הבנקים באירופה מחפשים נזילות: מממשים נכסים ב-3 ט' ד'

חברות ובנקים אירופים מציעים נכסים רבים למכירה בשל אילוצי רגולוציה ובשל הכמיהה לנזילות גבוהה יותר ■ חברות אמריקניות חוטפות מכל הבא ליד

בעוד גוש האירו נאבק במשבר האשראי בו הוא שרוי, חברות ובנקים אירופים מציעים נכסים רבים למכירה, אם משום שהם כמהים לנזילות ולהקטנת המאזן שלהם ואם בשל אלוצי רגולציה. כך מדווח העיתון הכלכלי Business Day.

האווי וואן סטניס, אנליסט בכיר במורגן סטנלי מעריך כי מוסדות פיננסים באירופה יציעו נכסים שונים בשווי של כ-3 טריליון דולר במשך ה-18 חודשים הבאים.

בנוסף, מומחים רבים מציינים כי, חברות אמריקניות "מנצלות" את המצב וחוטפות מכל הבא ליד ובעיקר נכסים יוקרתיים ומניבים השייכים לבנקים באירופה. כך למשל, חברת גוגל רכשה לא מכבר את בניין מונטבטרו - הבנין שבו שכנו משרדי ההנהלה של גוגל באירופה, מחברה לניהול נכסים אירית.

"ניתן לראות זאת בבירור, כי המוסדות הפיננסים של אירופה עוברים שינויים מבניים, כמו גם התכווצות כלכלית, כאשר מרבית הנכסים שהם מוכרים עוברים לידיים אמריקניות", אמר טימותי סלואן, מנהל בכיר בוולס פארגו. כעדות לכך סלואן מציין את הבנק שהוא עובד בו, אשר רכש בחודש הקודם נכסים שהיו בידי חברות ובנקים אירופים ובשווי כולל של כ-3.3 מיליארד דולר ו"אנחנו עם אוזן קשבת ועיניים בוחנות כדי לבדוק רכישות נוספות".

דוגמא נוספת לכך ניתן למצוא גם בחברת ההחזקות האמריקנית בלקסטון, שלפני כשבוע הסכימה לרכוש מהבנק הגרמני קומרס-בנק, הלוואות שמגובות בנכסים ריאלים, בשווי של כ-300 מיליון דולר, וביניהם גם מלונות פאר הנמצאים בשיקגו ומיאמי.

לפי הערכות המומחים, בתקופה הקרובה נראה יותר ויותר עסקאות כאלו שכן הרגולטורים האירופים מחייבים את הבנקים האירופים לגייס הון נזיל בהיקף של כ-114 מיליארד אירו. בנוסף, גם החברות הפיננסיות האירופיות נדרשו לאחרונה להגדיל את יחס ההון שלהן, בעיקר כדי שיוכלו לספוג קריסה כלכלית עתידית, במידה ותגיע.