"סביר שבקרוב נראה 'תרחיש ליהמן ברדרס' באירופה"

משקיעים רבים בארה"ב לא "קונים" את ה"בזוקה" שיורה היום הבנק המרכזי האירופי ■ סוחר מניות: "מבחינתי תוכנית הבזוקה האירופית היא מעין פלסטר על פציעת ראש קשה"

משקיעים רבים בארה"ב אינם מאמינים לתוכנית ה"בזוקה" שמתכנן הבנק המרכזי האירופי (ECB) להשיק היום (ד'). במרכזה של התוכנית, עומדות שתי הלוואות לטווח ארוך של כ-3 שנים שיוענקו לבנקים המקומיים, במטרה לאושש אותם מהקפאון שבו הם נמצאים, עם אופציה לפירעון מוקדם כעבור שנה.

ומהו ההגיון מאחורי התוכנית? מובילי המדיניות הכלכלית באירופה, בראשות נגיד ה-ECB מריו דרגי, מקווים כי הבנקים באירופה ישתמשו בהלוואות ארוכות הטווח לרכוש אג"ח ממשלתיות של כלכלות אירופה השקועות בחובות, במטרה ללחוץ מטה את התשואות עליהן. בנוסף, מקווים בבנק האירופי כי ההלוואות הללו, הניתנות לבנקים בתנאים מועדפים, ישחררו מעט את לחץ האשראי בשווקים ויזרימו הון למערכת הפיננסית באירופה, הסובלת מהאטה ניכרת.

"סביר להניח שבתקופה הקרובה אנחנו נראה אירוע של פשיטת רגל באירופה, בסדר גודל לקריסת בית ההשקעות ליהמן ברדרס בארה"ב", אומר בריאן קלי, סוחר מניות בחברת המסחר שלטר הרבור קפיטל.

"מבחינתי תוכנית הבזוקה האירופית היא מעין פלסטר על פציעת ראש קשה", הוא מוסיף."לדעתי יהיה פשוט יותר אם ה-ECB פשוט ירכוש בעצמו כמות גדולה של אג"ח ממשלתיות".

"במידה ותוכנית ה'בזוקה' תצא אל הפועל סביר להניח שהבנקים האירופים הגדולים כלל לא ישתמשו בה, שכן הם יצטרכו להגדיל את המינוף שלהם ולסכן את עצמם ואת הדירוג שלהם", אומר קלי.

קלי מוסיף: "הבנקים הקטנים, לעומת זאת, דווקא יהיו מעוניינים להשתמש באופציה המסוכנת הזו כי כבר אין להם מה להפסיד, התוכנית תאפשר להם מצד אחד להלוות כספים מהבנק המרכזי בריבית של 1% ומצד שני לרכוש אג"ח בריבית של 6% למשך 3 שנים, כך שהם יוכלו להגדיל את ההון שלהם. לכן, לדעתי זהו לא הפתרון הכולל למשבר החובות שאירופה שרויה בו כיום".