרים: "הביקור ארך כשעתיים והיה מעניין מאוד, משום שכלל גם הצצה על הייצור, וגם התרשמות מאוסף הפריטים של המותג, כמו אוסף פחיות ענק שלידו מצטלמים ומקבלים תמונה למזכרת יחד עם בקבוק משקה. הסרט היה מעניין וגם ההסברים והסיפורים של המדריכה. זו חוויה שנוגעת בכל החושים".

* מידת המסחור: גבוהה יחסית, אבל לא פוגמת בהנאה.

* כמה: 20 שקל, כניסה מגיל שמונה. נגישות לנכים. לתיאום מראש 6712226-03.

פתוח בימים א'-ה' בשעות 09:00-18:00.

בטר פלייס: לנסוע בלי דלק

מתחם התצוגה של המכוניות החשמליות של בטר פלייס באווירת עתיד ירוק ונקי, ממוקם בפי גלילות.

* מה בסיור? תצוגה חווייתית ואינטראקטיבית של המכונית החשמלית והפתרונות שמציעה החברה, כולל נהיגה מעשית בדגם רנו שצפוי לעלות על הכביש בשנה הבאה.

* דבר המבקרים: "הסיור אורך כשעה במהלכו צפינו בסרט, הרצאה והדרכה. הנהיגה נמשכת כמה דקות. לפני שהגעתי לביקור הייתי סקפטי וציני כלפי הקונספט ואחרי הביקור הפכתי לאוהד של העניין, אם כי אישית אין לי כוונה לרכוש בשנים הקרובות מכונית חשמלית. לסיכום מדובר בחוויה נחמדה מאוד".

כמה: חינם, לתיאום 7777222-073.

א'-ה' 9:00-18:00, ביום ו' עד 13:30. בחנוכה ייערך הפנינג כולל סדנאות יצירה לילדים.

מקורות: ביקור מעשיר

מרכזי המבקרים של מקורות פזורים ברחבי הארץ: כנרת, ראש העין, ירושלים, בנגב בצפון בקעת נטופה ועוד.

* מה בסיור? המרכז בבקעת נטופה שבאתר אשכול כולל סיור של כשעה וחצי עם הדרכה, הרצאה סרט והצצה על מפעל טיהור המים.

* דבר המבקרים: "הרצאה מעניינת על מקורות המים, דרכי ניקוז מפעל טיהור המים ואופן הגעת המים לישובים בארץ. גם הסרט מוצלח וממחיש את הנושא. המבנה חדשני ומעניין והביקור עשוי ומוגש בצורה מקצועית. נותן מושג על מה שנראה לנו טריוויאלי ויום יומי. מומלץ מאוד, כשהילדים נחשפים לתהליך המתוחכם שעוברים המים עד שמגיעים לברז. ממחיש היטב את המצב העגום של המים בישראל ושבאמת חבל על כל טיפה. הצפייה על מרכז הטיהור היא באמצעות משקפת.

כמה: חינם, מיועד לילדים מגיל 11. לתיאום: 270-250-800-1.

בנק ישראל: להבין מהי אינפלציה

מרכז המבקרים של בנק ישראל ממוקם בגבעת רם בירושלים.

* מה בסיור? במשך כשעה וחצי המבקרים נחשפים, גם באמצעות סרטונים, לדרכי התשלום העתיקות עוד בטרם הומצאו המטבעות, מסיירים בתערוכת מטבעות עתיקים וסדרת השטרות הישראלית הראשונה. תחנות אינטראקטיביות ממחישות מהי אינפלציה, כיצד מבצע הבנק את תפקידו העיקרי (שמירה על יציבות המחירים) ומה תפקידו העיקרי של נגיד בנק ישראל.

* דבר המבקרים: "תערוכת המטבעות מעניינת והמרכז נחמד. בסך הכול ביקור חביב שמעניק לילדים מושג על התפתחות אמצעי התשלום לאורך התקופות. אם נמצאים בסביבה אפשר לשלב בטיול".

* כמה: חינם, בתיאום מראש. מגיל 8. נגיש לנכים. 8282556-02. פתוח מ-21.12 עד 28.12 מהשעה 9:30 עד 14:00.

דואר ישראל: מסחור ופספוס

ממוקם בבית המיון תל-אביב ומציע הצצה על תהליך המיון של דברי דואר ולמידה על שירותי הדואר. משך הפעילות: כשעתיים.

* מה בסיור? צפייה בתמונות של משאיות דואר, סרטון תדמית של הדואר, צפייה בטכנולוגיה של אתר הדואר, צפייה במיון מכתבים ותחרות חלוקת דואר.

* התנסות: אין, הביקור פאסיבי.

* דבר המבקרים: "בכניסה יש חנות והמדריך מבטיח לילדים שההורים יכולים לרכוש להם מה שהם רוצים. במהלך הביקור מקבלים דף ומעטפה למשלוח מכתב אבל לא בול להדביק עליו כך שהמכתב לא מגיע ליעדו. בשורה התחתונה, הביקור מפוספס לחלוטין וחבל, סיור כזה יכול היה להמחיש למבקרים על ראשית ימי הדואר, מה היה לפני עידן האי-מייל".

* מידת המסחור: גבוהה מאוד.

* כמה: 15 שקל. מיועד לגילאי 8 ואילך. בתיאום במוקד הדואר 171. א'-ה': 10:00-18:00.

עלית: לא מכינים שוקולד

מרכז המבקרים ממוקם בנצרת עלית ומאפשר לראות, להריח ולטעום ממוצרי השוקולד של עלית (פסק זמן, שוקולד פרה, עוגות, מסטיקים).

* מה בסיור? התכנית מותאמת לאופי הקבוצה (המונה בין 20 ל-50 איש) וכוללת צפייה בסרט תלת-ממד קצר, סיור באגפי הייצור של המפעל לרבות הצצה על אופן הכנת השוקולד והממתקים. בתום הביקור שאורך כשעה וחצי מקבלים שי מתוק (של מגדים).

* דבר המבקרים: "הביקור מאכזב ביחס לביקור במפעל שוקולד. הסרט אינו מוצלח ומתעלם מההיסטוריה של עלית (הדגש רק על שטראוס). במפעל נחשפים בעיקר להמון ידיים אורזות, ללא כל התנסות, ובסוף מגיעים לחדר שרק בו מותר לאכול חטיפי שוקולד שמונחים בכמה קערות. אסור לצאת עם הממתקים. הביקור חביב, אם כי הילדים השתעממו ברוב חלקיו".

* כמה: 18 שקל, מגיל 6 (מותנה בהצגת ת"ז). א'-ד' 09:30-16:30, יום חמישי עד 12:30.

תנובה: ללא התנסות אמיתית

מרכז המבקרים של תנובה ברחובות מציע הצצה על הדרך שעושה החלב מהפרה ועד המקרר בבית.

* מה בסיור? הסיור, שנמשך כשעה, כולל ביקור בכמה חדרים, ללא אפשרות להיכנס למפעל עצמו; הסבר; צפייה בסרט עם אפקטים של כיסאות הזזים במהלכו; מילוי שאלות טריוויה בעמדת מחשב ותצפית על המפעל.

* דבר המבקרים: "חבל שאין שום התנסות בייצור גבינה או חלב, מה שיכול היה להיות חוויה לילדים בעיקר. הסיור מעניין אך לא חווייתי מספיק וחבל. הצפייה במכונות המפעל אורכת זמן קצר והמיקום המרוחק משאיר תחושת החמצה. בכל מקרה, זה בילוי זול, מהנה ומלמד אם כי אפשר היה לצפות לתוכן עשיר שמערב את המבקרים בתהליך הייצור. בסוף הביקור מקבלים מעדן קרלו, שוקו ומדבקות".

* מידת המסחור: קיימת במידה סבירה.

* כמה: 18 שקל, מגיל חמש (בהצגת תעודת זהות). ימים א'-ה' 09:00-14:00. בתיאום מראש.

אסם: למעריצים של במבה

הבית של במבה אסם ממוקם בחולון ומציע חוויה שכולה סגידה לחטיף.

* מה בסיור? קבלת פנים עם התינוק של במבה, צפייה בסרט תלת-ממד באולם גדול ויפה והסברים על אופן ייצור הבמבה.

* דבר המבקרים: "ההסברים על אופן הייצור (כולל העברת מסר כי מדובר במוצר בריא שאינו מכיל צבעי מאכל) מאפשרים לצופים לקחת חלק (בכאילו) בתהליך עשיית הבמבה. אין התנסות מעשית אלא צפייה על קווי הייצור והאריזה. הסרט המוקרן חמוד ושובה את לב הילדים.חבל שאין התנסות מעשית או חווית יצירה. בסוף הסיור מקבלים שקית במבה".

* רמת המסחור: גבוהה. בובות בדמות התינוק של במבה מחייכות ברחבי המתחם, כשהילדים זוכים לנשנש במבה לאורך כל הסיור.

* כמה: חינם. לתיאום מראש: 1-700-707606. ימים א'-ד', 9:00-17:30, שעות הסיורים ביום ה': 09:00-10:00.

דה קרינה: הביקור לא זול, אולם יש התנסות

דה קרינה הינו מפעל בוטיק המייצר שוקולד בעבודת יד. קרינה צ'פלינסקי, השוקולטיירית, היא דור שלישי למשפחת יצרני שוקולד מארגנטינה, שעלתה לארץ והקימה את המפעל בעין זיוון שבגולן. מרכז המבקרים, הממוקם כמובן בעין זיוון, מיועד לפריקים של שוקולד.

* מה בסיור? סרט של כרבע שעה על הפקת השוקולד, תהליך הייצור ועל המפעל עצמו, מפגש עם מכונות השוקולד, והסבר מבעד לחלון זכוכית על אופן הכנת פרלינים, ועל ייצור "מקופלת". בשלב הבא עוברים לחדר טעימות להורים ולילדים ובסוף סדנת שוקולד מעשית שבה כל אחד מכין שוקולד עם אפשרויות רבות של קישוט. בסוף הסיור מקבלים גם קופסת פרלינים.

* דבר המבקרים: "לא הכרנו את השוקולד לפני כן, והוא מאוד טעים. מידת ההשתתפות בסיור מסתכמת בסדנה שבה גם ההורים וגם הילדים מכינים שוקולד ומקשטים לפי הכנסתו למקפיא. היה נחמד, הילדים מאוד נהנו (הגדולים נהנו גם מהסרט, בני השש פחות)".

* כמה: 50 שקל (הדרכה סדנה). לתיאום 6993622-04, dekarina@einzivan.com. בימי חול פתוח בשעות 09:00-17:00, בימי ו' פתוח עד 15:00. נגיש לנכים.