"בנקים באירופה לא ירכשו אג"ח כמו 'טאטאלע'; אין פיתרון"

יניב פגוט מקבוצת איילון, בשיחה עם "גלובס" על מהלך הבנק האירופי למתן הלוואות לבנקים ■ מעריך: "התשואות על האג"ח ישובו לעלות, וה-ECB יתערב כשיצמידו לו אקדח לרכה"

"אם היו נותנים לך כסף בחינם, לא היית לוקח אותו? המהלך של הבנק האירופי הוא פיתרון טוב לנזילות, אבל זה לא פיתרון לפירעון חובות", כך מעריך היום (ד') יניב פגוט, האסטרטג הראשי בקבוצת איילון, בשיחה עם "גלובס".

לדבריו של פגוט, הבעיה המרכזית של אירופה היא פירעון החובות הכבדים בהם שקועות כלכלות דוגמת איטליה, ספרד ויוון - בעיה שהמהלך המרכזי של הבנק האירופי (ECB) היום, לא נוגעת לה.

ה-ECB, נזכיר, השיק היום רשמית שני מכשירי הלוואות ארוכות טווח לכ-3 שנים, בריבית כמעט אפסית (סביב ה-1%), עם אפשרות לפירעון מוקדם לאחר שנה. הרציונאל: תקווה כי הבנקים באירופה ישתמשו בהלוואות ארוכות הטווח לרכוש אג"ח ממשלתיות של כלכלות אירופה השקועות בחובות, במטרה ללחוץ מטה את התשואות עליהן.

"הבנק המרכזי יצטרך להתערב"

אולם, למרות המהלך, פגוט מסרב להתלהב: "לא מדובר בפיתרון מלא. זה לא יוביל את התשואה של האג"ח הממשלתיות באירופה לרדת ל'אזור הנוחות' הנדרש. סוכנויות הדירוג ימשיכו להוריד דירוגי אשראי, וגם ה-CDS-ים (חוזים נגד חדלות פירעון באג"ח - ג.ק.) ותשואות האג"ח ישובו לעלות - ואז הבנק האירופי יצטרך בסופו של דבר להתערב".

להערכת פגוט, מריו דרגי יו"ר ה-ECB, יצהיר על רכישה רחבה של אג"ח ממשלתיות בעצמו, רק "אם האקדח יהיה על הרכה של הבנק". בינתיים, "הבנק המרכזי אמנם עושה הרבה, אבל עדיין לא עושה מספיק".

עם השקת ההלוואות היום, הכריז ה-ECB על ביקושים גבוהים בהיקף של כ-490 מיליארד אירו - כאשר כ-523 בנקים ומוסדות פיננסיים הגישו בקשה להלוואות. הכסף אמור לזרום בנתחים למוסדות הרלוונטיים, החל ממחר.

- איך אתה מפרש את הביקושים?

פגוט: "לא צריך לצאת מפרופורציות לחשוב שפיתרון לבעיית הנזילות יפתור בעיות של חובות או של צמיחה. עם פטיש לא פותחים ברגים. לתת לבנקים תוכנית של 'אכול כפי יכולתך' עם ריבית כמעט אפסית, זה מהלך שמאפשר לבנקים לקחת את הכסף - אבל המבחן הגדול הוא, מה יעשו הבנקים עם הכסף".

בשוק כאמור, מקווים כי הבנקים ישתמשו בכסף כדי לרכוש אג"ח ממשלתיות של כלכלות "חלשות", כמו גם להעניקו כאשראי ללקוחות - עסקים בינוניים וקטנים, וכן לקוחות פרטיים. במילים אחרות: התקווה היא שהבנקים ישתמשו בכסף גם כדי להגדיל את הנזילות ולתמרץ את המערכת הפיננסית.

פגוט, מנגד, מטיל בכך ספק: "לבנקים יש בעיות משלהם, הם צריכים להעלות את הלימות ההון שלהם ולפרוע חובות בשנה הבאה", הוא מסביר. "אני חושב שהבנקים יהיו מאד זהירים ולא יסתערו על האג"ח. אנחנו יודעים שהם לקחו את הכסף, אבל אנחנו לא יודעים מה יעשו איתו".

סיכון למכה רצינית

הבנקים באירופה צריכים לגייס כ-114 מיליארד אירו עד אמצע שנת 2012, בכדי לעמוד בהקשחת דרישות הלימות ההון מהמוסדות הפיננסיים באירופה. הבנקים, נזכיר, נדרשים להציג יחס הלימות הון של כ-9% עד אמצע השנה הבאה, דד-ליין שהוקדם משנת 2014 לאור משבר החוב. בנוסף, לבנקים חובות בהיקף של 600 מיליארד אירו לבעלי האג"ח, אשר צפויים לעמוד לפירעון בשנה הבאה.

"הבנקים לא ילכו כמו 'טאטאלע' וירכשו אג"ח", מסביר פגוט. "אם הם ירכשו בכמויות, ערך האג"ח יירד, ולמעשה יוביל לפגיעה במאזנים של הבנקים ו'ילכלך' את הספרים שלהם. סוכנויות הדירוג מתמקדות בדבר הזה, והבנקים יכולים לחטוף מכה רצינית. זה משחק מסוכן".

- אז מה כן מהווה פיתרון, לדעתך?

פגוט: "מדובר בצעד נכון, ואין ספק שהנגיד החדש באירופה מספק מדיניות מוניטארית ברוח חדשה. אבל, זה לא יחליף את העובדה שהבנקים הם לא הגורם שאמור לטפל במשבר החוב, אלא הבנק האירופי".

גם בארה"ב בזמן משבר 2008, לאחר הטיפול בנזילות הפדרל ריזרב פנה לתוכנית הקלה כמותית - מה שאנחנו עדיין לא רואים באירופה. המהלך הוא חיובי, אבל לא פיתרון וממש לא תוכנית. הבנק המרכזי בסופו של דבר ירכוש אג"ח בכמויות גדולות - הוא יפעיל את ה'ביג בזוקה', רק כנשק יום הדין".