תשואת אג"ח איטליה מעל 7%; אמון הצרכנים צנח דרמטית

פחות מיממה לאחר אישור צעדי הצנע במדינה: תשואות האג"ח האיטלקיות נוסקות היום בחזרה לרמות מבהילות ■ מדד אמון הצרכנים צנח ל-91.6 נק' - שפל שלא נראה מאז ינואר 1996 ■ עליות באירופה? הנתונים זועקים: המשבר עדיין כאן

המשקיעים באירופה מודאגים, למרות הכל: חרף השקת ההלוואות ארוכות הטווח של הבנק האירופי (ECB) השבוע ואישור תוכנית הצנע באיטליה אמש, המשקיעים מצביעים ברגליים - ובורחים מהאג"ח האיטלקיות, שסופגות היום (ו') עלייה בתשואות לרמה של 7.08%.

מדובר ברמה של מעל 7% - שהוגדרה כ"נקודת האל-חזור" על ידי מומחים פיננסים רבים. בכך, צפויה איטליה להתקשות עוד יותר למחזור חובות ולגייס הון נוסף, כדי להתמודד עם חובותיה התופחים - בהיקף של 1.9 טריליון אירו.

עם תשואות אג"ח של מעל 7% נזקקו, יש להזכיר, מדינות דוגמת יוון, פורטוגל ואירלנד לתוכניות חילוץ מהאיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית. זאת, מתוך הבנה שתשואה כזו משקפת עלויות גבוהות במיוחד למחזור חובותיהן וקבלת הלוואות נוספות. אולם, במקרה של איטליה, מודאגים כלכלנים רבים כי סיוע חיצוני לא יעזור: איטליה "גדולה מדי מכדי ליפול, אך גם גדולה מכדי לקבל חילוץ" - הם טוענים.

האג"ח האיטלקיות מאבדות גובה במהלך המסחר היום, לאחר פרסום מדד אמון הצרכנים המקומי לדצמבר - שנפל לרמתו הנמוכה ביותר מאז ינואר 1996. מדובר ברמה של 91.6 נקודות לעומת 96.1 נקודות בנובמבר, והרבה מתחת לצפי האנליסטים - שציפו לקריאה של 95.3 נקודות. אולם, בשל חשש בתי האב במדינה מוכת החובות בשל צעדי הצנע וחוסר הוודאות באשר לעתידה הכלכלי, נפל המדד בשיעור חד הרבה יותר.

"עליית התשואות מראה כי הבנקים האיטלקים שגייסו הון (מהבנק האירופי - ג.ק.) לא משקיעים אותו באג"ח המקומיות - וזו סיבה לדאגה", מסביר כריסטופר וצ'יהו, אנליסט ב-DailyFX. "תשואות של 7% בלתי ניתנות להכלה. מדינות לא יוכלו לממן את עצמן בעתיד".

מדובר, עם כן, בנתונים מאכזבים מאד - פחות מ-24 שעות לאחר אישור תוכנית הצנע הממשלתית באיטליה, בפעם השנייה השבוע על ידי הסנאט. התוכנית, בהיקף של 33 מיליארד אירו, כוללת העלאת מסים, קיצוצים והפרטות - בכדי לאפשר לאיטליה לשלם חובות של כ-53 מיליארד אירו לבעלי האג"ח שלה, בשנה הבאה (2012).