נכדו של הבבא סאלי יכריע במחלוקת השכר בב. יאיר

ביהמ"ש מינה את הרב דוד אבוחצירא כבורר בין בעלי השליטה ממשפחת ביטון לבעל מניות המיעוט מרדכי אלבוים

תפנית מקורית ומעניינת במאבק על שכרם של בעלי השליטה בחברת ב. יאיר: הרב דוד אבוחצירא, נכדו של הבבא סאלי מנתיבות, ישמש כבורר שיכריע במחלוקת בין בני משפחת ביטון לבעל מניות המיעוט מרדכי אלבוים - כך החליט אתמול ביהמ"ש המחוזי בירושלים.

ההחלטה ניתנה אתמול על-ידי השופט משה יאיר דרורי במסגרת דיון בבקשה לסעד זמני, שהגישו האחים יוסף ויאיר ביטון. עד שהבוררות תושלם או שיינתן פסק דין, תקבל חברת הניהול שבבעלות השניים דמי ניהול של 100 אלף שקל בחודש.

אלבוים מחזיק במניות ב. יאיר לצד משקיע נוסף, יצחק שטינברג. השניים מיוצגים על-ידי עוה"ד יוסי שם טוב, מרדכי בייץ ובועז פייל. אם הרב דוד אבוחצירא מנהריה לא יאות לשמש כבורר, יחליף אותו כבורר הרב יקותיאל אבוחצירא מאשדוד. עוד קודם לכן ינסו הצדדים במשך 30 יום להגיע לפשרה באמצעות המגשר עו"ד חגי אולמן.

חברת ב. יאיר מתאפיינת במינוי בני משפחה רבים לתפקידים ניהוליים בחברה כנגד שכר גבוה במיוחד. יוסף ביטון מכהן בתפקיד סגן היו"ר, ויאיר בתפקיד היו"ר. עלות העסקתם המצרפית של יוסף ויאיר ביטון בשנת 2010 הסתכמה ב-9.1 מיליון שקל, ובסך-הכול גרף הצמד בשנים 2003-2010 שכר בעלות של כ-45 מיליון שקל.

בסוף 2010 הסתיים חוזה העסקתם המופלג של הביטונים, ומאז הם לא מצליחים לאשר הסכם חדש. קולם של בעלי מניות המיעוט בחברות ציבוריות אינו נשמע לרוב, במיוחד כאשר אין גוף מוסדי שמחזיק במניה; אך במקרה של ב. יאיר, המחזיקים היום ב-86% ממניות החברה - הם נחסמו כאמור על-ידי גורם פרטי איש העסקים אלבוים, שהגיע להחזקה של כ-10% ממניות החברה, וטרפד כל ניסיון שלהם להביא לאישור מחודש של חוזה העסקתם שהסתיים בסוף 2010.

הניסיונות לחדש את הסכמי הניהול בשנה האחרונה לא נשאו פרי, והוסרו מסדר היום של האסיפה הכללית של בעלי המניות מספר פעמים עקב התנגדותו של אלבוים, שזכה לתמיכת רשות ני"ע. על רקע התנגדותו לתנאי העסקתם, אף הודיעו בעלי השליטה כי יפעלו למחוק מהמסחר את מניות החברה, אך לבסוף שינו דעתם בעניין זה.

באחרונה נשמעה אנחת רווחה גדולה במשרדי ב. יאיר בירושלים, שכשנודע שאלבוים מכר את מרבית מניותיו, ובחודש שעבר הוא אף חדל להיות בעל עניין בחברה. אלא שכעת האחים ביטון צריכים להתמודד עם תיקון 16 לחוק החברות, הדורש כי אישור שכרם של בעלי שליטה בחברות ציבוריות יזכה לתמיכת רוב מקרב בעלי מניות המיעוט - דבר המגדיל את כוחו היחסי של אלבוים בהצבעה.

חברת הנדל"ן ב. יאיר פעילה במספר פרויקטים בישראל. לחברה יש כיום 6 סדרות אג"ח בהיקף של כ-420 מיליון שקל, הנסחרות בטווח תשואות של 6%-19%.