חיטה או תירס - מי יספק את הסחורה ב-2012?

לאחר שנים של מתאם גבוה בין מחיריהם, לאחרונה מצליחים מחירי התירס לעקוף את מחירי השיא של החיטה *האם זו תהיה ההזדמנות בשוק הסחורות החקלאיות בשנה הקרובה / ליטל איסטמטי

שוק הסחורות החקלאיות עבר לא מעט תהפוכות בשנים האחרונות, כתוצאה מהשפעות עונתיות, תופעות אקלימיות ושינויים מאקרו-כלכליים. כשוקי המניות, גם הוא ידע ראלי מרשים בין השנים 2009-2010. אלא, שמאז מארס השנה ירד מדד מחירי הסחורות האמריקני CRB בכ-19%, ובנוסף מספר החוזים העתידיים על סחורות ירד לשפל של 31 חודשים.

האם הירידה בהימור על הסחורות צריכה להדאיג? לפי אמיר כהנוביץ, כלכלן המאקרו הראשי של כלל פיננסים, נראה שלהיפך. "ההיסטוריה מראה שירידה בהימורים על הסחורות שיקפה בעיקר את הירידות שהיו ולא ירידות שיהיו. למעשה, השפל הקודם בהימורים על סחורות היה ב-28 באפריל 2009, ומאותו יום השלימו הסחורות בתוך שנתיים עלייה של כ-68%", הוא מציין.

כהנוביץ מעריך שהביקושים לסחורות ימשיכו להיות חזקים, כאשר הם משמשים גם כאפיק השקעה בתקופה בה נשחקת ההשקעה בניירות ערך. עם זאת הוא מציין כי "חלק גדול מההשפעה על כיוון המחירים תהיה לעוצמתו של הדולר, אשר במידה שיחזור להיחלש לאחר גל העליות האחרון, ימשוך את מחירי הסחורות לירידה".

שתי הסחורות החקלאיות שריכזו עניין רב בשנה החולפת היו החיטה והתירס. לאחר שמחיריהן עלו וירדו בהתאמה כמעט מושלמת במשך שנים ארוכות, התהפכה המגמה ומזה תקופה שמחירי התירס מצליחים לעקוף את מחירי השיא של החיטה.

האם אנומליה זו מהווה את ההזדמנות בשוק הסחורות החקלאיות ל-2012? ואיזו סחורה עדיפה מהשתיים? הנה מה שחושבים מומחי השקעות:

לונג על החיטה, שורט בתירס

"מאחר שהמתאם צפוי להישמר והמחירים אינם בשיא כרגע, נוצרה הזדמנות טובה למשקיעים להיכנס", סבור אורן קפלן, סמנכ"ל בכיר בבית ההשקעות מיטב. "בשל השינויים בהרגלי הצריכה, הגידול באוכלוסייה, שינויי אקלים וכדומה, מחירי הסחורות יעלו וישמרו על רמות גבוהות".

לגבי האנומליה הנוכחית בין החיטה לתירס, קפלן מאמין כי מדובר באסטרטגיה בעלת אחוזי הצלחה גבוהים יחסית מבחינה היסטורית. "במשך שנים נהגו ספקולנטים לסחור בצמד הסחורות, מתוך הנחה שפער המחירים נפתח ונסגר באופן קבוע. כעת, החוזים העתידיים צופים עלייה של מחירי החיטה וירידה בתירס, כך שמי שמעוניין - כדאי שיפעל מהר".

בעקבות צניחת המרווח והפער החיובי לטובת התירס, ממליץ קפלן לקנות חיטה ולמכור תירס. "המפולות הן הנקודות האטרקטיביות. הרמות הנוכחיות לא בשיא, ולכן התקופה הנוכחית דווקא מעניינת למי שמעוניין להשקיע בטווח הארוך", הוא אומר, אך מזכיר עם זאת כי מדובר בהשקעה שאינה מתאימה לשונאי תנודתיות, וכי מסחר המבוסס על יחס כרוך בסיכון.

"השקעה בסחורות מאוד מקובלת בעולם, בניגוד לישראל. פה יש בעיה של היכרות עם השוק, ולכן מתייחסים לסחורות רק כחלק מרשימת מכולת", אומר קפלן, ומציע לפיכך למשקיע הישראלי הממוצע להיחשף לסחורות באמצעות קרן מתמחה, בשל הפיזור והעלויות הנמוכות. כן הוא מציין, כי בחו"ל יש מספר קרנות סל (ETF) וחוזים עתידיים, אך הם מתאימים למשקיעים גדולים ומתוחכמים, ופחות כדאיים למשקיע מהשורה.

התירס יזנק בטווח הקצר

דורון דגול, אנליסט סחורות בבנק אגוד, מציין כי הסחורות החקלאיות נתונות לשינויים פתאומיים ובלתי צפויים, כגון שינויים במזג האוויר. "בגדול, נראה שתחום החקלאות כולו ימשיך להתקרר בטווח הקרוב", הוא מעריך, ומוסיף כי בתירס יש אמנם סיכון גדול כרגע, כי יש לו עוד לאן לרדת, אבל המחסור בסחורה יהווה משקל נגד לירידות. "לא ברור אם עכשיו בדיוק הזמן לקנות תירס רק בגלל שנגמרה השנה, אבל גם אם המחיר יירד עוד, בסוף הוא כנראה יתקן למעלה", לדברי דגול. "הבעיה היא שזה יכול לקחת זמן. מצד שני, אפשר לאסוף בירידות".

דגול מציין כי ספקולציות לגבי התירס ניתן לעשות לחודשים הקרובים, משום שלרוב המחיר שלו עולה בתחילת שנה. עם זאת, למרות שהחיטה כרגע לא נראית במצב טוב יותר, מבחינת היחס בין ההיצע לביקושים מצבה סביר. "בסופו של דבר זאת סחורה בסיסית במזון, וכשהתירס יעלה גם היא תעלה", מסביר דגול ומוסיף גם כי כרגע החיטה מתומחרת נמוך יחסית לתירס.

במבט קדימה, מעריך דגול כי ככל שיעמיק המיתון ותגבר ההאטה, הסחורות החקלאיות לא יתרוממו. זאת, שכן המחירים ירדו אמנם אבל בחלק מהסחורות הם עדיין גבוהים היסטורית, והשילוב עם פוזיציות הלונג הגבוהות של הסוחרים מעמיד את המשקיעים בפני סיכון שהמחיר עלול לרדת.

לאלו המעוניינים להיחשף לשוק הסחורות באמצעות קרנות סל, נציין את קרן הסל הסחירה ביותר בתחום - DBA. בארץ, קיימת תעודת הסל "קסם חקלאות".

הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בני"ע ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם