שלמה שמלצר: "מי שלא משלם - צריך לקחת לו את העסק"

שמלצר: ‏"אני אדם פשוט, אני לא טייקון. אני לא עושה תספורות, אני גם משלם לפני הזמן" ‏‎‎‏■ "מצד שני, אי אפשר להרוג את אנשי העסקים, צריך לתת להם לחיות" ‏‎‎‏■ על המחאה החברתית: "יש פה אנשים שהם עניים מרודים וצריך לדאוג להם"

"מי שלא משלם - צריך לקחת לו את העסק", כך טוען איש העסקים שלמה שמלצר, בעלי קבוצת שלמה החזקות, בראיון מיוחד ל"גלובס". שמלצר מותח ביקורת על תופעת התספורות בשוק ההון, מתייחס למחאה החברתית ולשנאת הטייקונים ומגן על הענף שעמו הוא מזוהה בעיקר - ענף הרכב.

- אתה מזוהה כטייקון במשק הישראלי.

"אני לא טייקון".

- אתה לא יושב במשבצת של הטייקונים?

"אני אדם פשוט. אני לא טייקון, אף פעם לא הייתי טייקון ואני לא אהיה טייקון. אני משלם, אני לא עושה תספורות. אני גם משלם לפני הזמן. בשנת 2008, כשהייתה הקריסה הגדולה, היו לי איגרות חוב וכדי לחזק את הענף, ואני חיזקתי את ענף הליסינג, שילמתי 240 מיליון שקל חצי שנה לפני הזמן. זה כבר כתוב בספרי שוק ההון. יכולתי לקנות מניות ולהרוויח - אבל החזרתי את הכסף".

- כדי להציל את הענף?

"כן, כדי להציל את הענף. לא, רציתי להציל את עצמי, אבל מסתבר שבמבחן התוצאה הצלתי את הענף".

- אתה מעיד על עצמך שאתה איש של אנשים, מסתכל עליהם בגובה העיניים. מה דעתך על המחאה החברתית?

"יש דברים שאני מסכים איתם, יש דברים שלא".

- מה אתה מרגיש כשאתה רואה את ההפגנות?

"בסך הכול יש להם הצלחות פה ושם, אבל במשך הזמן הם יתמסמסו בגלל שהפוליטיקה לא תוכל להעביר הכול. מצד שני, צריך גם להבין שזה שאנשי עסקים בכירים במשק לא משלמים את הכסף שלהם, זה חמור מאוד - אבל לא כולם לא משלמים. מדובר באנשים מאוד חשובים בשוק, שמעסיקים 6,000 עובדים וגם 15 אלף עובדים".

"יש דברים שצריך לתקן"

- כיצד אתה חושב שצריך לטפל בסוגיית הריכוזיות, למשל, או בסוגיית ההפרדה בין אחזקות ריאליות לפיננסיות?

"אני יכול להגיד בגדול שיש בעיית עוני. יש כאן אנשים שהם עניים מרודים וצריך לדאוג להם. איך לעשות את זה? אני לא איש פוליטי ואני לא יושב בממשלה, אני רק יכול להגיד שהדברים לא בסדר וצריך לתקן אותם. איך לתקן אותם? זה כבר סיפור אחר".

- אבל מצד שני יש ריכוז הון גדול בקרב קבוצה מצומצמת.

"נכון, אבל אי אפשר להרוג את אנשי העסקים, זאת אומרת צריך לתת להם לחיות. יש מי שלא בסדר, מי שיש לו ריכוזיות מעל ומעבר. יש כמה עסקים במדינת ישראל שהם מאוד ריכוזיים".

- הבנקים?

"אני לא מציין שמות".

- אבל אתה מסכים שיש בעיית ריכוזיות.

"בענפים מסוימים. אבל קח, למשל, את ענף הרכב. אנחנו היום נידונים בשלוש ועדות: יש את ועדת זליכה, יש ועדה חדשה של הרשות להגבלים עסקיים ויש גם ועדה באוצר. הכול על ענף הרכב. אני נמצא בענף הרכב מההתחלה ועד הסוף, לאורך ולרוחב, ואני יכול להגיד שזה אחד הענפים הכי תחרותיים במדינת ישראל. הייתי בוועדה ודיברתי עם זליכה, וכשיבוא היום ונצטרך להוכיח שיש תחרות - נוכיח זאת. נכון, יש דברים שצריך לתקן. אבל צריך לשמור על קהילת העסקים, אי אפשר 'להרוג' את הקהילה הזאת, אחרת מה יהיה? מי יעבוד?

- איפה אתה חושב ש"הורגים" אותם?

"בינתיים עוד לא הרגו אף אחד, רק בעיתונות כותבים שמחר הולכים לתלות את כולם. בינתיים עוד לא קרה שום דבר, הכול דיבורים. אני מקווה שאנשים יעשו את הדברים הנכונים, שלא יעשו נזקים בלתי הפיכים".

- מה אתה מציע לעשות עם בעיית התספורות?

"מי שלא משלם - צריך לקחת לו את העסק. חד וחלק. לא יכול להיות שאנשים שנתנו את כספם לחברות ביטוח, למוסדיים כאלה ואחרים, אנשים שחיים על פנסיות ומחר יוצאים לפנסיה, שלא יהיה להם מה לאכול. אז מי שנתן את הכסף, שייקח את העסק וינהל אותו, או שימכור אותו, או שישתלט עליו. מה זה אתה לא משלם? לא משנה מי זה יהיה ולא אכפת לי על מי זה ייכתב".

- יש, לדעתך, מקרים יוצאים מהכלל, כמו למשל כשחברה מבקשת דחייה בתשלומים?

אם באה חברה ואומרת, 'תראה, יש לי קשיים, אני מבקשת להאריך את החוב שלי בעוד שנה-שנתיים ויש סיכוי שהעסק יתעורר', הייתי נותן לו. אבל יש כאלה שאומרים 'אין לי את הכסף, לא נראה לי שיהיה לי את הכסף'. לכאלה צריך לקחת את העסק".

סדרות האג"ח של שלמה החזקות: שווי כולל של 1.4 מיליארד שקל

מניות חברת הליסינג שלמה החזקות של שלמה שמלצר נמחקו מהבורסה במהלך 2010. כיום היא נסחרת באמצעות שש סדרות אג"ח, ששוויין הכולל עומד על כ-1.4 מיליארד שקל, בתשואות שבין 5.5% ועד קרוב ל-11%. במהלך אוגוסט אישר דירקטוריון שלמה החזקות רכישה עצמית של האג"ח, בהיקף של עד 100 מיליון שקל.

בחברה הסבירו שרכישת האג"ח "תאפשר ניצול הזדמנויות בשל תנאי השוק, ועשויה להביא לצמצום הוצאות מימון החברה".

סדרות האג"ח של שלמה החזקות מדורגות A2 באופק חיובי על-ידי חברת מידרוג, שם ציינו באוגוסט האחרון כי לחברה "מעמד מוביל בשוק השכרת הרכבים בישראל, ניסיון רב-שנים, מוניטין ומותג חזק בענף", והזכירו לחיוב גם את הפריסה הגיאוגרפית ואת בסיס הלקוחות הרחב.

מנגד, במידרוג ציינו את המחזוריות העסקית שאליה חשוף ענף השכרת הרכב, את הסיכונים התפעוליים ואת רמת המינוף הגבוהה שיש לשלמה, בדומה לחברות נוספות הפועלות בתחום ההשכרה וליסינג של כלי רכב.

שלמה נחשבת כיום לחברת הליסינג הגדולה בישראל, ולפי מצגת שפרסמה בשבועות האחרונים, נתח השוק שלה עומד על כ-27%. בסוף 2010 היא החזיקה בצי של כ-52 אלף כלי רכב.

למרות צמיחה של 8% שהציגה שלמה החזקות בהכנסותיה בתשעת החודשים הראשונים של 2011 ל-2.75 מיליארד שקל, עלייה בהוצאותיה שחקה את הרווחיות התפעולית ובשורה התחתונה היא הציגה צניחה של כ-90% ברווח הנקי שלה לתקופה זו, ל-7 מיליון שקל. את השחיקה ברווח מייחסים בחברה גם לתחרות הגבוהה בענף הרכב, וגם לעלייה בהפסדי שלמה ביטוח.

"מאושר שרכשתי את מפעל תדיראן"

על הניסיון להפוך למפעיל וירטואלי: "חשבנו שזו מהפכה, אבל השקענו לחינם"

העובדה ששלמה שמלצר מזוהה כיבואן מכוניות אופל ופועל בענף הליסינג והספנות, מסתירה פעילות נוספת שהשתדל באחרונה שלא להבליט: תחום התקשורת.

בשלהי 2008 רכש שמלצר את חברת התקשורת תדיראן טלקום שירותים, באמצעות קבוצת אפקון תעשיות שבשליטתו. בחודש מרס האחרון הגדיל לעשות ורכש את המפעל של תדיראן המייצר מרכזיות, ובכך מנע את סגירתו. מסתבר שתדיראן טלקום שירותים הייתה מנועה מלמכור מרכזיות של חברות אחרות, ואילו המפעל היה מנוע מלשווק מרכזיות שלא דרך חברת השירותים. האנומליה הזו הייתה בעייתית, אבל שמלצר, כפי שהוא מסביר בראיון ל"גלובס", אוהב לקנות חברות שנכנסו לקשיים - ולהשביח אותן.

היום, לאחר שהמפעל, המנוהל על ידי אלדד ברק, הצליח לעלות על פסי הרווחיות - מגלה שמלצר שלמעשה ציפה לרגע הזה עוד כשרכש לפני כשלוש שנים את חברת השירותים. כנראה ידע שבלעדיו המפעל יקרוס. בדרך הוא גילה את ענף התקשורת, הציץ ונפגע, והחל לגבש תוכנית כניסה לעולם הסלולרי במתכונת של מפעיל וירטואלי - פעילות שגוועה בעקבות "פקידים שעיכבו לו את הרישיון", לדבריו.

"תקשורת זה סם החיים"

- מה לך ולתקשורת?

"תקשורת זה סם החיים. היו הרבה שנים שאפשר היה להיכנס לתקשורת בכסף קטן. אחר כך היא התחילה להתנפח, וכדי להיכנס לענף נדרש כסף גדול. ואז, כשהייתה הזדמנות לקנות את תדיראן שירותים בישראל, ראיתי בזה מעין תשתית לקבוצת תקשורת שאוכל לבנות במשך הזמן.

"מאחר שאני אוהב תקשורת ומאמין בה, ראיתי בזה הזדמנות, ואני לא מאוכזב - כי החברה מעניינת. אמנם בדרך היו פנצ'רים במפעל, אבל היום הוא נמצא בידנו ואנחנו מאוד שמחים על כך. זה מפעל ותיק, שסבל במשך השנים מהפסדים גדולים מאוד ומהרבה מנהלים שעזבו ובעלי בית שהתחלפו, ולכן הוא הגיע לאן שהגיע. הוא הגיע בסוף לביהמ"ש, לבית המטבחיים".

- ב-2008 רכשת את פעילות השירות של מרכזיות תדיראן בלי המפעל. ידעת שתרכוש את המפעל עצמו?

"ידעתי שארצה לרכוש. מי ששלט באותם הימים היה הוועד. אני לא אשכח שהמנהלים שלי, היו"ר דני רוזן והמנכ"ל איציק קנטי (שיוצא לגמלאות ומוחלף על ידי אבי שלומי - ג.פ), דיברו עם האיש החזק באותם הימים שלא נזכיר את שמו ונקרא לו רק ראש הוועד. רוזן וקנטי הציעו לו הצעה מאוד מעניינת, והוא פשוט זרק אותם מכל המדרגות. אז הבנתי שאני בבעיה. לא יכולתי לעשות הרבה, הייתי צריך רק לחכות ולראות מה ימים יגידו.

"ואז הגיע תותח חדש בשם משה כהן מקנדה הרחוקה והקרה, וקנה בלי שהבין מה הוא קנה. אז אמרתי לחבר'ה: 'תוך שישה חודשים העסק הזה ייפול'. טעיתי בחודש. כשהוא נפל היינו חייבים לקנות את המפעל, המפעל היה גמור לגמרי. ואז עשינו חשבון: האם אנחנו קונים את החברה, שהיא חברה לא קלה עם משכורות גבוהות והסכמים בעייתיים. בסוף לקחנו את הסיכון. אם לא היינו לוקחים את הסיכון, גם הפעילות השיווקית והשירותית שלנו הייתה יכולה להיפגע. היום, אחרי 7-8 חודשים, אני יכול להגיד שאנחנו מאוד מאושרים מזה שקניתי את המפעל".

היינו צריכים להתאזר בסבלנות

- מדוע אינך ממזג את הפעילויות והופך אותן לישות אחת, כפי שהיה בעבר?

"יש אחד שהוא פצוע רגל ואחד שהוא פצוע ראש. תן להם להבריא. בסוף זה יהיה".

- קיבלת החלטה להיכנס לשוק התקשורת, השקעת בחברת FREE טלקום במטרה להיות מפעיל וירטואלי - וירדת מזה באמצע הדרך.

"אני רק בתחילת הדרך. קניתי את תדיראן שירותים וקנינו את המפעל. כשנכנסתי לפעילות ה-MVNO (מפעיל סלולרי וירטואלי) באו אלי שני בחורים נחמדים, שהציגו לי את הרעיון שלהם, המבוסס על כך שיש להם רישיון זמני ל-WIFI ושעליו הם רוצים להעביר שיחות סלולריות. הגעתי למסקנה שזו מהפכה. שאתה יכול לדבר במשרד שלך בלי כסף, בבית בלי כסף ובאוטו אתה משלם וברחוב אתה משלם. אמרתי יופי. נלך ונמכור את השירות הזה תמורת 100 שקל ושהלקוחות ידברו חופשי. השקענו כסף והיינו הכי מוכנים לצאת, עוד לפני רמי לוי".

- אז מה קרה?

"הלכנו לשר והוא אמר 'כן'. אני מאוד מעריך את משה כחלון, אבל עבר חודש, עברו חודשיים ובאנו עוד פעם לשר. הוא אמר 'יהיה בסדר, תתאזרו בסבלנות'. יום אחד רוזן מקבל תשובה: 'מצטערים, אנחנו לא יכולים לאשר את ה-WIFI על גבי הסלולר לטובת שיחות סלולריות'. כלומר עבדנו בחינם, השקענו בחינם. נכנסתי לעסק הזה בגלל ה-WIFI - ובסוף אין".

- אתה לא מאמין ב-MVNO קלאסי? אתה חושב שרק לשילוב של WIFI להעברת שיחות יש מודל עסקי?

"אני לא מבין גדול בתקשורת - אבל אני מבין בעסקים. בלי WIFI זה יותר קשה. אני לא אומר שזה לא יצליח. לי זה לא כדאי להיכנס לעסק כזה".

- למה לא קיבלתם את הרישיון המשולב?

"צריך להבין שה-WIFI יכול להרוס את החברות הסלולריות, ביחוד כשיש שתי חברות שכל אחת מהן הולכת להשקיע שני מיליארד שקל. כנראה שהיו לחצים כאלה ואחרים כי הוא באמת מסוכן".

- התאכזבת?

"מאוד. עובדה שאני לא ממשיך. הייתה הזדמנות שרצינו להשקיע בה והשקענו. ואם אתה שואל לגבי שאלת הרווח, אולי רמי לוי ירוויח בגלל שיש לו סניפים".

- ולמה לא התמודדת במכרז להקמת רשת סלולרית?

"יש יותר מדי שחקנים בשוק הזה".

- בחנת אותו?

"כנראה שכן. מה שהכי חשוב פה זה שהטכנולוגיות משתנות. בעוד שנתיים אנחנו נראה טכנולוגיות אחרות זולות יותר, דמיוניות, ובכלל כל שוק הסלולר יהפוך להיות אחר לגמרי. ללכת להשקיע היום שני מיליארד שקל - אין לי כוחות לכאלה דברים. אני גם לא בענף הזה".

- בסופו של יום, האם אתה מחפש דריסת רגל בשוק התקשורת?

"כרגע לא".

- למה?

"בגלל הרגולציה. אבל גם בגלל הטכנולוגיה שמשתנה".

- אז מה השלב הבא?

"המטרה שלי היא להיכנס עם המרכזייה החדשה ולהרחיב את פעילותו הבינלאומית. זה יותר מעניין. על זה אני שם את הפוקוס. להתרחב במקומות שאנחנו כבר נמצאים, ארה"ב, הודו הקטנה, סין וקצת רוסיה".