ש"ס תוקעת יתד בארה"ב: להפיץ דעות או לגייס תרומות?

ח"כ נסים זאב: מטרתנו העיקרית היא להקים ערוץ להפצת דעותינו הפוליטיות באמריקה ■ הרב חנניה אלבז, מייסד "אגודת ידידי ש"ס בארה"ב": "הדבר החשוב ביותר הוא לגייס כסף; בלי כסף אין בחירות"

ש"ס מנסה לתקוע יתד בקהילה היהודית הספרדית בארה"ב בתקווה לשכפל את הצלחתה בישראל. מייסדי הזרוע האמריקנית של המפלגה, המכונה "אגודת ידידי ש"ס בארה"ב", משמיעים הצהרות סותרות לגבי ייעודו של הגוף החדש: האם הוא מכוון להפיץ דעות בלבד, או, אולי, גם לגייס כספים למען המפלגה-האם בישראל? כך מדווח השבועון היהודי פורוורד.

לפי הידיעה, הושקה אגודת ידידי ש"ס ב-4 בדצמבר בברוקלין ובשלב זה מטרותיה נזילות. הפעילים תמימי דעים, שמטרתה העיקרית צריכה להיות העלאת הפרופיל של ש"ס בארה"ב, אך כמה מהם קוראים לגיוס כספים פעיל כדי לתמוך בפעולות ש"ס בישראל. יחד עם זאת, הקבוצה מתכננת להירשם כארגון צדקה, שתורמים יכולים לקזז תרומות לו בהתחשבנות עם מס הכנסה. כתב "גלובס" מציין, שלפי החוק האמריקני, ארגונים כאלה אינם רשאים להרים תרומות למפלגות פוליטיות, בארה"ב או במדינות אחרות.

הניגודים לגבי המטרות של אגודת ידידי ש"ס באים לידי ביטוי בהצהרות של הדמויות המובילות בה. ח"כ ניסים זאב, הרוח החיה מאחורי הקמתה של אגודת הידידים (וממייסדי ש"ס בישראל) אמר ל"פורוורד": "מטרתנו העיקרית היא להקים ערוץ להפצת הדעות הפוליטיות שלנו באמריקה... אנו גם מייחסים חשיבות רבה מאוד לאיחוד הקהילות של היהודים הספרדיים בארה"ב סביב המפלגה שלנו וסביב הרב שלנו, עובדיה יוסף".

זאב, האחראי על תיאום הקשרים בין אגודת הידידים לבין המפלגה-האם בישראל, הכריז, שמטרת הזרוע האמריקנית אינה לגייס כספים למען ש"ס בישראל. הוא ציין, שפעילויות גיוס הכספים של האגודה יהיו מוגבלות רק למימון פעילותה שלה בארה"ב.

אולם הפעילים האמריקניים באגודה אינם בטוחים כל כך. הרב דוד אלגאזי, שהיה יו"ר הכנס המכונן של האגודה, אמר לשבועון, כי הנושא טרם נדון, אך גם אם יגויסו כספים למען ישראל, הם ינותבו למערכת החינוך של ש"ס, לא למנגנון הפוליטי שלה.

והרב חנניה אלבז, מבית-הכנסת אחי-עזר בברוקלין ואחד ממייסדי אגודת הידידים, הצהיר: "הדבר החשוב ביותר הוא לגייס כספים. בלי כסף אין בחירות". הוא הסביר, שכסף שיגויס בארה"ב יוכל לשפר את הישגי ש"ס בבחירות הבאות בישראל, ו"אם ש"ס תהיה חזקה יותר היא תהיה מסוגלת להוציא כספים רבים יותר מהממשלה (בישראל) למען הישיבות".

לפי הערכות, חיים עתה בארה"ב כ-150 אלף יהודים ספרדים. 80 אלף מתוכם בניו-יורק ובניו-ג'רזי. לרבים מהם, התקשרות למפלגת ש"ס בישראל, באמצעות זרוע המפלגה בארה"ב, תפתח הזדמנות לקשר ישיר עם הרב עובדיה, המנהיג הרוחני של המפלגה, ולחיזוק הפרופיל הציבורי והקהילתי שלהם בגלל הכבוד שרוחשים לרב עובדיה כל היהודים הספרדים.

מכל מקום, אגודת ידידי ש"ס יכולה למשוך יהודים אמריקניים בכלל שנוטים לתמוך בנתניהו ושמבקשים מסגרת מפלגתית בעלת אוריינטציה דתית חזקה יותר. לדברי רבנים שהשתתפו בפגישה המכוננת של האגודה, הם קיבלו פניות מיהודים ממוצא סורי, לבנוני, מצרי ועיראקי, וכן יוצאי מדינות בצפון אפריקה ובאזור הרי הקווקז. יהודים איראניים, לעומת זאת, לא גילו עניין. אחד מהמנהיגים הרוחניים הראשונים שהביעו תמיכה ביזמה הוא שאול קאסין, הרב הראשי של הקהילה היהודית הסורית בניו-יורק. קאסין, בן 89, הודה באחרונה במעורבות בהלבנות כספים במסגרת רשת שבה היו מעורבים רבנים אחרים מהקהילה הסורית, לפי השבועון.

הקמת זרוע בארה"ב היא נוהל מקובל במפלגות בישראל, שמבקשות לגייס תמיכה ותרומות באמריקה. חוקי הבחירות בישראל אוסרים מתן תרומות ישירות ממקורות בחו"ל לפעילות בחירות בישראל, אך החוקים מתירים סוגים אחרים של תמיכה פיננסית עקיפה למפלגות. וכאמור, חוקי מס בארה"ב אוסרים על ארגוני צדקה, שתרומות להם מקנות הטבות מס לתורמים, לממן פעילות פוליטית כלשהי, בארה"ב או מחוצה לה.

קריאות להצטרף לאגודת ידידי ש"ס פורסמו באחרונה על כרזות רחוב בשכונות חרדיות בברוקלין ובניו-ג'רזי. ידיעה ראשונה על כך פורסמה ב"ג'ואיש סטאר", עיתון קהילתי יהודי שיוצא לאור בלונג-איילנד.