גיל אגמון לא עומד בתנאי ההלוואה לבנקים; מופסד 400 מ' ש' 'על הנייר' מרכישת דלק רכב

הבנקים שהלוו לאגמון בקלות מיליארד שקל לרכישת השליטה עשויים לבצע הפרשות בדוחותיהם בשל נפילת המניה והחריגה מתנאי ההלוואה ■ ל"גלובס" נודע כי נושיו של אגמון, בראשות בנה"פ, יוותרו לו זמנית עד סוף הרבעון הראשון של 2012

בתחילת החודש חגג גיל אגמון יום הולדת 50 בגני התערוכה בת"א. צמרת המשק הגיעה להשתתף בשמחתו של מי שנחשב לאחד האנשים החזקים בתעשיית יבוא הרכב המקומית, וגם ליהנות מהופעות של להקת אתניקס, יהודית רביץ והטריו גבי שושן ושרי ועוזי פוקס. עם הבכירים שנצפו באירוע נמנו גם ראשי הבנקים: ציון קינן מהפועלים, גליה מאור מלאומי, ראובן שפיגל מדיסקונט וסמדר ברבר צדיק מהבינלאומי.

אלא שכפי שנודע ל"גלובס", אגמון הוא לא רק סיבה למסיבה עבור ראשי הבנקים. לאחר שמניית דלק רכב שבשליטתו נחתכה ב-50% מאז תחילת השנה והחברה רשמה הפסד כבד ברבעון השלישי, אגמון אינו עומד נכון להיום בשלושה מתוך ארבעה קובננטים (אמות מידה פיננסיות) שנקבעו בהסכם הלוואה בסך מיליארד שקל, שקיבל לרכישת מניות השליטה בחברה באוקטובר אשתקד. אגמון, חשוב לציין, עומד בתנאי החזר החוב במועד.

ל"גלובס" נודע כי נושיו של אגמון, בראשות בנק הפועלים , צפויים להעניק לו "וויבר" (כתב ויתור זמני) על אי עמידתו בהתניות הפיננסיות עד סוף הרבעון הראשון של 2012. עם זאת, קונסורציום המלווים - שמימן עבור אגמון את רכישת 22% ממניות דלק רכב - עשוי להחליט על ביצוע הפרשה בשיעור חד ספרתי מהיקף החוב בדוחות 2011. עם זאת, החלטה שכזו טרם התקבלה עד כה.

יש לציין כי ה-LTV - היחס בין גובה החוב שנטל אגמון לשווי כלל מניותיו בדלק רכב (38%), אשר שועבדו במלואן לטובת ההלוואה, השתנה מ-50% במועד העמדת המימון לכ-100% כיום. בחודש שעבר ערך אגמון מצגת במשרדי החברה בפני הנושים ובה הציג תחזית אופטימית.

גיל אגמון, מנכ"ל דלק רכב משנת 1998, חתום על ההצלחה האדירה של החברה, שנחשבה שנים רבות לפרת המזומנים של קבוצת דלק. בעל השליטה בקבוצה, יצחק תשובה, ידע לפנק את אגמון בתנאים ששברו שיאי תגמול למנהלים שכירים בישראל. נוסף לתואר "השכיר הכי עשיר", ידע אגמון לרכוש בעבר מניות דלק רכב בעיתוי הנכון, וכך נהנה באופן אישי מהדיבידנדים שחילקה החברה.

לא התקשה להשיג מימון

בסוף שנת 2010 צפוי היה הסכם ההעסקה של אגמון בדלק רכב להגיע לידי סיום, והוא מצא את עצמו בצומת דרכים: הוא לא היה מעוניין להישאר מנכ"ל שכיר, ולכן הבחירה הייתה בין סיום עבודתו בחברה, לבין ניסיון לבצע עליית מדרגה, ולהפוך לבעל מניות משמעותי בה. אגמון הלך על האפשרות השנייה.

על רקע שליטתה הבלתי מעורערת של יבואנית רכבי מאזדה ופורד בשוק הרכב המקומי, לא התקשה אגמון להשיג מימון לעסקת הענק, שבה רכש יחד עם אחיו, צבי אגמון, 22% ממניות דלק רכב תמורת כמיליארד שקל מידי קבוצת דלק (שירדה להחזקה של 33% מהמניות). נכון להיום מופסד אגמון כ-400 מיליון שקל "על הנייר" בגין השקעתו בדלק רכב (מבלי להביא בחשבון הוצאות מימון בגין ההלוואה שלקח).

אינו חייב להשלים ביטחונות

אחד המהלכים החשובים שהוביל אגמון בעת שלקח את ההלוואה לרכישת המניות (שאליה שועבדו כל מניותיו, החדשות והקיימות) הייתה דרישתו שלא להכניס לעסקה מנגנון Mark To Market, הנהוג בהלוואת שהשעבוד כנגדן הוא מניות הנסחרות בבורסה.

כך, גם אם שווי מניות דלק רכב שאותן הוא מחזיק יורד בגלל ירידת המניה בבורסה, אין לו צורך להשלים ביטחונות. לכן, למרות שמניית דלק רכב איבדה מחצית משוויה בשנה האחרונה, אגמון לא נמצא במצב שבו הוא נדרש למכור מניות שרכש, ולבנקים אין אפשרות לדרוש פירעון מיידי של החוב.

את הלוואת הענק קיבל אגמון מידי בנק הפועלים, וזה, כך נודע ל"גלובס", "מכר" מחצית ממנה לגופים שונים לפי הפירוט הבא: בנק אגוד 150 מיליון שקל (הרבה יותר מחלקו היחסי בתחום האשראי במשק העומד על 3% בלבד), דיסקונט 100 מיליון שקל, מזרחי-טפחות 50 מיליון שקל, הבינלאומי 50 מיליון שקל והיתרה (כ-200 מיליון שקל) לכמה גופים מוסדיים, בהם הראל, כלל ביטוח וקרן בראשית.

מניית דלק רכב צללה בשנה האחרונה כתוצאה מהצטלבות של שני אירועים - אובדן שליטה בשוק הרכב המקומי (ראו מסגרת) ובעיקר התחזקות הין היפני. המטבע עלה בינואר-ספטמבר בכ-11.5% לעומת השקל, מה שהגדיל את הוצאות המימון של דלק בכמעט פי שישה, כתוצאה משערוך יתרת החוב לספקים, ומהתחייבויות בנקאיות במטבע היפני.

אבל ההשפעה של התחזקות הין לא נעצרה בסעיף הוצאות המימון. כדי שתצליח למכור את רכבי מאזדה, צריכה דלק רכב להציע אותם במחיר תחרותי לעומת כלי הרכב המקבילים שמציעים היבואנים המתחרים. התוצאה: החברה נמנעה מלגלגל את תוספת העלות על המחיר לצרכן, מה שגרם לשחיקה ברווחיה.

רכישת ענק ממונפת בעיתוי בעייתי

שתים עשרה שנים ניהל גיל אגמון את דלק רכב בעת שהייתה תחת בעלות קבוצת דלק, תפקיד שהפך אותו לאחד השכירים המצליחים והעשירים בישראל. בשנה שעברה החליט אגמון שהוא בשל לעשות את קפיצת המדרגה הבאה שלו, ויזם מהלך שבו רכש את השליטה בחברה, יבואנית רכבי מאזדה ופורד לישראל. אגמון לווה כמיליארד שקל מקונסורציום בנקים, רכש 22% ממניות דלק רכב מידי קבוצת דלק, והפך לבעל השליטה בחברה (עם 37.5% מהמניות).

אם בתחילה היה נראה כי רכישת השליטה בדלק רכב היא עוד מהלך עסקי מוצלח של אגמון, הרי שבשנת 2011 השתנתה התמונה בשוק הרכב המקומי, ויחד עמה גם תוצאותיה של דלק רכב, שהשפיעו לרעה על שווי השקעתו של אגמון.

בתשעת החודשים הראשונים של השנה נמסרו בישראל 178 אלף כלי רכב, גידול של 14.2% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. למרות הגידול הדו-ספרתי, אצל דלק רכב דווקא חל קיטון של 15.9% במספר הרכבים שאותם מסרה בתקופה זו, לכ-26 אלף כלי רכב. בהתאמה, ירד נתח השוק של החברה בתקופה זו מ-19% ל-14% בלבד, תוך שהיא מאבדת את הבכורה כיבואנית הגדולה ביותר של רכבים לישראל.

השווי נחתך בחצי

מתחילת השנה איבדה דלק רכב מחצית משוויה - מעל ל-2 מיליארד שקל - וזאת על רקע הוצאות מימון גבוהות, בשל התחזקות הין היפני ואובדן הבכורה בשוק הרכב הישראלי. הכנסות החברה ירדו ברבעון השלישי ב-21.6% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, והסתכמו ב-838 מיליון שקל. נתח השוק של החברה ירד ל-13%, לעומת 18% ברבעון המקביל.

בשורה התחתונה הפסידה דלק רכב ברבעון השלישי 99.7 מיליון שקל, וזאת לעומת רווח של 91.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. מתחילת השנה הרוויחה דלק 75.8 מיליון שקל, צניחה של לא פחות מ-75% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. כעת במאזנה של דלק רכב יש הפסדים צבורים בהיקף של כ-34 מיליון שקל, כך שהיא אינה יכולה לבצע חלוקות דיבידנד - מקור מהותי עבור אגמון בהחזר הלוואותיו.

בתוך הסערה שחוותה דלק רכב, החליט לאחרונה אגמון להגדיל את המינוף של החברה, עם ההודעה על רכישת קמור מוטורס, יבואנית רכבי BMW, תמורת 235 מיליון שקל. מהלך זה אמנם משלים את היצע כלי הרכב שאותם יכולה דלק רכב למכור, אולם כטבעם של מיזוגים, יחלוף פרק זמן עד שביצועו יניב את התוצאות הרצויות.

ומה באשר להמשך? לפי הערכות, שנת 2012 לא צפויה להיות מזהירה בשוק הרכב. "הציפייה לשינויים בענף, כתוצאה מוועדת זליכה, והמשבר הכלכלי, מביאים להדרת רגלי הקונים מאולמות התצוגה כבר כעת. יבואנים שהתאימו עצמם לטעמו החדש של הלקוח הפרטי לרכבים קטנים וחסכוניים יותר מציגים נתוני מסירות טובים יחסית לאלו שלא השלימו בשנה האחרונה את הקטגוריות החסרות, דוגמת דלק רכב", אומר האנליסט ערן יונגר ממגדל שוקי הון.

כך נחלק חוב של 1 מיליארד שקל של גיל אגמון
 כך נחלק חוב של 1 מיליארד שקל של גיל אגמון