"בקיץ הקרוב אנשים יהפכו מכוניות ברחובות הערים"

שלמה בוחבוט, יו"ר מרכז השלטון המקומי, מזהיר מהתפרצות אלימה של המחאה החברתית: "אם הממשלה לא תבין שהמחאה לא מתה כולנו נהיה בצרות"

שלמה בוחבוט, יו"ר מרכז השלטון המקומי, מזהיר היום (ד') שוב מהתפרצות אלימה של המחאה החברתית - אולי כבר בקיץ הקרוב. בכנס השלטון המקומי שנערך במרכז הבינתחומי בהרצליה נשמעו קולות ברורים המזהירים נגד חזרתה של המחאה החברתית בקיץ הקרוב, כאשר את הדברים החריפים ביותר אמר כאמור בוחבוט.

"אם הממשלה לא תבין שהמחאה לא מתה כולנו נהיה בצרות", אמר בוחבוט. "בקיץ הקרוב אנשים יהפכו מכוניות ברחובות הערים. ניסיתי לתת גב למחאה החברתית והיו גם ראשי רשויות שיצאו נגד. זה היה מסיבות פוליטיות. אני לא מבין למה אביגדור ליברמן לא מאיים לפרק את הקואליציה גם על הנושאים החברתיים".

בוחבוט מתח ביקורת גם על ראשי הרשויות החברים בליכוד ואמר: "יש 40 ראשי רשויות מהליכוד; הם צריכים ללכת לשר האוצר ולהגיד לו שאם הוא או הפקידים לא יעשו ככה וככה - ניפגש בבחירות. אני קורא לאיציק שמולי ואנשי המחאה להקים מטה משותף. עם כל הכבוד לוועדת טרכטנברג - לא ראיתי שם אף אחד מהשטח, אף אחד מהאנשים הפשוטים שמכירים את הבעיות".

אטיאס: "אין העדפה למשפחות מרובות ילדים"

במסגרת פאנל בנושא מצוקת הדיור עסקו בשאלות האם ניתן לפתור את מצוקת הדיור ללא דיור ציבורית והאם מכרזי הדיור למשתכן מחליפים את הדיור הציבורי. שאלות אלו הופנו אל שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס. אולם עוד לפני שהספיק לענות התפרץ לעברו ראש עיריית רעננה, נחום חופרי, ואמר: "אני מציע שינוי בקריטריונים לדיור בר השגה. למי אתה מייעד את הדיור בר השגה? רק למשפחות עם שבעה ילדים ומעלה?".

"אני עוסק במצוקת הדיור ומנסה לאפשר לזוגות הצעירים לרכוש קרקעות. לטפל במחסור בהיצע שפגשה ריבית היסטורית נמוכה שדחפה הרבה משקיעים לשוק", פתח ואמר אטיאס, "מה מציק לראשי הרשויות - הם רוצים לבנות אבל אין תקציבים. העברתי החלטות שמבוצעות כדי לתת תמריצים לרשויות כדי לפתח את הערים. נותנים על כל אחד 4,500 שקל למוסדות ציבור - 7,000 לערי הפריפריה. אנחנו גובים מראש תשלום עבור השטחים הציבוריים הפתוחים. מה עוד צריכים לעשות? עניין ההנחות בקרקע - אתייחס לזה בלי פופוליזם - נאבקתי במשרד האוצר שהקרקע תשרת את האזרחים ולא את המדינה. המחירים עלו בגלל העובדה שמכרזים נסגרים רק במחיר הגבוהה ביותר שניתן עבור הקרקע והקבלנים התחרו בניהם על מחירי המכרזים. קיבלנו תוצאות של 700 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור. יזמתי הצעה שפרמטר המחיר לא יקבע - קובעים המחיר מראש וההצעה תהיה על מחיר הדירה מראש. שיהיה מיועד רק לחסרי דיור ורוכשי דירה ראשונה".

אטיאס התייחס גם לגבי הקריטריונים: "להלן הקריטריונים. זוגות צעירים חסרי דירה. לקבוע 3 קבוצות - ללא ילדים, ילד אחד או עד 3 ילדים. לא תינתן העדפה למשפחות עם יותר ילדים. חוזרים על השקר הזה פעם אחר פעם ואני אומר זאת שוב. לא תהיה העדפה כזו וכבר אמרתי את זה באוגוסט האחרון. לא נעניש את המשפחות המרובות ילדים אבל לא נעדיף אותן".

פרופסור, רפי מלניק, שהיה חבר בוועדת טרכטנברג, דיבר על כך שחלק נרחב מהמלצות הדוח לא יושם והזהיר כי "דוח טרכטנברג יקום או יפול על סעיף החינוך. אם לא ייושמו ההמלצות בתחום זה אין לי ספק שהמחאה החברתית תחזור ביתר שאת בקיץ הקרוב. גם הנושאים האחרים חשובים אבל יום לימודים ארוך, חוק חינוך חינם ושאר הדברים עלייהם דיברנו בדו"ח חייבים להיות מיושמים".