מי רודף את העיתונים בגין פרסום מודעות מין?

בסביבת הרב אמנון יצחק מכחישים כי הוא עומד מאחורי שורת ייצוגיות נגד עיתונים

האם הרב אמנון יצחק, המחזיר בתשובה הידוע, עומד בסתר מאחורי שורה של תביעות ייצוגיות שהוגשו ברחבי הארץ נגד עיתונים שונים, שמפרסמים מודעות על שירותי מין, בטענה כי הן פוגעות ברגשות הקוראים?

בחודשים האחרונים הוגשו לבתי משפט ברחבי הארץ שורה של בקשות לאישור תביעות ייצוגיות נגד עיתונים שונים, בהיקף של מאות מיליוני שקלים. זאת, בגין פרסום מודעות המציעות לכאורה שירותי מין, ובטענה כי הן מכילות תכנים שיש בהם פגיעה ברגשות הציבור.

כך, למשל, ב-14 ביוני הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסך 342 מיליון שקל נגד עיתון "מעריב", בטענה כי מוסף "עסקים" והמקומונים "זמן חיפה" ו"זמן הנגב" פירסמו בשנים האחרונות מודעות, הנחזות ל"תמימות לכאורה" והמציעות "עיסוי דיסקרטי", במדורים הנקראים "מדור מבוגרים ו"רפואה אלטרנטיבית".

תביעות דומות הוגשו בתקופה האחרונה גם נגד "ידיעות תקשורת", בגין מודעות במקומון "ידיעות חיפה והמפרץ"; נגד העיתונים שמפרסמות חברות "גל-גפן" ו"קול הכפר"; ונגד השבועון "ערב ערב באילת", המופץ ברחבי אילת והסביבה באמצעות חברת "מערכת ערב ערב", שבבעלות פועה ויצחק נועם ובהנהלת בנם, עו"ד רותם נועם.

כפי שפורסם לפני מספר ימים באתר "העין השביעית", לתביעות הייצוגיות הללו יש שני מאפיינים משותפים: בכולן אחד מהתובעים הוא אמיר ענאקי, ובכולן מייצג את התובעים עו"ד חיים כפיר. לטענת עיתון "ערב ערב", אחד הנתבעים, מי שעומד הלכה למעשה מאחורי התביעות הללו הוא הרב אמנון יצחק.

בתגובה שהגישה "מערכת ערב ערב" למחוזי בבאר-שבע, באמצעות עורכי הדין ירון רייטר, יערה לבנה ואסף שטרן ממשרד עמר, רייטר, ז'אן, שגיא כהן ושות', נטען כי עו"ד כפיר הוא עורך דינו של הרב יצחק, וכי נודע לה כי הרב הוא שעומד מאחורי הגשת התביעות נגד כלי התקשורת השונים. לדבריה, כתובת הדוא"ל של עו"ד כפיר היא הכתובת של אתר "שופר" - כלי התקשורת דרכו פועל הרב יצחק, כדי לקדם חזרה בתשובה.

אינטרס כלכלי

"מערכת ערב ערב" מציינת כי לרב יצחק ולעו"ד כפיר יש אינטרס כלכלי מובהק בקריסת העיתונות החופשית בישראל, כיוון שתרחיש זה עשוי להסיט תקציבי פרסום רבים לעיתונו של הרב. "נקל על ביהמ"ש לראות כי המבקשים הגישו את הבקשה ואת ההליכים המקבילים, כשידיהם אינן נקיות, בלשון המעטה", נטען.

הנתבעים מוסיפים וטוענים כי התובע הייצוגי, ענאקי, "אינו ראוי לעטות על כתפו את גלימת התובע הייצוגי, שכן קיים ספק גדול באותנטיות התביעות שהגיש". לדבריהם, בעוד שענאקי ותובעים נוספים שהתייצבו בתביעות (בהם גם שי ג'ורנו, סמנכ"ל מלון הרודס באילת, שהינו תובע בחלק מהתביעות) מתארים בבקשותיהם מסכת אירועים אותנטית כביכול, במסגרתה הם הוטעו בידי העיתונים - בפועל "מדובר במבקשים שהתנהלו באופן מודע, מחושב ומתועד".

עוד טוענים אנשי "ערב ערב" כי ענאקי הסתיר מבית המשפט את העובדה שהגיש מספר תביעות באותו עניין, ובכך, לדבריהם, יש כדי ללמד על חוסר תום-לב מצדו.

עו"ד כפיר מסר בתגובה כי אין כל קשר בין הגשת התביעות האמורות לבין הרב יצחק. "כל טענה כאמור בהקשר זה הינה משוללת כל אחיזה במציאות. התייחסות מרשיי, התובעים הייצוגיים בתביעות כאמור, תינתן במסגרת כתבי התגובה לבית המשפט", ציין.