תכירו: המאפייה מבקה אל-גרבייה שמייצאת לניו-יורק ושווייץ

מאפיית עומר אלסבע שיגרה לפני כחודש את משלוח הפיתות הראשון שלה לשוויץ ■ האופה-יצואנית הנרגשת, איזדיהר גינאים, רוצה למכור פיתות בטעמים לתושבי ניו-יורק

לפני כחודש, כשמלגזה העמיסה על גבי משאית את עשרות משטחי הפיתות המוקפאות שאפתה במאפיה שלה שבבקה אל גרביה, איזדיהר גינאים הרגישה שהיא יכולה לנעוץ דגל על פסגה נוספת: היא טיפסה אליה במסע מפרך שנמשך שנים, נושאת שקים של קמח לבן ומסביב- כל הזמן חומו של הטאבון: "הגשמתי חלום", היא אומרת עכשיו, נרגשת, מרשה לעצמה לחייך חיוך של מנצחת: "במשך שנים חלמתי לייצא את הפיתות שלי. עכשיו זה קורה וזה מחייב. צריך לעמוד באיכות, בלוחות הזמנים, לעמוד בציפיות".

משלוח הפיתות הראשון של גינאים, שמנהלת ביחד עם בעלה עומר את המאפייה המשפחתית "עומר אלסבע" כבר הגיע אל המרכולים ואל רשתות השיווק של שוויץ לפני כחודש. את הדרך לשם הפיתות עשו בתא קירור של אנייה, לא לפני שהוקפאו לטמפרטורה של מינוס 40 מעלות שתבטיח טריות. בשבועות הקרובים ייחשפו לפיתות של עומר אלסבע שמבקה אל גרביה גם צרכנים מדנמרק וכל אלה, הם רק הכנה לקראת השוק הגדול באמת שלקראתו מתכוננת גינאים כבר חודשים: המרכולים של ניו יורק, שאליהם היא מתכוונת לחדור עם סדרת מוצרים חדשה שמבוססת על פיתות במגוון טעמים: "הרחבת הפעילות שלנו עכשיו והייצוא של התוצרת, מאפשרים לנו להעלות את הרמה, לשפר עוד יותר את האיכות, להרחיב את התשתיות, לייצר יותר. כולם מרוויחים מזה. לא הכל זה כסף", היא אומרת.

היא התחילה ב 1985 בקטן, כשבעלה, עומר יזם הקמה של מאפייה משפחתית שמכרה פיתות, לאפות, בגטים וסוגי לחם לתושבי בקה והסביבה. עם השנים הביקוש גדל, המאפיה צמחה, צברה קהל לקוחות נאמן- תחילה במגזר הערבי במשולש ומאוחר יותר גם במגזר היהודי. בשנים האחרונות העסקים המשיכו לפרוח, המאפייה המשיכה להתרחב והחלה לשווק את התוצרת שלה לחברה בת של שופרסל, גדרון שמייצרת מאפים שנמכרים בחנויות הרשת: "כל הזמן הקפדנו להתרחב, ידענו שההצלחה טמונה בהתמדה. דאגנו שיבואו לכאן משגיחי כשרות, כדי שנוכל לעבוד עם קהל לקוחות יהודי. ההתפתחות של הפעילות שלנו באופן שאנחנו מתחילים לייצא- היא שלב נוסף, מבחינתנו טבעי", מספרת.

במכון הייצוא אומרים שהמעורבות של חברות מהמגזר הערבי ביצוא עוד רחוקה מלהיות מובנית מאליה, כך שהסיפור של איזדיהר גינאים עוד ישמש את אנשיו במאמץ הכולל לעידוד ולהרחבת הייצוא של תוצרת ממגזר זה. גינאים זכתה לסיוע של מכון הייצוא, בדרך לשיווק הפיתות הראשונות לשוויץ, במסגרת מדיניות המכון להגביר את היקף פעילות הייצוא מהמגזר הערבי. בשנתיים האחרונות המכון מפעיל את התכנית שנקראת "תבל", ובמסגרת השתלמו יותר מ- 20 יצרנים מהמגזר הערבי. בתכנית, בה שותפה גם הרשות לפיתוח כלכלי במגזר הערבי והצ'רקסי שבמשרד התמ"ת, זוכים המשתלמים לייעוץ ולליווי לקראת צעדים ראשונים לזיהוי שוקי יעד אפשריים ; נחשפים להיבטים הפרקטיים שבתחום הייצוא; מקבלים סיוע באיתור מפיצים ולקוחות ועוד.

לדברי יו"ר מכון הייצוא, רמזי גבאי בשנת 2010 ייצא המגזר הערבי בהיקף של כ- 30 מיליון דולר, פחות מ- 0.1 אחוז מכלל הייצוא הישראלי וזאת כשהוא מונה כ- 20% מאוכלוסיית המדינה: "הגדלת המשקל של המגזר הערבי בתוצר הלאומי, תוך יצירת רווחה כלכלית לאוכלוסייה הערבית בישראל, יכולה להיעשות רק דרך הגדלה משמעותית של היקפי הייצוא מהמגזר ושילוב עובדים וחבורת מתוכו בייצוא", אמר.