מבחן דרכים: וולבו S80 החדשה - אנונימיות מבורכת

ותק של חמש שנים הפך את וולוו S80 למראה מוכר למדי על כבישי הארץ, ואף אחד כבר לא מסובב אחריה את הראש ■ אבל המנוע החדש של דגם TS מעניק לה את זריקת המרץ לה הייתה זקוקה

שבוע הסתיים פרק מפואר בתולדות תעשיית הרכב השוודית, כשסאאב, אחת משתי יצרניות הרכב של שוודיה, פשטה סופית את הרגל. וולוו וסאאב חיו זו לצדה של זו בהרמוניה, במשך יותר מ-75 שנה, ושתיהן ייצגו את שני הקטבים של האופי השוודי. סאאב הייתה תמצית ההרפתקנות הוויקינגית: חברת הנדסה מתקדמת, עם שורשים עמוקים בתעשיית הנשק, שלא היססה להציג עיצובים חריגים וטכנולוגיות פורצות דרך, שקידמו את תעשיית הרכב.

וולוו מצדה ייצגה, ועדיין מייצגת, את הצד השמרני והאחראי שטבוע באופיו של העם השוודי, אותו מרכיב אישיות, זה שגורם למיליוני נהגים במדינה לנסוע בדיוק במהירות המותרת ואף לא קמ"ש אחד יותר, ולציית לחוקי התנועה כאילו היו לוחות הברית. בהתאם, דבקה וולוו במשך שנים רבות בעיצובים רבועים ומאסיביים להפליא, וחרטה על דגלה את נושא הבטיחות בכל מחיר.

אבל בסופו של דבר, הוכרעו שתי החברות על-ידי הכלכלה המודרנית. סאאב פרפרה במשך כמה שנים בין קיום לחידלון, עד שכשלו כל הצעות הרכש ותכניות ההצלה השונות והמשונות שהוגשו לה. וולוו ניצלה בדקה ה-90 על-ידי קונסורציום סיני עשיר שמאחוריו - כך אומרות השמועות - ניצבת ממשלת סין עצמה.

לוולוו יש כיום מימון חיוני, אבל גם כשנתיים לאחר רכישתה, עדיין לא התבררו תכניותיה הגלובליות. בינתיים עובדת החברה עם מה שיש, ובמקרה זה מדובר בהשקות ובריענון של ליין דגמים, שפותחו בעידן בו פורד הייתה בעלת הבית. השנה הגיעה גם תורה של S80 הוותיקה להתרענן, עם שורה של מנועים מתקדמים ותיבות הילוכים עדכניות מבית פורד.

מופת לארגונומיות שוודית

ותק של חמש שנים, עוד מעט שש, הפך את S80 למראה מוכר למדי על כבישי הארץ, המעניק לנוהג בה אנונימיות מבורכת. זו עדיין מכונית מגודלת ויוקרתית, שמשרה רושם מכובד על סביבתה, אבל אף אחד לא מסובב אחריה את הראש ברחוב, ואין צורך לנגב את שמשותיה מטביעות אצבעות אחרי חניה ציבורית. המסר הציבורי שלה הוא כסף שקט, וזה - אם יורשה לנו להעיר - יתרון לא מבוטל בעידן של מחאה חברתית פעילה.

תא הנוסעים כבר חושף את גילה של המכונית. לוח המחוונים, עם שני המחוונים העגולים, נראה משמים למדי; הקווים הסולידיים של עמדת הפיקוד מעוררים פיהוק; צגי הנתונים קטנים ואפרוריים; וגם הגימיק של הקונסול המרכזי החלול, כבר הספיק לדהות. חדי העין יבחינו בכמה שינויים, כמו תוספת של קישוטי אלומיניום פה ושם, הגה בעיצוב חדש, וכמה שינויים במערך המתגים. אבל מי שמצפה לחוויית היי-טק רב-חושית, כמו בכמה מהמתחרות, או לעיצוב סקנדינבי מופגן, עתיד להתאכזב.

מנגד, זו עדיין מכונית מרווחת מאוד, והמושבים הקדמיים הם עדיין מופת לארגונומיות שוודית מתקדמת. גם בסעיף איכות הייצור, השנים עשו טוב ל-S80. המעידות של הדגמים הראשונים נעלמו, בידוד הרעשים שודרג לרמה של מכונית יוקרה אמיתית, וניכרת הקפדה על הפרטים הקטנים, כמו שדרוג איכות ריפוד העור ודיפוני הפלסטיק. גם מי שמקבל את הריגושים שלו ממערכות בטיחות, יבוא על סיפוקו ב-S80 הזו, שמצוידת כסטנדרט בשלל מערכות לבלימה אוטומטית, אזהרה מפני מכשולים, שיוט מבוקר, ומה לא.

יצירה מגובשת ובוגרת

החידוש המרכזי הוא אימוץ מנועי טורבו חדשים, בנפח קטן משמעותית מבעבר. דגם המבחן שלנו, למשל, נשא על זנבו את הסימול T5. החסידים הוותיקים של רכבי וולוו, זוכרים בוודאי את דגם T5 של סדרת 850, מאמצע שנות ה-90, שצויד במנוע 5 צילינדרים והיה מנוע פרוע.

הסימול הנוסטלגי נשאר, אולם מאחוריו מסתתר כעת מנוע 4 צילינדרים בנפח 2 ליטר, שרחוק מאוד מהתואר פרוע. בגיליון הנתונים שלו יש אמנם 240 כ"ס ומומנט מכובד של 32 קג"מ, אך ברוב מצבי הנהיגה הוא מאיץ, משייט ומתנהל בנחת כמו מנוע 2 ליטר תקני. צריך עידוד מודע של רגל ימין, כדי להוציא אל פני השטח את הצד האגרסיבי שלו.

במקרה כזה, הוא מייצר תאוצות מכובדות ונוסק למהירות רצינית, אולם מי שמתגעגע לבעיטות הפרועות של T5 המקורית, יגלה שהמנוע הנוכחי שומר על התנהלות תרבותית לכל אורך הדרך, עם צלילים מנומסים וללא בעיטות מסוג כלשהו. תיבת ההילוכים מספקת העברות מהירות וחלקות, אם גם היא מכוילת לנינוחות ואין לה מצב ספורט אגרסיבי כמו בחלק מהמתחרות. צריכת הדלק הרשמית נוקבת ב-12 ק"מ לליטר תיאורטיים, אך מי שימצה את פוטנציאל המנוע, ישיג צריכה ריאלית יותר של 8-9 ק"מ לליטר.

למהנדסי וולוו היו הרבה שנים לשדרג ולכייל את השלדה, והיא אכן מרגישה כעת כמו יצירה מגובשת ובוגרת; אם כי אולי גם קצת מבוגרת. ההגה חד ומדויק יותר לעומת הדורות הראשונים, והמכונית שומרת על התנהגות נקייה ובטוחה מאוד בכבישים מפותלים. יש מכוניות נוחות ממנה בפלח זה, אולם ברוב תנאי השטח, לנוסעים אין סיבה להתלונן.

וולוו S80 בגרסת T5 עולה 399 אלף שקל, לפני מבצעים והנחות, ומגיעה עם ערכת הפאר המקובלת בפלח. חובבי החיסכון יוכלו לשלם עשרות אלפי שקלים פחות עבור גרסת T4, שמצוידת במנוע 1.6 ליטר (!) טורבו; ומי שרוצה מנוע וולוו טורבו כמו פעם, יצטרך להוסיף עוד כ-100 אלף שקל עבור גרסת T6, עם מנוע 3 ליטר. אלה לא מחירי מציאה בשוק מכוניות המנהלים-פאר האגרסיבי של ימינו, שבו מתחרות רעננות וצעירות יותר חותכות מחירים במרץ וצוללות עמוק מתחת ל-400 אלף שקל, עוד לפני ימי מכירות מיוחדים. אבל הנאמנים הוותיקים של המותג, שכבר עברו את שלב Show-off בחייהם, ימצאו שהשדרוג האחרון מקנה ל-S80 הוותיקה, ואולי לתעשיית הרכב השוודית כולה, זכות קיום גם בעשור הנוכחי.

וולוו
 וולוו

המתחרות

ב.מ.וו סדרה 3

הדור החדש של סדרה 3 מיישר קו בממדיו עם S80. גרסת 328 החדשה, מצוידת במנוע 4 צילינדרים בנפח 2 ליטר טורבו, שמייצר 245 כ"ס רציניים ומשודך לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. היא זריזה יותר משמעותית, ומחירה יתחיל כנראה באזור 350 אלף שקל

לקסוס GS

דגם הבסיס בסדרה החדשה, יהיה GS250, המצויד במנוע V6 בנפח 2.5 ליטר, שמייצר 208 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. הוא שומר על ממדים דומים, אך מציע שדרוג משמעותי בתא הנוסעים ובאבזור התקני. המחיר הבסיסי ינוע כנראה סביב 400 אלף שקל

אאודי A6

דגם הבסיס החדש מצויד במנוע 4 צילינדרים טורבו בנפח 2 ליטר. ההספק מסתפק ב-180 כ"ס, אך למנוע שפע מומנט כדי להאיץ מאפס ל-100 בכ-8 שניות. היא אחת המרווחות בקבוצה, ומגיעה עם אבזור עשיר ב-385 אלף שקל