פישר: רוצים פנסיה מובטחת? אל תקנו אג"ח של הטייקונים

"תופעת הטייקונים והחברות שמסרבים לשלם בעבור האג"חים ממש מטרידה אותי"

בצל התרבות הסדרי החוב בשוק האג"ח הקונצרניות - כשנראה כי מדי שבוע גורם עסקי מרכזי חדש מצטרף לשרשרת בעלי חברות, שמעוניינים לחתוך את ההחזרים למשקיעים - נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, מביע דאגה חריפה ולא שגרתית מהקורה בשוק האג"ח הלא-ממשלתיות, תוקף את תופעת התספורות וקורא לאזרחים "הרגילים", שאינם מבינים בהשקעות, להפסיק להלוות להם כספים.

בנאום שנשא אמש (ג'), בפורום הכלכלי באשקלון, אמר פישר כי "תופעת הטייקונים והחברות שמסרבים לשלם בעבור האג"חים שלהם, שלא מצליחים או שלא רוצים, ממש מטרידה אותי (...) אם האג"חים יהפכו למגרש, שבו אתה משלם כשנוח לך, זוהי מגמה מדאיגה". הנגיד המשיך והתייחס לסוגיית התספורות, ואמר כי "אם אתם לא יודעים איך להשקיע, אתם יכולים לשים את הכסף במקומות בטוחים כמו אג"ח ממשלה, ולא לתת את זה לבן אדם".

אם אתם משקיעים ישירות בני"ע, או באמצעות קרנות נאמנות מתמחות, שלא כדרך חיים, אלא בגלל ש"ככה הכסף עובד בשבילנו, והריבית בפיקדון ממש נמוכה", כדאי לכם לעצור, להקשיב לנגיד ולהבין שלתשואה שאתם מצפים לה יש מחיר אינהרנטי, שנובע מחוסר הוודאות ומהאפשרות שהכסף לא יוחזר במלואו, או בכלל. בהקשר זה יש להבין שאין כסף קל, והבורסה לא תמיד עולה. זה נכון גם לגבי השקעה באג"ח קונצרניות, וגם אם הלווה מתנהג שלא בהתאם לכללי המוסר שאנו מצפים להם בשוק המקומי.

קחו נשימה

ואולם אם אתם פוגשים את שוק ההון רק באמצעות החיסכון הפנסיוני שלכם, כדאי לנשום ולא למהר ולהעביר את החיסכון למסלול אג"ח מדינה בלבד.

זאת, משום שאסור לשפוך את התינוק עם המים. החיסכון הפנסיוני, או בשמו האחר החיסכון לטווח ארוך, כשמו כן הוא - חיסכון שנמשך לאורך כמה עשורים, ושאמור לשרת אותנו, החוסכים, למשך כמה עשורים נוספים לאחר הפרישה לגמלאות. כל זאת, בעולם של פנסיה צוברת, המונהג בישראל מאמצע שנות התשעים, ובמסגרתו הכספים שיממנו את הפנסיונרים של העתיד מורכבים מההפקדות שאנו מבצעים והתשואה שהן צוברות.

בעולם ההשקעות, ידוע שאם אין סיכון גם אין תשואה, והתשואה, בטח בחיסכון לטווח ארוך, היא רכיב משמעותי ביותר - הרכיב שמביא את הערך שמגדיל את הגמלה העתידית לסכום "נורמלי". ובאג"ח ממשלתיות, בטח הבטוחות שבהן, התשואה נמוכה יחסית.

במקרה של השקעה רק באג"ח ממשלתיות, מאיפה תבוא התשואה החשובה לחיסכון הפנסיוני?

מבחינה זו, להוציא שונאי הסיכון ואוהבי הוודאות (שבקצה הסקאלה), מי שיפעל כן בשל הצורך המיידי, יראה לאורך השנים - בוודאי בתקופות גאות - כיצד הסיכון הנמוך לתשואות שליליות בתיק שלו מתבטא גם בקיבוע תשואה נמוכה יחסית לאורך השנים.