מצוקה? ארה"ב מכפילה הסיוע נגד טילים לישראל

הממשל ביקש מהקונגרס לאשר 129 מיליון דולר ל"חץ" ול"קלע דוד" ■ המחוקקים אישרו 235 מיליון דולר ■ "התכניות מקדמות האינטרסים של ארה"ב במזה"ת"

למרות המצוקה התקציבית בארה"ב וההתכתשויות המתמשכות בין רפובליקנים לדמוקרטים על קיצוצים בתקציב, הכפילו אתמול ועדות ההקצבות של הסנאט ובית הנבחרים את הסיוע המיוחד שמקבלת ישראל לפיתוח ויישום תכניות נגד טילים.

הממשל ביקש מהקונגרס לאשר סיוע בסך 106.1 מיליון דולר ל"חץ 3", (ליירוט טילי אויב ברום גבוה), לתכנית לשיפור יכולות הבסיס של מיירטי החץ (ASIP, או "חץ 2"), וכן לתכנית ""קלע דוד" ליירוט טילים בליסטיים בטווח קצר. אך ועדות ההקצבות בשני הבתים העלו את סכום הסיוע ב-129 מיליון דולר לרמה של 235.7 מיליון דולר בגרסה הסופית של תקציב הפנטגון לשנת הכספים 2012. המידע התפרסם בראשונה באתר של "אינסייד דיפנס".

הסיוע לשלוש התכניות מבוסס על הנחה שישראל תקציב סכומים זהים לתכניות אלה, לפי ההסכמים הדו-צדדיים בין וושינגטון לירושלים.

מייקל אורן, שגריר ישראל בארה"ב, ואביב עזרא, יועץ לענייני קונגרס בשגרירות, שעוסק בנושאי סיוע בטחוני לישראל, מילאו תפקיד חשוב במגעים עם המחוקקים בחודשים שקדמו לקבלת ההחלטה.

הציר סטיב רותמן, דמוקרט מניו-ג'רזי, חבר בוועדת המשנה לענייני צבא של ועדת ההקצבות בבית הנבחרים, שמילא תפקיד מרכזי בהכפלת הסיוע, אמר, כי התכניות נגד טילים שמפתחת ישראל מקדמות את האינטרסים של ארה"ב במזה"ת.

"התפוצה הגדלה והולכת של טילים ורקטות ברחבי תבל, החל באיראן וחיזבאללה וכלה בעזה ובסוריה, ויכולת הקטל הגוברת של טילים אלה, הן איום ישיר על הביטחון הלאומי של ארה"ב" , אמר רותמן ל"אינסייד דיפנס". "אויבינו יודעים שהם אינם יכולים להתמודד עם העוצמה המשולבת של מעצמת-העל הצבאית היחידה בעולם והכוח הצבאי החזק ביותר במזה"ת. הסיוע הזה הוא המחשה עדכנית של הרמה חסרת התקדים של שיתוף הפעולה הצבאי והמודיעיני בין שתי מדינות".

"בהתחשב באתגרים התקציביים המשמעותיים של ארה"ב, צריך לבחון בקפידה הרבה ביותר כל דולר שמוציאה הממשלה הפדרלית, לרבות כספים למימון צרכי ההגנה של ארה"ב ובעלות בריתה", אמר רותמן. "העובדה ש'חץ 2', 'חץ 3' ו'קלע דוד', שפותחו במשותף ע" שתי המדינות, קיבלו מימון משמעותי כל כך היא עדות לחשיבותן".

הנשכרת העיקרית מסבב הסיוע הנוכחי היא תכנית 'קלע דוד' , שנועדה לסיכול טילים בליסטיים זולים קצרי טווח, כמו הטילים שחיזבאללה המטיר על ישראל ב-2006. למעשה, טילים אלה שימשו את ארגון הטרור כנשק אסטרטגי. הפנטגון ביקש לתקצב את התכנית ב-41.1 מיליון דולר, אך המחוקקים העלו את סכום הסיוע ב-69.4 מיליון דולר, תוספת של כמעט 70%.

רפאל היא הקבלן הראשי של "קלע דוד", יחד עם רייתיאון האמריקנית. לפי מסמכי הפנטגון, התכנית אמורה לעבור שלושה ניסויים כדי לבדוק אם היא עומדת ביעדים שנקבעו לה.

בשביל התכנית לשיפור החץ ביקש הפנטגון 11.7 מיליון דולר. המחוקקים הוסיפו לתכנית 47.2 מיליון דולר. הבקשה של הממשל לתקצוב תכנית 'חץ 3' , קיבלה מהמחוקקים תוספת של 13 מיליון דולר. בסך הכל, תקבל תכנית זו 66.2 מיליון דולר בשנת הכספים 2012.

מאז 2007, הסתכם הסיוע האמריקני לתכניות הישראליות לסיכול התקפות טילים ביותר ממיליארד דולר, לדברי הציר רותמן.