והרי התחזית לסיכון

על הסקאלה: האם אנו בפתח "סוף הניסוי" או שנקבל את "הטובות בתשואות ב-10 שנים"?

רגע לפני סוף השנה פרסם איגוד קרנות ההון סיכון האמריקני (NVCA), תחזית לגבי 2012. בשונה מתחזיות קודמות ודומות, מדובר בשורה ארוכה של ציטוטים מפי אנשי ההון סיכון האמריקני. כל אחד וזווית הראייה שלו.

מגוון התחזיות מאפשר לראות את כל הספקטרום בתעשייה. דווקא ההתייחסויות של הפרטים עושה את התחזית הזאת למעניינת ולא סטטיסטית.

אנשי ההון סיכון האמריקנים דיברו בכנות והביעו מגוון של דעות. למה הם הרגישו חופשיים? אולי בגלל שמדובר בתעשייה כל כך גדולה. ניסוי דומה שהיה נערך בישראל, תרשו לנו לנחש, לא היה מוליד תשובות כנות. אנשי ההון סיכון הישראלים כבר מכירים בעובדה שהתעשייה כבר לא תתאושש כנראה ותהפוך לאפיזודה בדברי הימים. למרות זאת, הם שומרים על פאסון בנוסח "הכול יהיה בסדר".

"ההתחלה של הסוף"

מי שצריך למצוא חיזוקים לתחזית של עצמו לשנה הבאה עלינו יוכל ככל הנראה למצוא מישהו שחושב כמוהו. התחזיות שסיפקו 500 אנשים נעות על ספקטרום רחב - החל בהערכות קודרות ושחורות וכלה באמונה שההצלחה הגדולה נמצאת מעבר לפינה. חלק מדברים על הקלינטק, אחרים על מדעי החיים. יש שמאמינים בחברות העובריות החדשות, אחרים מאמינים שמדובר בבועה.

אחת התחזיות מתייחסת להייפ במימון חברות עובריות: "2012 היא ההתחלה של סוף הניסוי הגדול - יותר מדי חברות עובריות מומנו", אומר מייקל גרילי, שותף בקרן ההון סיכון פלייברידג'.

האם יהיו יותר הנפקות ראשונות ב-2012? ג'ון בקוס (Backus), שותף בקרן ניו אטלנטיק ונצ'רס חושב שכן: "יותר חברות מגובות הון סיכון יגיעו אל השוק הציבורי ב-2012, יותר מאשר בשנת 1999. כולן חברות טובות. שישה חודשים אחר כך, הן יאבדו את שוויין". האם משקיעי ההון סיכון יספיקו לממש את האחזקות שלהם בחברות שיצאו לשוק הפומבי, לפני שיתחילו לצלול ולאבד שווי? לא בטוח, משום שמשקיעים אלה בדרך כלל יכולים לממש אחזקות בחברה שיצאה לשוק הפומבי רק אחרי חצי שנה שבההיא נסחרת.

יש מי שמגלה אופטימיות מזהירה ונחושה. שווה יהיה לחזור אליו בעוד כמה שנים. רובקט ליפטק, בכיר בקרן קלרוס ונצ'רס קובע ש "ההון סיכון ייצר את התשואות הטובות מעולם, בעשר השנים הקרובות".

מי שמפגין קצת יותר זהירות הוא סנג'יי סובהדר (Sanjay Subhedar) מסטורם ונצ'רס. "2012", הוא מעריך, "תהיה שנה שבה קרנות ההון סיכון יחזירו יותר כסף ממה שהם ייקחו".

ומה באשר לנבואות הזעם? "תעשיית ההון סיכון תישאר תעשייה שאינה מובנת על ידי ההמונים והממשלות. היא תיספג בתוך הפרייבט אקוויטי", אומר מט פייטס אסנט ונצ'ר פרטרנס. ריק אנדרסון, מ-PTV חושב כמוהו: "תעשיית ההון סיכון בבעיה, אין הון, אין אקזיטים והתשואות נמוכות. צריך מודל עסקי חדשני לתחום".

batya-f@globes.co.il